Na prvního máje dva ostravské výrobní závody společnosti Škoda otevřeli brány veřejnosti. Zájemci tak mohli navštívit továrnu Škoda Ekova, která vyrábí tramvaje, ale podstatně větší zájem byl o nahlédnutí do závodu Škoda Vagonka, odkud pro změnu vyjíždí vlaky vyrobené nejen pro Českou republiku.
V Martinově vznikají tramvaje, které poté putují po celém světě. Návštěvníky jedna z nich zavezla až do výrobní haly. K vidění tu byly například tramvaje ze švédského Göteborgu, které se budou kompletně předělávat v rámci zakázky na 4 roky.
Rekonstrukce tramvají pro švédský Göteborg.
Možná byste neřekli, že “ostravskou” tramvaj potkáte třeba i v USA, konkrétně v Seattlu, Washingtonu a Portlandu. Tam dorazilo 9 kusů, 3 kusy do každého z měst.
Poptávka je samozřejmě i na domácím trhu. V martinovském podniku Škoda Ekova byly k vidění tramvaje vznikající pro Ostravu, Plzeň či Liberec. Zahlédnout jste tu mohli některý z vozů určených pro Bratislavu.
Fotografie č. 1 - 2: Tramvaje Škoda ForCity Smart 40T pro Plzeň.
Fotografie č. 3 - 4: Tramvaje Škoda ForCity Smart 39T pro Ostravu.
Fotografie č. 5 - 8:Tramvaje Škoda ForCity Smart 29T pro Bratislavu.
Velká prohlídka na ostravské tramvaji Vario LF3/2 ev. č. 1653.
Kromě moderních tramvají tu byl velkým lákadlem depozitář historických vozů. Uložené kousky se proháněli ulicemi již od druhé poloviny padesátých let a pamatují si opravdu hodně.
Podstatně větší fronta se tvořila na ostravské ulici 1. máje, kde sídlí druhá z továren, Škoda Vagonka. Zatímco si děti hráli, rodiče čekali až se dostanou na řadu.
Výrobní prostory společnosti Škoda Vagonka v Ostravě.
Vlaky zde vyrábí z kvalitního švýcarského hliníku a dokážou jich vyprodukovat opravdu velké množství. Momentálně se vyrábí moderní žluté čtyřvozové vlakové soupravy pro Lotyšsko a další třívozové oranžové pro Estonsko. Škoda Vagonka zásobuje i vozový park Českých drah nebo varšavské podzemí.
Boční profily pro novou jednopodlažní elektrickou jednotku.
Soupravy namířené do Pobaltí byli u návštěvníků velkým hitem. Obdivovali hlavně jeho prostornost. Původně měli cestovat po kolejích, ale kvůli válce na Ukrajině nyní cestují po silnici. Jednu soupravu převezou tři kamiony a v cíli je potom složí dohromady.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nové jednopodlažní elektrické jednotky pro Lotyšsko.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fotografie č. 1 - 2: Nové jednopodlažní elektrické jednotky pro Estonsko.
Fotografie č. 3: Nová jednopodlažní elektrická jednotka pro České dráhy - RegioPanter.
Fotografie č. 4: Speciální přesouvací plošína jediná svého druhu na světě pro přesun železničních vozů mezi halami ve Škoda Vagonka.
Průvodce také vysvětloval jak probíhá testování hotových vozidel a co vše je potřebné před uvedením do provozu udělat.
Další fotografie z Dne otevřených dveří ve společnostech Škoda Ekova a Škoda Vagonka naleznete zde.