Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

Nové „Áčko“ v Praze slavnostně otevřeno

DPPDopravní podnik hlavního města Prahy v pondělí 6. dubna slavnostně otevřel nový úsek linky A mezi stanicemi Dejvická a Nemocnice Motol. Po sedmi letech se tak rozrostla síť metra o 4 nové stanice metra (konkrétně o stanice Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol).

Stavební práce na úseku V.A začaly na počátku roku 2010, které skončily počátkem letošního roku. V posledních třech měsících pak probíhal zkušební provoz bez cestujících, během kterého se testovaly kompletní technologie stavby, a dodělávaly se poslední stavební detaily. Společně s dokončovacími pracemi také na všech linkách probíhalo vylepování nového trasování metra a kompletní obměna informačních prostředků (plánky provozu apod.)

Se zahájením provozu metra došlo i k rozsáhlým úpravám povrchové dopravy, která má souběžnou trasu s novým metrem. Většina autobusových linek, jedoucích z Dejvické po Evropské ulici, byla ukončena ve stanici Nádraží Veleslavín. První návrhy změn byly odmítnuty MČ Praha 6 a jejími občany.

Nový úsek metra měří přes 6 km a všechny jeho stanice jsou bezbariérové. Metro projede celý úsek z Nemocnice Motol až na Depo Hostivař přibližně za 30 minut. Z centra se pak do Motola dostanete přibližně za čtvrt hodiny.

Stanice Bořislavka, původně plánována jako Červený Vrch, je první stanicí na novém úseku. Dokončena však byla až jako poslední, jelikož razicí štíty putovaly z opačné strany. Stanice je zbudována 26,7 metrů pod povrchem a její celková délka dosahuje 193 metrů.

10.4.2015 - B...
 

Stanice Bořislavka.

Nejdůležitější stanicí se stalo Nádraží Veleslavín. V budoucnu se stane přestupní stanicí mezi rychlodráhou k ruzyňskému Letišti Václava Havla. Již nyní je zde vybudováno autobusové stanoviště, které nabízí přestup na příměstské linky ve směru na severozápad od Prahy (Kladno, Slaný apod.) a přímou autobusovou vazbu na již zmiňované letiště.

10.4.2015 - N...
 

Nádraží Veleslavín.

Nejhlubší a největší stanicí se stala ražená stanice Petřiny, nacházející se 35 metrů pod zemským povrchem. Dominantou nástupiště je betonový monolit s názvem stanice, který se nachází nad dvojicí výtahů směřujících na povrch.

10.4.2015 - P...
10.4.2015 - P...
10.4.2015 - P...

Stanice Petřiny.

Poslední stanicí je Nemocnice Motol, která se odlišuje od zbylých stanic vestibulem pod nástupištěm, který je podchodem spojen přímo s motolskou nemocnicí. Jako jediná má rozdělená nástupiště s dvoukolejnou tratí ve středu. Vyznačuje se prosklenou střechou a vzdušným vnitřním prostorem. Je také jedinou hloubenou stanicí.

10.4.2015 - N...
10.4.2015 - N...

Stanice Nemocnice Motol.

Celkově vyšla výstavba nového úseku na 20,2 mld. Kč, přičemž se již přestalo jednat o případném prodloužení metra A na Letiště Václava Havla. Prioritní stavbou se tak stává nová linka metra D, která by měla ulevit Nuselskému mostu a měla by být již plně automatizována.

Aktualizováno 16. 4. 2015 17:16

Jste zde: