Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

Dopravní podnik hl. m. Prahy testuje další elektrobus – EBN 8 od společnosti SOR

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) uvedl v krátké době po sobě do zkušebního linkového provozu další elektrobus. Ve dnech 7. až 11. února 2014 mají cestující na lince č. 216 možnost svézt se elektrobusem EBN 8 od společnosti SOR. Hlavním dodavatelem elektrických částí těchto vozů je společnost Cegelec Praha, a.s.

8312 - 4E9 92...
8312 - 4E9 92...
8312 - 4E9 92...
8312 - 4E9 92...

Elektrobus SOR EBN 8 (RZ: 4E9 9256) v ulicích Prahy.

Praha testováním dalšího elektrobusu jasně deklaruje svůj dlouhodobý cíl, a to odlehčit městu po dopravní stránce a postupně zavádět ekologický způsob dopravy na vybraných linkách. „Závislost na ropných palivech je třeba trvale snižovat a elektřina se dá získat i z obnovitelných zdrojů. Po zkouškách celo-elektrického vozidla s průběžným dobíjením nyní rádi vyzkoušíme další odlišný typ,“ uvádí k novému testování technický ředitel DPP Jan Šurovský.

Elektrobus SOR EBN 8 byl veřejnosti poprvé představen v létě roku 2012. Společnost SOR do této doby vyrobila devět elektrobusů, které jsou provozovány jak v České republice, tak i v zahraničí.

Obchodní ředitel společnosti SOR s.r.o. Jindřich Chudý k testování elektrobusu v Praze sdělil: „Před lety jsme již tento elektrobus v pražském provozu zkoušeli, bylo to však pouze na jeden den. Současné testování tak lépe ukáže, jak naše vozidlo dokáže obstát v porovnání s konkurencí.“ Jeho slova doplnil obchodní ředitel společnosti Cegelec Praha a.s. Zdeněk Vytouš: „Elektrobusy jednoznačně přispívají ke snížení emisí ve městě a jsou vhodné na linky, které jsou méně kapacitně vytížené. Cílem zkušebního provozu bude ověřit jízdní vlastnosti v pražském kopcovitém terénu.“

Rozdíl oproti předchozímu modelu, který DPP otestoval v pražských podmínkách na konci ledna tohoto roku, je především v konstrukci a způsobu dobíjení. Elektrický pohon tvoří vodou chlazený asynchronní šestipólový trakční motor o výkonu 120–180 kW/400 VAC a trakční polovodičový měnič Cegelec. Oba jsou spolu s Lithium/Iontovými akumulátory o kapacitě 300 Ah umístěny v zadní části vozidla. Nabíjení se provádí prostřednictvím třífázové zásuvky ze zdroje napětí 3 x 400 VAC.

Spotřeba elektrické energie na 100 km je 0,7 až 0,9 kWh. Elektrobus SOR EBN 8 lze dobíjet pomocí běžné zásuvky 400 V. Nabíjení akumulátorů trvá přibližně jednu až osm hodin, podle zvoleného způsobu dobíjení (rychlonabíjení – pomalé nabíjení). Pro lepší představu, jedna hodina nabíjení znamená 25 ujetých km. Výrobcem udávaný standardní dojezd by měl v městském provozu být cca 150 až 180 kilometrů.

Testování vozidel na elektrický pohon od různých výrobců umožní DPP vybrat spolehlivé vozy. Technický ředitel DPP Jan Šurovský na závěr doplnil: „Aktuálně máme od třetího výrobce avizovanou další nabídku ke zkouškám elektrobusu. Je zřejmé, že před jakýmkoliv rozhodnutím musí proběhnout dlouhodobé zkoušky a jejich podrobné vyhodnocení.“

Tento vůz byl také představen na světovém veletrhu BUSWORLD 2013, který se koná v belgickém Kortrijku. K vidění byl také na dalším veletrhu TRANSEXPO 2013, který se koná v polském městě Kielce. 

17.9.2013 - E...
17.9.2013 - E...

Elektrobus SOR EBN 8, který je nyní testován v Praze je zobrazen na fotografiích z veletrhu TRANSEXPO Kielce 2013.

Připomeňme, že 28. října 2010 zavítal do Prahy ostravský elektrobus SOR EBN 10.5 (ev. č. 5001), který sloužil jako prezentační a přepravní vozidlo pro soutěž Miss princess of the World. Finálovým vyvrcholením byl galavečer v hotelu Top Hotel dne 2. října 2010. Elektrobus se nejčastěji vyskytoval na trase Chodov - Top Hotel - Václavské náměstí. Tato trasa zahrnovala několik speciálních linek a svozů. Po této akci si elektrobus vyzkoušel na svých linkách také Dopravní podnik hl. m. Prahy a to konkrétně na lince č. 121, která jezdila v poměrně členité trase Sídliště Spořilov - Na Knížecí (nyní má změněnou trasu) a poté na lince č. 170, která jezdila v trase Jižní Město - Vavřenova (nyní má změněnou trasu).

5001 - 5.10.2...
5001 - 5.10.2...
   

Ostravský elektrobus SOR EBN 10.5 (ev. č. 5001) v Praze na konečné zastávce Na Knížecí. 

Technické vlastnosti elektrobusu SOR EBN 8:

  • Délka – 8 000 mm
  • Šířka – 2 525 mm
  • Výška – 2 920 mm
  • Rozvor náprav – 3 950 mm
  • Kapacita – 51 cestujících (z toho 16 sedících)
  • Celková hmotnost - 12 700 kg (maximální hmotnost 16 500 kg)
  • Maximální konstrukční rychlost je 80 km/h.

Zdroj: Tisková zpráva společnosti Dopravní podnik hl. m. Prahy a.s., vlastní zdroje

Aktualizováno 8. 2. 2014 13:21

Jste zde: