Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Návrh nového linkového vedení tramvajové dopravy v Ostravě

 dpoV současné době Ostravany velice zajímá návrh změny linkového vedení tramvajové dopravy v Ostravě. Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) ve spolupráci se statutárním městem Ostrava a Koordinátorem ODIS (KODIS) navrhl změny v tramvajové dopravě, jelikož poslední větší změny proběhly v roce 2013. Měly by vzniknout tři páteřní tramvajové linky č. 1, 2 a 8 (sídlištní celky Dubina + Hrabůvka, Výškovice + Zábřeh, Poruba). Ve špičce by jezdily v intervalu 3 až 5 minut a mimo špičku a o víkendech každých 10 minut. Tento systém byl pojmenován jako ,,ostravské metro“. Páteřní síť by pak doplnily další navazující tramvajové linky. Další změnou je posílení autobusových linek č. 48 a 78. Těmito změnami by měl zřizovatel DPO, tedy město Ostrava, ušetřit bezmála 50 milionů korun. Navrhnutý model tramvajové dopravy byl vytvořen na základě dat získaných měřením obsaditelnosti spojů. Tímto by se mělo podle DPO eliminovat, že spoje budou přeplněné nebo naopak nevyužívané.

Systém ,,ostravského metra“ čerpal inspiraci z moderních provozů na západě Evropy. Ty spočívají v nejmenším možném počtu linek jedoucích v krátkých intervalech. V Ostravě by tak mělo dojít k redukci linek – nově by mělo být v provozu jedenáct denních a pět nočních linek.


Původně navrhovaný plán sítě tramvajové dopravy - denní provoz. Návrh DPO.


Původně navrhovaný plán sítě tramvajové dopravy - noční  provoz. Návrh DPO.

Náměstek primátora pro dopravu Jan Dohnal uvedl že: „Současný systém linek, tedy to odkud kam jaká tramvaj jezdí, odpovídá době před deseti lety. Za tu dobu se změnila hybnost obyvatel i cestovní návyky a přepravní potřeby. Naše data o cestujících ukazují, že stávající nastavení systému není optimální. Zjednodušeně řečeno, někde jsou vozy přeplněné, jinde téměř prázdné. Situaci by mohla vyřešit změna linkového vedení v tramvajové dopravě, kterou město připravilo ve spolupráci s DPO a KODISEM,“, dále také uvedl, že v tuto chvíli není rozhodnuto o datumu zavedení změn a je stále možné o nich diskutovat. Cestující mohou uvést své podněty a připomínky, které se do návrhu případně zakomponují.

DPO prezentuje tento model, podle generálního ředitele Moryse, jako "ostravské metro", kdy si není potřeba pamatovat jízdní řád. Cestující se dostanou na zastávku páteřní linky a ,,něco pojede“. Zároveň také podotkl, že cestující budou muset častěji přestupovat. Právě množství přestupů a další změny, například absenci přímého spojení mezi největším ostravským obvodem Jih a Fakultní nemocnící nebo Vysokou školou Báňskou – TU, kritizoval zastupitel městského obvodu Ostrava - Jih, pan Zdeněk Hűbner. Obává se, že tyto navrhované změny nepřinesou zkvalitnění MHD v Ostravě, tak jak prezentuje DPO. Prozatím mu většina lidí dává za pravdu. V den kdy DPO spolu s městem zveřejnil navrhované změny, zasypaly sociální sítě komentáře nespokojených lidí – občanů Ostravy. DPO plánuje spustit tento nový systém buď v září nebo v prosinci 2023.

Připomeňme, že změny v linkovém vedení tramvajové dopravy v Ostravě ve větším rozsahu se naposledy udály v roce 2013. Do současné chvíle probíhaly pouze dílčí změny.

Podle DPO by měl nový systém znamenat konec spřažených tramvajových souprav a výpravu výhradně plně nízkopodlažních vozů na denních linkách.


Ostravské metro 2.0
Změna linkového vedení tramvajové dopravy v Ostravě reaguje na připomínky občanů a také na vedení jednotlivých městských obvodů obdržela pracovní název ,,Ostravské metro 2.0“. Podnětů ke změnám oproti první verzi Dopravní podnik Ostrava evidoval přes 450.

Hlavní změny oproti původnímu návrhu:

  • Linka č. 7 vrácena na trasu přes Horymírovu a Karpatskou
  • Linka č. 7 vrácena až do Výškovic
  • Přidána linka č. 11 ze Zábřehu přes Nádraží Vítkovice do Poruby (vozovna)
  • Zachovány vybrané spoje linky č. 17 z Dubiny do Poruby (Vřesinská)
  • Vybrané spoje páteřní linky č. 8 vedeny z/na Nádražní ulici


Upravený plán sítě tramvajové dopravy - denní provoz ,,Ostravské metro 2" . Návrh DPO.

 Upravený plán sítě tramvajové dopravy - noční provoz ,,Ostravské metro 2" . Návrh DPO.

Více informací naleznete na stránkách Dopravního podniku Ostrava.

Zdroj: Dopravní podnik Ostrava a.s., město Ostrava.

Aktualizováno 1. 10. 2023 16:41

Nové fotografie

březen 2024
Po 4111825
Út 5121926
St 6132027
Čt 7142128
18152229
So29162330
Ne310172431
Jste zde: