Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Dopravní podnik města Olomouce obnovil tramvajový provoz do Pavloviček

DPMOOd půlky října tramvaje neobsluhovaly rovnou tři městské části Olomouce, Hodolany, Bělidla a Pavlovičky. Po téměř měsíční výluce linky č. 4 byl provoz obnoven. Díky srážce kamionu s vlakem na ulici Divišova došlo k výraznějšímu poškození kolejového svršku a trolejového vedení. Stále je ovšem osud 2km úseku tramvajové tratě na vážkách.

Již od přelomu září a října se uvažuje o zrušení tramvajové tratě do Pavloviček nebo o její kompletní rekonstrukci, či modernizaci. Externí posudek totiž ukázal, že je trať na hranici životaschopnosti a rekonstrukce bude za několik let nutností.

2019 01 27@247@@Hlavní nádraží
Ilustrační fotografie: Tramvaj typu Vario LFR.S ev. č. 247 na lince č. 4 odjíždí ze zastávky Hlavní nádraží směrem na konečnou zastávku Pavlovičky.

„Víme, že v horizontu několika let bude třeba investovat do opravy tramvajové trati vedoucí do Hodolan. Tramvajová trať vede středem silnice první třídy v majetku státu, což samozřejmě situaci poněkud komplikuje,“ sdělila tisková mluvčí dopravního podniku Anna Sýkorová.

Obavy ze zrušení významné větve sítě olomoucké MHD posílila dopravní nehoda na vlakovém přejezdu na ulici Divišova. 17. října se tam střetl kamion s osobním vlakem. Ničivý požár napáchal škody v řádu desítek milionů korun. Poškozen byl také tramvajový svršek a trolejové vedení.

Dopravní podnik zareagoval vypravením náhradní autobusové dopravy. Jedna tramvajová souprava, která uvízla v poškozeném úseku, musela být odtažena. Opravu majetku DPMO poněkud brzdila poškozená součástka, která musela být po nehodě vyrobena na zakázku.

11. listopadu, na Den válečných veteránů, byla symbolická bitva s poškozenou tratí ukončena. Od brzkých ranních hodin se tramvaje navrátily do svých kolejí. Autobusy nahrazovaly tramvajový provoz téměř měsíc. Z linky č. 4 se stala linka č. 6 a z Hlavního nádraží na ní navazovala autobusová linka č. X4.

Hodolanská tramvajová trať se budovala na konci 40. let. Tehdy se na její výstavbě vystřídalo zhruba 13 000 pracovníků, z nichž většinu tvořili obyvatelé Hodolan, kteří dobrovolně přiložili ruku k dílu. Ve dvou etapách se tak stávající tramvajová trať rozšířila až po zastávku Bělidla. Dnešní bloková smyčka v Pavlovičkách se dostavila v roce 1957 kvůli dodávce nových tramvají Tatra T1.

Poslední rekonstrukce se trať dočkala v roce 1983. Věk se na jejím stavu výrazně podepsal. Přes most překlenující řeku Bystřici se například jezdí omezenou traťovou rychlostí, právě z důvodu špatného stavu kolejí. Většina nástupních ostrůvků není bezbariérová jako v jiných částech města.

Jedna z možností je investovat do kompletní rekonstrukce značně zastaralé tramvajové tratě. Další možností je ukončení za zastávkou Autobusové nádraží, podchod a vybudování úvratě, kde by se otáčely obousměrné soupravy. Zbytek zástávek by obsluhovaly autobusy.

Dopravní podnik všechny varianty prověřuje a 21. listopadu by měl předložit hotový návrh dalšího postupu. Jaký bude osud historicky významné tramvajové tratě je tedy stále otázkou.

Aktualizováno 11. 11. 2023 9:30

Jste zde: