Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Arriva Morava podporuje ekologizaci, spouští provoz elektrobusu v Jeseníkách

arriva-maleSpolečnost Arriva Morava zahájila provoz elektrobusu, který bude pravidelně obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10.5 v novém barevném provedení společnosti Arriva (modro-zelená barva v kombinaci s krémovou barvou) bude v provozu celoročně. Základní dobíjení vozidla bude probíhat po ukončení denního turnusu na provozovně v Bruntále. Pro mezidobíjení bude zřízena malá elektrodobíjecí stanice na AS Hvězda.

Představení elektrobusu a jeho předání do ostrého provozu proběhlo za účasti zástupců Moravskoslezského kraje, státní správy a samosprávy, KODISu, Správy Chráněné krajinné oblasti Jeseníky, dopravce Arriva Morava a výrobce SOR Libchavy, na AS Hvězda. Odtud také vedla první slavnostní jízda elektrobusu na Ovčárnu a zpět.

9T4 8434 - 3....
9T4 8434 - 3....
9T4 8434 - 3....
9T4 8434 - 3....

Slavnostní předání elektrobusu SOR EBN 10.5 do ostrého provozu 

,,Elektrobus nabízí vysoký komfort cestování, jeho samotná jízda je dynamická a rychlá. Vozidlo se pohybuje velmi tiše, je ekologické, a neprodukuje škodlivé emise. Arriva Morava se snaží přispívat k ekologizaci dopravy snižováním emisních zátěží v regionech nákupem nových moderních vozidel splňujících přísné emisní normy. Pořízení elektrobusu je tohoto dalším příkladem. Skupina Arriva je prvním soukromým dopravcem v České republice, který vlastní a provozuje elektrobus," řekla při slavnostním zahájení provozu Pavla Struhalová, místopředsedkyně představenstva Arriva Morava. ,,Vozidlo, které je z velké části nízkopodlažní, je vybaveno mechanickou plošinou pro nástup pohybově handicapovaných občanů a cestujících s kočárky," dodala Struhalová.

9T4 8434 - 3....
9T4 8434 - 3....
9T4 8434 - 3....
9T4 8434 - 3....

Elektrobus SOR EBN 10.5 společnosti Arriva Morava a.s. na pravidelné lince z Karlovy Studánky na Ovčárnu v Jeseníkách.

,,Elektromoblita může významně přispět ke zlepšení kvality ovzduší v celém Moravskoslezském kraji, a tím i životních podmínek občanů. Proto plně podporujeme její rozvoj. Jde o dopravu budoucnosti," uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu a životní prostředí Daniel Havlík. Dodal, že Moravskoslezský kraj se v loňském roce podpisem memoranda o spolupráci se Skupinou ČEZ oficiálně připojil k projektu Elektromoblita Skupiny ČEZ  s cílem podpořit rozvoj této formy dopravy na severu Moravy a ve Slezsku. V rámci této spolupráce byla například v roce 2013 uvedena do provozu nová dobíjecí stanice umístěná přímo před krajským úřadem v Ostravě, krajští úředníci také používají jako běžné služební vozy dva elektromobily, které má kraj zapůjčeny. ,,Automobily na tradiční paliva používáme denně při vyřizování procovních povinností. Při jejich výměně za elektromobily se výrazně sníží produkované emise, hlučnost i náklady na provoz," upozornil hejtmanův náměstek Daniel Havlík.

Společnost Arriva Morava a.s. je zapojena v projektu ECOSTARS, ve kterém získala prestižní ocenění trí hvězdiček. Projekt ECOSTARS hodnotí dopravce na mezinárodní úrovni jak podle složení vozového parku, tak i podle využívání alternativních paliv školení řidičů na úspornou jízdu.

Elektrobus SOR EBN 10.5 je dvounápravový třídveřový autobus délky 10 370 mm, šířky 2 525 mm a výšky 2 920 mm, který má kapacitu 19 sedadel + 6 sklopných a 66 míst k stání s jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu cestujícího na invalidním vozíku či dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektromotorem o maximálním výkonu 180 kW/400 V AC s trvalým výkonem 120 kW/400 V AC. Dojezdová vzdálenost na jedno nabití se pohybuje mezi 140 až 160 kilometry. Provozní hmotnost elektrobusu je 9 800 klogramů, elektrobus má trakční akumulátory (litium - iontové baterie - LiFePO4 2,5+4,25 V/300Ah - 180 článků). Trakční baterie lze dobít za 8 hodin "pomalým" nabíjením (32A) - včetně vybalancování článků (nutné 1x denně). Při nabíjení je možné navolit předehřev interiéru vozu, tak aby byl vytopen při odjezdu. Dále je možné nabíjet baterii "rychlonabíjením" (až 250A), úměrně proudu se zkracuje čas nabíjení až na 1 hodinu.

9T4 8434 - 3....
9T4 8434 - 3....
9T4 8434 - 3....
9T4 8434 - 3....

Fotografie č. 1.: Vnitřní informační systém od společnosti BUSTEC
Fotografie č. 2. a 3.: Interiér elektrobusu SOR EBN 10.5
Fotografie č. 4.: Pracoviště řidiče elektrobusu SOR EBN 10.5


Další fotografie elektrobusu SOR EBN 10.5 od společnosti Arriva Morava

Zdroj: Tisková zpráva společnosti Arriva Morava a.s. 

Aktualizováno 4. 10. 2014 6:43

Nové fotografie

březen 2024
Po 4111825
Út 5121926
St 6132027
Čt 7142128
18152229
So29162330
Ne310172431
Jste zde: