Stavba nové tramvajové trati
Ke konci roku 2011 se v Olomouci kousek od Tržnice začalo budovat nové obchodně-zábavní centrum Šatovka, slavnostně otevřeno pro veřejnost pak bylo 18. října 2013. Dodejme, že Šantovka je největší obchodní centrum v Olomouckém kraji a patří mezi deset největších obchodních center v České republice.
Již při stavbě olomouckých sídlišť Nové Sady a Povel v 70. a 80. letech 20. stol. se uvažovalo o stavbě tramvajové trati do této oblasti. Avšak realita byla jiná a stavba tratě do sídlišť začala až v červnu roku 2012. Koleje vedou ze zastávky Tržnice kolem nákupního centra Šantovka, až po Velkomoravskou ulici, po níž pak trať pokračuje až ke křižovatce s Rooseveltovou ulicí. Zde trať odbočuje vlevo do ulice Trnkovy, kde končí I. etapa stavby a trať je zde ukončena úvratí.
Jelikož tramvajová trať není zakončena smyčkou, bylo potřeba zakoupit oboustranná vozidla. Nakonec bylo rozhodnuto o nákupu celkem 14 tramvají typu Vario LF+/o, které budou jezdit v soupravách na nových linkách č. 3 a 5. Dodávka nových tramvají by měla být hotova do konce roku 2013. Ostrý provoz na novém úseku trati začne podle předpokladu na přelomu listopadu a prosince. Nyní je oblast obchodního centra Šantovka obsluhována autobusovou linkou č. 30 v trase Tržnice – Šantovka – V Kotlině – Trnkova – Povel, škola – V Kotlině – Šantovka – Tržnice, plocha.
V dalších letech je plánována stavba II. etapy tramvajové tratě v úseku Trnkova – Družební a v III. etapě Družební – Jižní.
Tramvaje Vario LF+/o (ev. č. 101 a 102). Dvě z celkem ze 14 tramvají, které budou jezdit na nové tramvajové trati
Technické parametry nové trati:
Délka trati: 1,394 km
Počet zastávek natrati: 3 (Šantovka, V Kotlině, Trnková)
Náklady: 350 milionu (225 milionu dotace z Programu Švýcarsko-české spolupráce)
Tramvajové linky jezdící na trati podokončení:
l. č. 3 – Trnkova – Tržnice – Náměstí Hrdinů – Hlavní nádraží – Fibichova
l. č. 5 – Trnkova – Envelopa – Hlavní nádraží – Fibichova
Další technické zajímavosti:
• dvoukolejná trať vede z ulice 17. listopadu kolem galerie Šantovka po nábřeží Mlýnského potoka a Moravy a dále po Velkomoravské ulici. Končí v ulici Rooseveltova a měří 1,4 kilometru
• trasa dvakrát křižuje významné ulice a železniční trať, překonává vodní tok a podzemní garáže
• výstavba zahrnovala přeložky inženýrských sítí a potřebné kabelové a trubní rozvody včetně velmi náročných přeložek hlavních tras vodovodu, plynovodu a horkovodu
• nová místní komunikace měří 560 metrů, zahrnuje nejen tramvajovou trať, ale i silnici, chodník a cyklostezku
• na trati jsou tři zastávky MHD s inteligentními označníky a přístřešky pro cestující
• bylvybudován nový úrovňový přejezd přes železniční trať Olomouc - Kostelec na Hané
• na základě požadavku DPMO, umožnit provoz náhradní autobusové dopravy v případě krátkodobé odstávky provozu tramvají, jsou pojížděné plochy upraveny dlážděním a živičným povrchem
• stavební práce na části A I. etapy začaly 14. června 2012, práce na části B I. etapy započaly 10. dubna 2013.
Fotografie nové tramvajové trati v Olomouci na sídliště Nové Sady a Povel
Nové autobusy pro Dopravní podnik města Olomouce a.s.
Prvním novým vozidlem je nízkokapacitní autobus Solaris Urbino 8,6 ev. č. 551 (RZ: 5M4 2551). Připomeňme, že se jedná o jediný autobus tohoto typu v České republice a vystřídal tak vůz SOR B 7.5 (ev. č. 502), vyrobený v roce 1996, který bylo možné vídat na lince č. 42, jezdící v okružní trase (Erenburgova) - Tabulový vrch - (zastávky v areálu Fakultní nemocnice) – Fakultní nemocnice – Tabulový vrch.
Autobus SOR B 7.5 (ev. č. 502), který do 2.10.2013 bylo možno vídat na lince č. 42. Nyní jej nahradil Solaris Urbino 8.6 (ev. č. 551)
Nový malokapacitní autobus Solaris Urbino 8.6 (ev. č. 551)
Dalším novým přírůstkem se stal autobus Solaris Urbino 18, který obohatil flotilu kloubových Solarisů v Olomouci. Vůz obdržel ev. č. 413 a RZ: 5M4 2413. Oba nové vozy, Solaris Urbino 8,6 a 18, vyjely na své první linky 3. října 2013.
Nový kloubový autobus Solaris Urbino 18 (ev. č. 413)
Zdroj: DPMO a.s., www.olomouc.eu, Olomoucký deník, www.olstavby.cz