Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Ostrava má muzejní minibus

dpoSbírka historických vozidel Dopravního podniku Ostrava a.s. (dále jen DPO) se v uplynulých dnech rozrostla o další kus, tentokrát z řad autobusů. Vozidlem zachovaným pro další generace se stal minibus Fiat MAVE CiBus ENA 3Z, který u DPO jezdil pod ev. č. 7302 od roku 2007.

2013 02 06@7302@5T3 3834@Poliklinika (1)
Ostravský minibus Fiat MAVE CiBus ENA 3Z ev. č. 7302 vypravený na linku č. 96 pauzuje na konečné zastávce Poliklinika.

První dva minibusy na podvozku Fiat Ducato DPO pořídil právě v roce 2007, kromě již zmíněného vozu s ev. č. 7302 to byl ještě minibus s ev. č. 7301. Důvodem jejích zakoupení byla především potřeba doplnit vozový park minibusů, který do té doby obsahoval pouze patero vozů Mercedes-Benz z let 1999 až 2001. Zařazeny do provozu byly v lednu 2008 a v prosinci téhož roku se k nim přidal ještě třetí fiat, který obdržel ev. č. 7303.

2013 09 27@7301@5T3 2439@ul. Balbínova (1)
2013 02 06@7302@5T3 3834@Poliklinika 2018 01 19@7303@6T0 0672@Nádraží Vítkovice

Fotografie č. 1: Minibus Fiat MAVE CiBus ENA 3Z ev. č. 7301 vyfotografovaný n alince č. 98 při průjezdu ulicí  Balbínova.
Fotografie č. 2: Minibus Fiat MAVE CiBus ENA 3Z ev. č. 7302 vyfotografovaný na konečné zastávce Poliklinika.
Fotografie č. 3: Minibus Fiat MAVE CiBus ENA 3Z ev. č. 7303 vyfotografovaný po obsloužení zastávky Nádraží Vítkovice.

Všechny tři vozy Fiat byly po celou svou provozní dobu spadaly pod garáže na Hranečníku. Jejich osud se začal plnit po dodávce tří elektrominibusů ROŠERO - P First FCCLI Electric a tří CNG minibusů Dekstra Bus Daily LE 37 CNG v roce 2018. Prvním vozem odstaveným z řad fiatů byl ten první s ev. č. 7301, a to v červenci 2018, poté sloužil jako zdroj náhradních dílů a vyřazen byl v červnu 2019. V té samé době však musel být mimo plán vyřazen i mladší vůz ev. č. 7303, který byl zničen při požáru v garážích na Hranečníku dne 15. června 2019 spolu s několika dalšími minibusy i běžnými autobusy (o požáru jsme více psali zde).

Vůz s ev. č. 7303 byl mimochodem jediným minibusem v Ostravě, který byl opatřen celovozovým polepem, nejprve od závěru roku 2009 vozil nové ostravské vykřičníkové logo, později byl polep upraven do podoby propagující Městskou policii Ostrava.

2010 04 12@7303@6T0 0672@ul. 28. října
Ostravský minibus Fiat MAVE CiBus ENA 3Z ev. č. 7303 s celovozovou reklamou na nové logo města Ostravy.

2013 02 28@7303@6T0 0672@Výstaviště
Ostravský minibus Fiat MAVE CiBus ENA 3Z ev. č. 7303 s celovozovou reklamou propagující Městskou policii Ostrava.

Úkolem nově dodávaných plynových či elektro minibusů od firem Dekstra a ROŠERO měla být kromě doplnění počtu minibusů i náhrada těch zbývajících naftových. Po odprodeji posledního z řady Mercedes-Benz v roce 2020 zůstával posledním naftovým mohykánem v řadách minibusů právě budoucí muzejní Fiat MAVE ev. č. 7302. Jeho přeřazení pod Kroužek přátel MHD proběhlo na sklonku léta 2021.

Připomeňme, že v rámci parku muzejních autobusů se jedná o nejmenší a zároveň nejmladší exponát. Jeho kolegy jsou nejen výrazně starší vozy Praga RND (rok výroby 1948), Škoda 706 RO (1953), Škoda 706 RTO CAR (1966) s vlekem Jelcz PO-1E (1974), Karosa ŠM 11 (1981), Karosa B 731 (1986) či Ikarus 280.10 (1988), ale také autobusy, které ostravské ulice v pravidelném provozu dobrázdily teprve nedávno. Mezi nimi bychom našli Karosa-Renault Citybus 12 M (r. v. 1998), Karosu B 941 E (2000), Solaris Urbino 15 (2000) a nejmladší ostravskou Karosu B 952 E z roku 2006.

Aktualizováno 30. 9. 2021 8:59

Nové fotografie

duben 2024
Po18152229
Út29162330
St3101724 
Čt4111825 
5121926 
So6132027 
Ne7142128 
Jste zde: