Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

Před 30 lety dojezdily v Praze tramvaje T1, předchůdkyně legendární T3

Před třiceti lety, tedy 25. 1. 1983, naposledy do pravidelného provozu v Praze vyjela tramvaj T1, předchůdkyně legendární T3. První tramvaj typu T1 (tehdy se označovala římským číslem T I) projela pražskými ulicemi při předváděcí jízdě 22. listopadu 1951. Jednalo se o elegantní vůz zcela nové koncepce, která vycházela z amerických vozů PCC, vybavený dvěma dvounápravovými podvozky.

Na počátku padesátých let tak byla zahájena zásadní obměna vozového parku spočívající v postupném nahrazování dosavadních dvounápravových tramvají. Proti původním předpokladům tato proměna trvala o více jak deset roků déle a skončila až v roce 1974.

„První vozy T1 byly nasazovány od roku 1952 zpočátku především na linku číslo 4 (první od 17. března 1952) a od 1. prosince 1955 na sedmnáctku. Během let se pochopitelně vystřídaly na mnoha dalších linkách,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Celkem pražský Dopravní podnik obdržel 133 tramvají T1. Jejich počet začal klesat především od druhé poloviny sedmdesátých let. Linky číslo 23 a 26 byly poslední, na nichž tento typ tramvají, které se nespřahovaly do dvojic, jezdil. Úplně poslední tramvají T1 v pravidelném provozu byl vůz č. 5103 vozovny Střešovice, který naposledy vyjel 25. ledna 1983.

Symbolická rozlučková jízda uspořádaná pro uzavřený okruh členů Kroužku přátel městské dopravy se pak uskutečnila 25. března 1983. Pro budoucí generace je v Muzeu městské hromadné dopravy v Praze zachován vůz č. 5001, tedy první svého typu. Ve Střešovicích se dochoval i vůz č. 5002 určený k příležitostnému provozu a různí zájemci si ho mohou pronajmout.

Ve většině ostatních tramvajových měst Československa se však tento typ tramvaje udržel ještě o pár let déle...

Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku hl. m. Prahy a.s.

Aktualizováno 2. 2. 2013 20:33

Jste zde: