Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Provoz a ukončení trolejbusů Škoda 21 Tr v Ostravě

dpoNěco málo z historie: Trolejbusy typu Škoda 21 Tr a 22 Tr (článkový vůz) byly prvními nízkopodlažními trolejbusy výrobce Škoda Ostrov. První prototyp trolejbusu Škoda 22 Tr vznikl v roce 1993, o rok později byl vyroben druhý prototyp. Oba prototypy zavítaly na testovací provoz také do Ostravy. Prototyp ,,krátkých“ trolejbusů Škoda 21 Tr byl vyroben až v roce 1995 spolu s autobusem Škoda 21 Ab.

2023 05 19@3311@@Vozovna trolejbusů
Po posledním zatažení z linky vozu ev. č. 3312 byly v areálu vozovny trolejbusů k fotografování přistaveny poslední vozy Škoda 21 Tr, které vlastní DPO.

Sériová výroba trolejbusů Škoda 21 Tr započala v roce 1996 prvními vozy určenými pro Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO), které obdržely ev. č. 3301 a 3302. První trolejbusy byly slavnostně pokřtěny jmény městských částí Ostravy. Vůz 3301 dostal jméno podle čtvrti Mariánské Hory, vůz 3302 se pyšnil jménem městské části Michálkovice. Oba první ostravské nízkopodlažní trolejbusy byly zařazeny do pravidelného provozu s cestujícími v březnu roku 1997.

Na další dodávku trolejbusů Škoda 21 Tr město nečekalo příliš dlouho a během jara roku 1998 byly zařazeny další dva trolejbusy ev. č. 3303 a 3304. První dva prototypy se poté vrátily zpět do výrobního závodu kde proběhly menší úpravy na těchto vozech. Podobnými úpravami prošly i dva doposud nejnovější vozy.

Po dvouleté odmlce pořídil DPO dva kusy s ev. č. 3305 a 3306. V následujících dvou letech už přibylo v Ostravě větší množství "jednadvacítek", v roce 2001 došlo 6 ks (3307 – 3312) a v roce 2002 poslední 3 ks (3313 – 3315). Poslední série byla oproti starším modelům vybavena nájezdovou plošinou pro kočárek nebo invalidní vozík. Celkem tedy DPO provozoval 15 trolejbusů Škoda 21Tr. Během svého provozu je cestující mohli spatřit v několika různých nátěrech DPO.

Vyřazováni vozidel:
3301 – vůz prošel opravou u výrobce v roce 1998. V roce 2007 byl do vozu instalován osvěžovač vzduchu Ebercool Optima na pracoviště řidiče . V roce 2010 proběhla oprava karoserie. 15. září 2011 došlo k zahoření kabeláže v zastávce Náprstkova – pro nákladnost oprav a atypičnost byl vůz v roce 2011 sešrotován.

3302 - vůz prošel opravou u výrobce v roce 1998. V roce 2007 byl do vozu instalován osvěžovač vzduchu Ebercool Optima na pracoviště řidiče. V roce 2010 proběhla oprava karoserie. Vůz byl pro jeho atypičnost odstaven v roce 2011 a rok poté byl sešrotován.

3303 – V roce 2007 byl do vozu instalován osvěžovač vzduchu Ebercool Optima na pracoviště řidiče. Vůz prošel v roce 2015 celkovou opravou karoserie. V lednu roku 2023 byl vůz sešrotován.

3304 - V roce 2007 byl do vozu instalován osvěžovač vzduchu Ebercool Optima na pracoviště řidiče. Pro špatný technický stav karoserie byl vůz v roce 2015 sešrotován.

3305 - V roce 2007 byl do vozu instalován osvěžovač vzduchu Ebercool Optima na pracoviště řidiče. Trolejbus prošel v roce 2015 celkovou opravou karoserie. V roce 2023 byl vůz sešrotován.

3306 - V roce 2007 byl do vozu instalován osvěžovač vzduchu Ebercool Optima na pracoviště řidiče. Trolejbus prošel v roce 2014 celkovou opravou karoserie. V roce 2022 byl vůz sešrotován.

3307 - V roce 2007 byl do vozu instalován osvěžovač vzduchu Ebercool Optima na pracoviště řidiče. Trolejbus prošel v roce 2017 celkovou opravou karoserie. V roce 2021 byl vůz sešrotován.

2012 05 30@3307@@Vozovna trolejbusů
Na fotografii můžete vidět vůz Škoda 21 Tr ev. č. 3307 po 12 letech provozu po odstrojení a následné přípravě na celkovovou opravu karoserie.

3308 - V roce 2007 byl do vozu instalován osvěžovač vzduchu Ebercool Optima na pracoviště řidiče. Trolejbus prošel v roce 2016 celkovou opravou karoserie. V roce 2023 byl vůz sešrotován.

3309 - V roce 2007 byl do vozu instalován osvěžovač vzduchu Ebercool Optima na pracoviště řidiče. Trolejbus prošel v roce 2016 celkovou opravou karoserie. V roce 2022 došlo k odstavení vozu a následnému použití jako zdroj náhradních dílů na ostatní provozní trolejbusy tohoto typu. V tomtéž roce proběhla likvidace vozidla.

3310 - V roce 2007 byl do vozu instalován osvěžovač vzduchu Ebercool Optima na pracoviště řidiče. 11. března 2012 došlo k nehodě tohoto trolejbusu na Sokolské třídě, kdy vůz najel do sloupu trolejového vedení. Poté byl vůz odstaven a následně v roce 2012 sešrotován.

3310 - 11.3.2...
3310 - 11.3.2...
3310 - 11.3.2...
3310 - 11.3.2...

Vážná dopravní nehoda trolejbusu Škoda 21 Tr ev. č. 3310.

3311 - V roce 2007 byl do vozu instalován osvěžovač vzduchu Ebercool Optima na pracoviště řidiče. Trolejbus prošel v roce 2015 celkovou opravou karoserie. Vůz byl během svého provozu odstaven v červenci a srpnu 2019. Definitivní odstavení z provozu proběhlo v dubnu roku 2023 – nyní vozidlo čeká na likvidaci.

3312 - V roce 2007 byl do vozu instalován osvěžovač vzduchu Ebercool Optima na pracoviště řidiče. Trolejbus prošel v roce 2017 celkovou opravou karoserie. Vůz je nyní odstaven a čeká se na jeho likvidaci.

3313 - V roce 2007 byl do vozu instalován osvěžovač vzduchu Ebercool Optima na pracoviště řidiče. Trolejbus prošel v roce 2014 celkovou opravou karoserie. Vůz byl během svého provozu odstaven v červenci a srpnu 2019. Vůz je nyní opět odstaven a čeká se na jeho likvidaci.

3314 - V roce 2007 byl do vozu instalován osvěžovač vzduchu Ebercool Optima na pracoviště řidiče. Trolejbus prošel v roce 2017 celkovou opravou karoserie. Vůz je nyní odstaven a čeká se na jeho likvidaci.

3315 - V roce 2007 byl do vozu instalován osvěžovač vzduchu Ebercool Optima na pracoviště řidiče. Trolejbus prošel v letech 2018 - 2019 celkovou opravou karoserie. Vůz bude zařazen jako historické vozidlo DPO.

Ukončení provozu:
Poslední provozní týden trolejbusů Škoda 21 Tr nastal od 15. května 2023 do 19. května 2023. Hned v úterý 16. května 2023 dojezdil vůz ev. č. 3313 a v pátek 19. května kdy bylo avizováno poslední vypravení těchto trolejbusů do ostravských ulic byl na ranní díl dělené směny 43/302 vypraven vůz ev. č. 3314 a pomyslnou éru ostravských trolejbusů Škoda 21 Tr odpoledne uzavřel, na stejné dělené směně jako vůz 3314, vůz 3312, který byl vyzdoben cedulí informující o ukončení provozu. Oba trolejbusy byly vypraveny v poslední den svého provozu na linky č. 101 a 107.

2023 05 19@3312@@
Na poslední jízdu vůz ev. č. 3312 byl vyzdoben informační cedulí o ukončení provozu těchto trolejbusů.

2023 05 19@3314@@ul. Českobratrská
2023 05 19@3314@@Slezská Ostrava radnice 2023 05 19@3314@@Hlavní nádraží

Poslední den provozu trolejbusů Škoda 21 Tr byl na ranní díl směny 43/302 vypraven vůz ev. č. 3314.

2023 05 19@3312@@Dům vodohospodářů 2023 05 19@3312@@Hranečník (2)
2023 05 19@3312@@Most M. Sýkory (1) 2023 05 19@3312@@Vozovna trolejbusů

Odpolední díl směny 43/302 obsloužil vůz ev. č. 3312 a touto směnou dne 19. května 2023 ukončil pravidelný provoz trolejbusů Škoda 21 Tr v Ostravě.

Po této poslední směně proběhlo v areálu vozovny trolejbusů focení se zbývajícími trolejbusy Škoda 21 Tr a menší jízda k Dolu Heřmanice, k ZOO a Michálkovic a pak zpět do vozovny. Obě tyto akce byly jen pro členy Kroužku přátel MHD Ostrava. Poté se další den vůz ev. č. 3315 představil na ostravské muzejní noci jako další přírůstek historických vozidel DPO.

2023 05 19@3312@@ZOO 2023 05 19@3312@@ul. Hladnovská
2023 05 19@3312@@ZOO (1) 2023 05 19@3312@@Dl Heřmanice (2)

Po ukončení směny vůz ev. č. 3312 absolvoval ještě krátkou projížku městem v režiji KPMHD.

Další fotografie z posledního vypravení trolejbusu Škoda 21 Tr v Ostravě naleznete zde.

Aktualizováno 21. 5. 2023 21:06

Nové fotografie

duben 2024
Po18152229
Út29162330
St3101724 
Čt4111825 
5121926 
So6132027 
Ne7142128 
Jste zde: