Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dne 18. června 2024 v rámci obnovy vozového parku nasadil do běžného provozu s cestujícími první vlastní hybridní kloubové autobusy. Sedm vozidel Iveco Urbanway Hybrid 18 M od ranního výjezdu bylo vypraveno na linky č. 135, 177, 193, 195 a 197 vypravovaných z garáží DPP v Hostivaři a na Kačerově. Další vozidla z první objednávky DPP postupně nasadí do pravidelného provozu v následujících dnech. Zatím si objednal dvacet hybridů na základě vysoutěžené rámcové smlouvy až na 140 autobusů, kterou uzavřel v dubnu 2023.
Iveco Urbanway 18 M Hybrid. Foto: DPP
Prvních dvacet objednaných hybridních autobusů DPP ponese evidenční čísla 5501 až 5520. Pro polovinu z nich bude domovskou garáží Hostivař, pro druhou polovinu Kačerov. DPP poprvé nasadil do běžného provozu z garáže Hostivař čtyři vozidla ev. čísel 5503, 5504, 5505, 5506, a to na linky č. 135 (pořadí 13), 177 (pořadí 19) a 195 (pořadí 24 a 32), z garáže Kačerov dvě vozidla ev. čísel 5513 a 5519 na linky č. 193 (pořadí 2) a 197 (pořadí 1). Jako úplně první vyjel kačerovský vůz ev. č. 5513 na lince č. 193, pořadí 2 ve 4:18 ze zastávky Šeberák směr Nádraží Vršovice.
„Modernizace vozového parku DPP se netýká pouze tramvají a metra, v nadcházejících letech projde rozsáhlou proměnou i autobusová flotila. V Praze tak dnes dáváme do provozu první z 20 objednaných nových hybridních autobusů. Navazujeme tak na masivní investice do rozvoje městské hromadné dopravy, které si kladou za cíl zajistit stabilní a komfortní cestování pro všechny Pražany. Zároveň plníme naše závazky vůči životnímu prostředí a přibližujeme se k cílům Klimatického plánu hl. m. Prahy, jehož součástí je proměna našeho hlavního města v čistší a udržitelnější metropoli budoucnosti,” říká Iveco Urbanway 18 M Hybrid. Foto: DPPZdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Iveco Urbanway 18 M Hybrid. Foto: DPP
„Od výrobce jsme obdrželi a převzali osmnáct z prvních dvaceti objednaných hybridních kloubových autobusů. Autobusy budeme do běžného provozu nasazovat postupně, protože jsou nyní v různém stádiu příprav – u některých čekáme na vydání registračních značek, další musíme teprve polepit a vybavit informacemi podle Standardů kvality PID, paralelně také proškolujeme řidiče na nový typ vozidla,“ říká Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP a dodává: „Hybridy nahradí na jednotlivých pořadích nejstarší, dožívající naftové autobusy. Pro příští rok plánujeme objednat dalších 50 hybridních kloubových autobusů Iveco Urbanway Hybrid 18M z uzavřené rámcové smlouvy. Nákup těchto vozidel dnes schválilo představenstvo DPP v rámci plánované obnovy vozového parku v roce 2025 a v souladu s naplňováním Klimatického plánu hl. m. Prahy.“
Hybridní autobusy Iveco Urbanway Hybrid 18 M jsou plně nízkopodlažní, třínápravové, se čtyřmi dvoukřídlými dveřmi a maximální přepravní kapacitou 130 cestujících, z toho 35 míst pro sedící. Vysoutěžené autobusy splňují definici částečně čistého vozidla dle Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/33/ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel (Clean Vehicle Directive) i definici nízkoemisního vozidla podle Zákona 360/2022 Sb. o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Kromě spalovacího motoru jsou autobusy vybaveny automatickou převodovkou s elektromotorem, který funguje zároveň jako generátor energie, pomáhá například při rozjíždění vozidla nebo slouží pro rekuperaci energie při brzdění. Autobusy jsou vybaveny také baterií, kterou je možné dobíjet i externě ze zásuvky na principu plug-in. Autobusy se vyrábí v závodě Iveco Bus v Annonay ve Francii.
Všechna vozidla mají celovozovou klimatizaci s topením, jsou vybavena zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, dále čelní nehodovou, couvací a bočními kamerami. Splňují veškeré Standardy kvality PID, jsou vybavena kompletním odbavovacím a informačním systémem pro pražskou MHD a dodávána v novém jednotném designu PID. Autobusy jsou vybaveny automatickou převodovkou Voith Diwa NXT a motorem Cursor 9 s technologií HI-SCR, která umožňuje vozidlům plnit emisní normy Euro 6, step E bez použití systému EGR (bez cirkulace spalin). Výrobce garantuje životnost autobusů 12 let, záruka na všechna vozidla je 5 let.
Iveco Urbanway 18 M Hybrid. Foto: DPP
Základní technické údaje o autobusu Iveco Urbanway Hybrid 18M:
- Délka: 18 003 mm
- Šířka: 2 500 mm
- Výška: 3 165 mm
- Rozchod kol: 2 087 mm vpředu / 1 870 mm vzadu
- Rozvor: 5 355 mm přední / 6 675 mm zadní
- Celková maximální hmotnost: 28 000 kg
- Maximální rychlost: 99 km/h
- Počet dveří pro nástup a výstup: 4
- Nástupní výška hrany dveří: 320/330/330/340 mm
- Celkový počet sedadel: 37
- Celkový počet cestujících: 130
- Výkon spalovacího motoru: 265 kW / 360 hp
- Nabíjecí zásuvka: CCS-2
Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku hl. města Prahy a.s.