Budoucnost CNG vozidel
Praha (21. května 2014) - Nejvíce vozidel na CNG přibývá v oblasti kamionové dopravy, dodávek a autobusů, protože pro firmy to znamená velké úspory a doba návratnosti investic je velmi krátká. Podle poslední zprávy Navigant Research z dubna 2014 by mělo jezdit do roku 2022 jen nákladních vozů a autobusů na CNG až 3,7 milionu. Do roku 2020 by pak celkově auta na zemní plyn měla mít podíl 9 procent ze všech vozidel na světě a podle těchto odhadů pak bude CNG třetím nejoblíbenějším palivem po benzínu a naftě.
V roce 2007 jezdilo ve světě 5,3 milionu CNG vozidel, v roce 2010 pak 11 milionů a na konci roku 2014 už 20 milionů CNG vozidel, to je dvojnásobný nárůst každé tři až 4 roky. Ročně se prodá ve světě asi 2,3 miliony CNG vozidel a toto číslo každým rokem narůstá, v roce 2023 by to mělo být ročně dokonce 3,5 milionu.
V ČR je dnes již více než 7 tisíc CNG vozidel, poslední meziroční nárůst byl více než 2 tisíce vozidel. Největší vozové parky organizací v ČR, tzv. fleety, mají už 500-700 CNG vozidel.
Na trhu je dnes asi 35 typů osobních sériově vyráběných vozidel, s dodávkami, nákladními vozy a autobusy celkem 65 typů.
Přehled CNG vozů na trhu
(čerpáno z dostupných veřejných zdrojů)
Osobní vozy
- Audi A3 Sportback g-tron
- Citroën Berlingo 1,4i 800 kg
- Citroen C3 1,4i CNG
- Fiat 500 CNG
- Fiat Dobló Panorama 1,4 Jet Natural Power
- Fiat Multipla 1,6 Natural Power
- Fiat Panda nová 0,9 Twin Air Natural Power
- Fiat Punto Evo 1,4 Natural Power
- Fiat Qubo 1,4 Natural Power
- Ford Focus C-Max CNG
- Lancia Ypsilon Ecochic Methane CNG
- Mazda Skyactive CNG
- Mercedes Benz B 200 NGD
- Mercedes-Benz E - Class
- Mercedes-Benz E - Class 200 NGT
- OPEL Astra Caravan 1,6 CNG
- OPEL Combo 1,6 CNG Ecotec
- Opel Insignia Limousine
- Opel Insignia Sport Tourer
- Opel Zafira Classic Turbo Ecotec
- Opel Zafira Tourer Turbo Ecotec
- Renault Kangoo Bi-fuel Seat Leon CNG
- Seat Mii CNG Subaru Legacy CNG
- Škoda CitiGo 1,0 MPI
- Škoda Octavia G-TEC 1,4 TGI
- Volkswagen Golf VII 1,4 TGI BMT
- Volkswagen Passat Ecofuel
- Volkswagen Passat Variant 1,4 TSI EcoFuel
- Volkswagen Touran Ecofuel
- Volkswagen Up! MPI CNG Volvo V70 Bi-fuel
VAN / dodávky
- Citroen Jumper 2,0 Bivalent
- Fiat Dobló Van 1,4 T Jet Natural Power
- Fiat Ducato Natural Power
- Fiat Fiorino 1,4 Natural Power
- Ford Tranzit 2,3 l – Duratec – DOHC CNG
- Iveco Eco Daily
- Mercedes Benz Sprinter
- Opel Combo Maxi
- Opel Combo Van 1,4 CNG Turbo
- Renault Premium Distribution CNG
- Volkswagen Caddy 2,0 CNG
- Volkswagen Caddy skříňový 2,0 CNG
- Volvo FM Dualfuel
Nákladní
- Iveco Daily pro nástavbu
- Iveco AT 440S33 T/P G-tahač
- Iveco Eurocargo 120 EL 20 G/P
- Iveco Stralis pro nástavbu
- Mercedes Benz Econic
- Scania řady P 270/P 310
Autobusy
- BMC PROCITY
- Evobus / MB Citaro CNG 12m
- Fiat Ducato 250 (minibus)
- IRISBUS CITELIS CNG - Iveco
- MAN
- NEOMAN Neoplan N4516 (12m)
- NEOMAN Neoplan N4521
- SOR
Ekologické CNG autobusy potřebují podporu
V ČR jezdí již 500 CNG autobusů
Praha (21. května 2014) – Jednou z priorit Státní politiky životního prostředí ČR 2012-2020, která byla schválena vládou v roce 2013, je pokles množství rizikových látek z dopravy a nižší úroveň znečištění ovzduší. Vláda v dubnu 2014 projednala informaci o stavu přípravy strategie čerpání pro období 2014-2020 (Dohody o partnerství) a programů, které budou spolufinancovány z evropských fondů. Přestože v Dohodě o partnerství se deklaruje zlepšení kvality ovzduší skrze podporu alternativních zdrojů paliv jako je CNG, podle posledních informací města nemohou v příštím období počítat s žádnou podporou na ekologické CNG autobusy. V ČR jezdí dnes 499 CNG autobusů, ale je to jen 2,5 procenta ze všech, která v ČR jezdí. CNG autobusy potřebují výraznou podporu, zájem měst o dotace na CNG autobusy je obrovský.
Jakmile byla v lednu letošního roku vyhlášena dotace na CNG autobusy, Brno rozjelo největší CNG projekt v ČR za 0,5 miliardy korun a v brzké době by zde mělo jezdit 100 autobusů na zemní plyn. Stejně tomu bude i v Ostravě. Město Havířov uvažuje, že všechny autobusy ve městě budou jezdit jen na CNG, Ústí nad Labem si hodlá pořídit 30 až 35 CNG autobusů. Zájem o nákup těchto autobusů spolu s podporou je obrovský. Míra urbanizace v ČR je 73 procent, proto je negativnímu působení emisí z městské dopravy ovlivněna většina obyvatel. Nejvyšší hodnoty tuhých znečišťujících látek jsou ve velkých městech a tak je tomu i v Praze. V případě oxidu uhelnatého se v mezikrajském srovnání Praha dokonce vymyká. V Dohodě o partnerství se navíc přímo zmiňuje, že je v Praze „potřeba rozvoje alternativních paliv jako je CNG“, ale Praha je jediná, kde autobusy na CNG stále nejezdí.
V rámci implementace Státní politiky životního prostředí ČR 2012-2020 se vláda ČR mimo jiné zavázala prosazovat zvýšení podílu čistých a energeticky účinných vozidel v sektoru veřejné dopravy podporou obměny vozového parku a zaváděním odůvodněných a kontrolovatelných pobídek na straně poptávky v rámci městských center. Nyní v nových operačních programech podle posledních informací města nemohou v příštím období počítat s žádnou podporou na ekologické CNG autobusy.
Stále více lidí žije ve městech, města jsou dnes domovem asi 70 procent populace EU. Tento globální trend bohužel způsobuje neudržitelnou situaci: špatnou kvalitu ovzduší, vysoké emise prachových částic i vysokou hladinu emisí CO2. Zpráva OECD z roku 2012 uvádí, že špinavé ovzduší způsobí každý rok více úmrtí než nepitná voda nebo nehygienické životní podmínky a zdůrazňuje, že městské znečištění bude v roce 2050 nejčastější příčinou předčasného úmrtí. Již dnes téměř 3,6 milionu lidí se očekává, že každý rok umírá v důsledku respiračních onemocnění způsobené vdechováním látek znečišťujících ovzduší.
V ČR jezdí 19 716 autobusů a více než polovina z nich je starší 10 let. Navíc průměrné stáří se zvyšuje, na konci roku 2010 to bylo 14,38 roku, na konci roku 2011 pak 14,56 roku a na konci roku 2013 je to už 14,76 roku. Přitom průměrné stáří autobusů v Evropské unii (EU) činí maximálně 11 let. Autobusů normy Euro 0 až III je v ČR asi 13 tisíc. V loňském roce bylo v ČR registrováno 891 nových autobusů, z toho těch na CNG jen 42.
Některá města, ve kterých již jezdí v ČR CNG autobusy
Česká Lípa – Dvůr Králové - Frýdlant v Čechách – Havířov - Jablonec nad Nisou – Jeseník - Jihlava - Karlovy Vary – Karviná - Kladno – Liberec - Litoměřice – Milevsko – Olomouc - Pardubice – Písek – Planá nad Lužnicí - Plzeň - Prostějov - Přerov – Semily - Sezimovo Ústí - Svoboda nad Úpou – Tábor - Trutnov - Třebíč – Ústecký kraj - Vodňany - Znojmo atd.
(499 autobusů)
Studie ukazují, že CNG autobusy snižují emise oxidu uhličitého o 25 až 30 procent ve srovnání s dieselovými autobusy. Největší rozdíl je v karcinogenních a mutagenních pevných prachových částicích PM, ty jsou u CNG téměř nulové. Využití CNG autobusů může snížit suspenze částic v atmosféře až o 60 až 97 procent a emise oxidu uhelnatého o 52 až 84 procent.
Ukázkovým příkladem je hlavní město Indie Nové Dillí, které bylo v roce 1991 jedním z měst s nejvíce zamořeným ovzduším. Ve městě se poté začalo jezdit na CNG, a to asi 10 tisíc autobusů, 5 tisíc minibusů, 10 tisíc taxi vozů, 55 tříkolek na CNG atd. a v roce 2003 obdrželo město mezinárodní ocenění čistého města Clean Cities International Award. Příměstské autobusy, které jezdí u Nového Dillí na naftu, se smí přiblížit nejvíce 16 km k centru města. A dnes je Nové Dillí město s modrou oblohou a nejčistější autobusovou dopravou na světě.
Největší dopravci CNG autobusů v ČR
- BusLine
- ČSAD Česká Lípa
- FTL Prostějov
- 3ČSAD Havířov
- DP Liberec
- ČSAD Kladno
- DP Pardubice
- DP Karlovy Vary
Proč jezdit na CNG
• Nejlevnější palivo – nízká spotřební a nulová silniční daň
• Nízká spotřeba – mimořádně nízké provozní náklady
• Nejbezpečnější palivo – silnostěnné tlakové nádoby odolné proti nárazu, minimální možnost úniku paliva, výbušnost směsi případného uniklého paliva se vzduchem je 8 krát nižší než u kapalných paliv
• Nejnižší úroveň emisí – emise CO2 sníženy až o 30 procent, nulová emise pevných částic a aromatických uhlovodíků a aldehydů
Nízké náklady
Právě nízké náklady jsou základním důvodem, proč jezdit na zemní plyn. V současnosti je zemní plyn nejlevnějším palivem pro pohon vozidel v ČR. V porovnání s benzinem jsou náklady při použití CNG zhruba poloviční. Navíc všechna CNG vozidla pro přepravu osob jsou osvobozena od silniční daně.
Bezpečnost
Zemní plyn je uchováván v tlakových lahvích pod tlakem 20 MPa, které jsou u moderních automobilů umístěny pod podlahovou plošinou a zespoda chráněny plechovým krytem. Tlakové lahve procházejí přísnými bezpečnostními zkouškami, které zahrnují nárazové testy, testy odolnosti vůči zvýšenému tlaku, atd. Navíc jsou tyto lahve vybaveny pojistnými ventily, které v případě nadměrnému růstu tlaku plyn začnou upouštět do ovzduší. Zemní plyn je lehčí než vzduch, proto při dopravní nehodě, kdy vznikne požár, dochází k jeho postupnému upouštění do ovzduší a vozidlo i jeho posádka tak zůstanou nepoškozeni. V mezinárodních testech jsou vozidla na CNG bezpečnější než benzinová nebo naftová.
Ekologie
Zemní plyn představuje v současnosti nejčistější pohon z běžných paliv. V porovnání s benzínem přináší o 25 až 30 procent nižší emise CO2, o 75 procent nižší emise CO a až o 80 procent nižší emise aromatických uhlovodíků. Ještě zajímavější je porovnání s naftou, kdy motory na CNG produkují o 50 procent nižší emise CO, o 80 procent nižší emise NOx a aromatických uhlovodíků a naprosto eliminují emise SO2 a pevných částic. V době, kdy se stále více hovoří o hrozbě skleníkového efektu a EU připravuje závazný cíl pro dlouhodobou politiku klimatu snížit emise skleníkového plynu oxidu uhličitého CO2 o 40 procent, je to silný argument pro pohon na stlačený zemní plyn. Navíc ve velkých aglomeracích mnohých zemí EU již dochází k omezování množství dopravních prostředků, které se mohou pohybovat v centrech měst v případě nepříznivé smogové situace. A právě CNG automobily mají v tomto případě vždy výjimku.
Během příštích 3 let přibude nejméně 150 CNG stanic
Praha (21. května 2014) – ČR má dnes více než 50 plnicích CNG stanic. V současné době stlačený zemní plyn (CNG) a výstavba těchto stanic doslova zažívá boom. Počet vozidel na CNG přibývá o několik tisíc ročně. Tomuto trendu je nutné přizpůsobit infrastrukturu a zvyšovat počet plnicích stanic. Jen dvě plynárenské společnosti hodlají investovat během dvou až tří let zhruba půl miliardy korun do vybudování vlastní sítě plnicích stanic na CNG v ČR, sama společnost E.ON pak 0,8 miliardy Kč během příštích pěti let. Podle Českého plynárenského svazu (ČPS) během příštích 3 let přibude nejméně 150 CNG stanic.
E.ON umožňuje dokonce na svých stanicích platit už i CCS kartou. „E.ON plánuje v příštích pěti letech postavit v ČR celkem asi 50 plnicích stanic v celkové hodnotě 0,8 miliardy korun,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS. „Optimální počet CNG stanic pro Českou republiku je 200 až 300 stanic a tento počet během 3 až 5 let nepochybně v ČR bude postaven. Jen společnost Benzina má podepsané kontrakty na 25 stanic a celkově vidí potenciál přidat stojan na plnění CNG až na 40 stanic,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.
Některé plánované nové CNG stanice v roce 2014
Brno – Břeclav - České Budějovice – D1 Devět křížů - Gajer u Litomyšle – Hodonín - Hradec Králové – Chrudim – Kolín - Kosmonosy – Liberec – Mladá Boleslav - Most – Olomouc – Pardubice – Písek – Plzeň – Praha – Příbram – Zábřeh – Zlín - Žďár nad Sázavou (ve velkých městech i více než jedna)
„V současné době RWE provozuje 10 plnicích CNG stanic a je lídrem u nás v prodeji CNG. Letos otevřeme další nové CNG stanice na čerpacích stanicích Benzina v Plzni, Olomouci a Kosmonosech,“ říká Martin Chalupský, mluvčí skupiny RWE. RWE se v roce 2013 na prodeji CNG podílela téměř čtvrtinovým podílem.
Společnost Vítkovice Doprava chce nejpozději do roku 2016 vybudovat na čerpacích stanicích společnosti Benzina dvacet plnicích stanic na CNG. Počítá s jejich výstavbou během dvou až tří let, ale většinu stanic chce společnost stihnout otevřít ideálně ještě v roce 2014. Mezi prvními stanicemi by měly zahájit provoz především ty na dálničních tazích a rychlostních komunikacích - za všechny lze jmenovat Devět křížů (oboustranná), Zlín, Gajer u Litomyšle a Mladou Boleslav (rovněž oboustranná). Výstavbu CNG stanic mají v plánu ale i soukromé společnosti, jako např. DB Schenker, která jako jedna z dalších vedle České pošty atd. plánuje postupný přechod rozvozových vozů na CNG, tak jako v Rakousku. Od listopadu loňského roku již společnost využívá a testuje jízdy s tímto pohonem pro rozvoz zásilek v Praze a Středočeském kraji.
(* obr. mapa včetně CNG stanic, které v brzké době zahájí provoz: Kolín, Zlín, Jeseník/Lipová lázně)
V současné době existuje 14 CNG stanic v Praze a Středočeském kraji, 11 CNG stanic v Moravskoslezském a Olomouckém kraji, 6 v Ústeckém a Libereckém kraji, 8 v Plzeňském, Jihočeském a Karlovarském kraji, 5 ve Královéhradeckém a Pardubickém kraji a v kraji Vysočina, Jihomoravském a Zlínském kraji celkem 8.
Nejvíce, 10 stanic, provozuje RWE Energo, 9 stanic Bonett Gas Investment, 6 stanic VEMEX a po pěti stanicích E.ON a Pražská plynárenská Správa majetku. Zbylých 17 CNG stanic provozují Dopravní podniky a jiné soukromé firmy.
Společnost BENZINA v současnosti nabízí CNG už na čtyřech čerpacích stanicích (Brno Slatina, Brno ul. Kaštanová, Ostrava Ruská ul. a na dálnici D1 - Humpolec - Vystrkov).
Na světě je dnes v provozu více než 22 tisíc CNG stanic, v Evropě 4,2 tisíce. Celkem jezdí na světě 20 milionů CNG vozidel.
Plnicí CNG stanice ve 14 krajích ČR v roce 2014
- Praha a Středočeský kraj – 14 stanic
- Moravskoslezský a Olomoucký kraj – 11 stanic
- Kraj Vysočina, Jihomoravský a Zlínský kraj – 8 stanic
- Plzeňský, Karlovarský a Jihočeský kraj – 8 stanic
- Ústecký a Liberecký kraj – 6 stanic
- Královehradecký a Pardubický kraj – 5 stanic
Přesné umístění všech CNG stanic v ČR najdete na adrese: http://www.cng4you.cz
Pravidelné novinky najdete na www.facebook.com/cngfans
Zdroj: Tiskové zprávy Českého plynárenského svazu