Dne 18. února 2015 se v Praze 4 – Pankráci v konferenčním centru City uskutečnila 8. mezinárodní konference Perspektivy rozvoje a využití CNG/LNG v dopravě. Program byl velice nabitý a hned po registraci účastníku od 9 hodiny až do 17 hodiny se diskutovalo nad zajímavými věcmi z oblasti CNG/LNG. Ve zkratce vám představíme program konference a vybrané prezentace vám představíme blíže.
Zahájení konference:
• Jan Ruml – výkonný ředitel, ČPS, ČR
• Richard Brabec – ministr, Ministerstvo životního prostředí, ČR – chyběl
• Lennart Pilskog – generální sekretář, NGVA Europe, Belgie
• Martin Jahn – prezident, Sdružení automobilového průmyslu, ČR
• Ľubomír Blaško – ředitel, SPP CNG, s.r.o., SR
1. blok přednášek
Národní akční plán – čistá mobilita
• Eduard Muřický – náměstek ministra, MPO, ČR
• Jiří Šimek – místopředseda představenstva, E.ON Energie, a.s., ČR
• Jan Bezděkovský – odbor strategie, Ministerstvo dopravy, ČR
• Radim Šrám – Ústav experimentální medicíny AVČR, ČR
2. blok přednášek
Vývoj v NGV – vozidla, infrastruktura a možnosti českého trhu
• CNG z pohledu plynárenských společností – Markéta Schauhuberová Veselá, RWE Energo, s.r.o., ČR
• LNG – současnost a očekávaný rozvoj – Jan Kurel, LNG Systems Sales Manager, Chart D&S Europe, Czech Republic
• Nabídka CNG vozů společnosti ŠKODA AUTO a.s. a jejich uplatnění na trhu – Ondřej Všiánský, Fleet manažer, ŠKODA AUTO a.s., ČR
• Tahač Iveco Stralis CNG/LNG – Miroslav Jurka, produktový manažer, CNH Industrial, ČR
• Traktor s pohonem na CNG – Václav Tomášek, ředitel MOMENT Zlín, s.r.o., ČR
3. blok přednášek
Zkušenosti výrobců a provozovatelů NGV technologií
• Vyhodnocení provozu CNG vozidel v České poště s.p. – Jan Kubásek, ředitel, Česká pošta, s.p., ČR
• Zkušenosti s provozem CNG lokomotiv v holdingu VMG – Rodan Broskevič, ředitel, Vítkovice Doprava, a.s., ČR
• 57. výzva OPŽP – dotace EU pro tři regiony – Jaroslav Kepka, oddělení politiky a strategie, Ministerstvo životního prostředí, ČR
• Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s. – Jiří Randák, náměstek ředitele, DP města Ústí nad Labem, a.s., ČR
• Dopravní podnik města Brna a.s. – Jiří Valníček, ředitel DP města Brna, a.s., ČR
SPP CNG s.r.o.
Základní info o této společnosti nalezete níže pod tímto textem v podobě fotografie.
CNG na Slovensku 2005 – 2014
Na Slovensku se nachází 10 CNG stanic, 2 neveřejné a 20 malých soukromých.
Na Slovensku je v provozu celkem 1400 vozidel s pohonem na CNG z toho:
• 300 autobusů
• 100 nákladních automobilů/dodávek
• 1000 osobních automobilů a malých dodávek
Prodej CNG na Slovensku 8,2 mil. Kg/rok = 11,7 mil. m³/rok.
Záběry z prezentace společnosti SPP CNG s.r.o.
Největší flotilu s pohonem na CNG na Slovensku provozuje společnost SPP a to celkem 160 vozidel.
Největší zákazníci jsou Dopravný podnik Bratislava a Dopravný podnik města Košice.
Plány do budoucna
• Založit profesionální organizaci/sdružení CNG (obdoba jako v ČR).
• Realizovat investiční projekty na přípravu výstavby 20 CNG stanic.
• Prodat minimálně 4 mil./kg CNG v roce 2015 na Slovensku.
• Zvýšit objem CNG do roku 2010 minimálně na dvounásobek plánu v roce 2015.
Nabídka CNG vozů společnosti ŠKODA AUTO a.s. a jejich uplatnění na trhu
Důležitá čísla: 9.6.2014 ŠKODA AUTO prodala již nemalý počet vozidel s pohonem na CNG:
• Octavia 1156
• Citigo 234
Mladoboleslavská automobilka tedy nabízí dva stěžejní produkty s pohonem na CNG a to vozidla Škoda Octavia G-TEC a Škoda Citigo G-TEC. Více informací o těchto modelech níže pod tímto článkem.
Plány v roce 2015
• Minimálně 10% z prodejů modelu Octavia bude s motorizací G-TEC, u modelu Citigo zachování konstantního trendu.
• Překročení 1% podílu v rámci nově registrovaných osobních vozidel.
• Oslovení nových cílových skupin (detail, státní sektor,….)
• Podpora v oblasti legislativy a vzdělávání trhu.
Záběry z prezentace společnosti ŠKODA AUTO a.s.
Tahač Iveco Stralis CNG/LNG
Představení společností, výroba autobusů, nákladních vozidle, speciálních vozidel, motorů atd…
Typy motorů:
Motory F1C 3 L, Výkon 128k, 350 Nm/ 1250 RPM
Motory F2B Cursor 8 7,8 L, Výkon 330 k, 1300 Nm/ 1100 RPM
Pro přepravu zboží se vyplatí provozovat model Iveco Daily CNG. Dojezd na jedno naplnění je cca 300 – 500 km.
Autobusy v ČR
V ČR společnost Iveco Bus nabízí k prodeji minibusy Iveco Daily s pohonem na CNG v konfiguraci 19+1 míst k sezení nebo větší 24+1 míst k sezení.
Autobusy jsou nabízeny ve třech délkových provedeních a jedná se o model Iveco Urbanway:
• Iveco Urbanway 10.5 M CNG
• Iveco Urbanway 12 M CNG
• Iveco Urbanway 18 M CNG
Výhodou je, že autobusy využívají stejné motory jako nákladní automobily, tedy mají společný servis truck-bus. Společnost Iveco v ČR má silné zastoupení v podobě servisů.
Poslední 2 roky se vyráběli tahače převážně pro meziměstskou dopravu. Vozidla zakoupili 3 zákaznicí. Provozují zahraniční dopravu ČR – SK – HU a Sasko.
Plány v roce 2016
• Tahače na kapalný zemní plyn (LNG).
Nádrže, dojezd, nárůst hmotnosti, omezení prostoru
Iveco Daily CNG – nádrže do rámu: tím pádem neomezují přepravní prostor.
Společnost Iveco vystavovala před konferenčním centrem model Iveco Daily CNG.
Tahače: před 2 roky dojezd 400 – 450 km, nyní v březnu první dodávka na dojezd až 600 km (rozšíření nádrží a přídavné nádrže). Dva tahače objednala moravská firma na dopravu v trase Zlín – Košice.
Prezentace společnosti Iveco
Traktor s pohonem na CNG
Více informací v přiložených fotografiích.
Prezentace společnosti MOMENT Zlín s.r.o.
Vyhodnocení provozu CNG vozidel v České poště s.p.
Základní čísla:
• 3600 dodávek
• 1200 osobních automobilů
• 550 nákladních vozidle (nad 3,5 t)
Celkem vozidla ujedou 160 mil. Km ročně. Největší náklady představují pohonné hmoty.
Záběry z prezentace České pošty s.p.
Vývoj projektu – vozidla s pohonem na CNG v České poště
• Analýza provozu vozidel.
• Průzkum trhu CNG vozidel.
• Zmapování sítě CNG stanic.
• Testovací provoz (zapůjčení vozidle od různých výrobců, ověření parametrů)
• Plán obnovy vozového parku.
• Kalkulace potencionálu úspor.
Cíle nasazení CNG vozidel
• Snížení nákladů provozování vozidel.
• Příspěvek ke kvalitě životního prostředí.
Výsledky testů vozidel s pohonem na CNG v roce 2010
Viz. Přiložené fotografie.
Zkušenosti s provozem CNG lokomotiv v holdingu VMG
Tato prezentace byla velice zajímavá nejen díky tomu, že v našem (Moravskoslezském kraji), provozují ČD v trase Opava východ – Hlučín lokomotivu s pohonem na CNG, která právě byla přestavěná ve Vítkovicích. Více informací o této prezentaci naleznete na přiložených fotografiích.
Prezentace společnosti Vítkovice doprava
57. výzva OPŽP - dotace EU pro tři regiony
Jedná se o kraje Moravskoslezský, Jihomoravský a Ústecký.
24. ledna 2014 byla vyhlášena výzva.
Cíle této výzvy::
• Snížení emisní zátěže z veřejné dopravy.
• Nákup autobusů MHD s pohonem na CNG.
• Výstavba nových CNG stanic.
Nahrazení vozidlel:
EURO 0 – EURO III. – Kritéria minimálně vozidlo starší 10 let a minimálně musí mit najeto 500 tisíc km.
Projekt zahrnuje 303 nových autobusů a 4 nové plnící stanice na CNG.
V červenci – srpnu 2015 bude vyhlášena další výzva.
Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s.
Program mobilita z regionálních fondů bude pořízeno 26 nových trolejbusů. V posledních 4 letech probíhaly na starších trolejbusech rekonstrukce. Nákupem nových trolejbusů se výrazně zmodernizuje trolejbusová doprava v Ústí nad Labem. Jedná se o nové nízkopodlažní trolejbusy typu Škoda 27 Tr Solaris a Škoda 28 Tr Solaris.
Nyní DP Ústí nad Labem provozuje celkem 9 autobusů s pohonem na CNG a to typy:
• TEDOM, Mercedes – Benz, Solaris Urbino a Irisbus Citelis.
• Úspora je cca 25 % oproti naftovým vozidlům. Čím novější vůz tím větší úspora.
V brzké době budou do Ústí nad Labem dodány nové nízkopodlažní autobusy Iveco Urbanway 12 M CNG. Jak již název napovídá bude se jednat o autobusy s pohonem na CNG. Vozy budou dodány z tzv. 57. výzva OPŽP – dotace EU pro tři regiony. Celkem bude dodáno 30 vozidel. Výhercem tohoto výběrového řízení se stala společnost Tezaz, vozy budou v plné výbavě.
Záběry z prezentace společnosti DP Ústí nad Labem a.s.
Dopravní podnik města Brna a.s.
V červenci 2014 bylo dodáno celkem 6 vozidel Irisbus Citelis 12 M CNG a 6 vozdel SOR CITY NBG 12 (výhoda u tohoto modelu 4. dveře, rychlejší výměna cestujících).
Do poloviny roku 2015 bude dodáno celkem 88 autobusů = 100 autobusů s pohonem na CNG bude vlastnit letos DP města Brna.
Plnička CNG zvládne za 7 hodin naplnit 100 vozidel.
První měsíce provozu
• Úspora vozidel s pohonem na CNG – 3,70 kč/km.
• Celkem 103 600 000 milionu stála plnící stanice a prvních 12 autobusů (financováno z vlastních zdrojů DP města Brna).
Dalších 88 autobusů s pohonem na CNG bude zaplaceno pomocí EU. Cena bude 394 000 000 mil. Kč.
Za 12 let životnosti u 100 autobusů s pohonem na CNG se odhaduje úspora cca 250 milionu Kč oproti naftovým vozidlům.
Dopravní podnik města Brna a.s. tedy bude mít v provozu flotilu vozidel s pohonem na CNG, které budou zastoupeny v typech:
• Iveco Urbanway 12 M CNG, Irisbus Citelis 12 M CNG a SOR CITY NBG 12.