V sobotu 19. června 2021 se po více než 25 letech uzavřela kapitola pravidelného provozu tramvají typu ČKD T6A5 u Dopravního podniku hl. města Prahy a.s. (dále DPP). Dlouho očekávaný a několikrát odkládaný konec hranatých vozů si v pražských ulicích nenechala ujít spousta fanoušků městské dopravy, kteří se i přes tropické teploty atakující 35 stupňů Celsia přišli s „té-šestkami“ rozloučit.
DPP rozlučkový den pojal ve velkorysém stylu: na linku č. 4, která je běžně v provozu pouze ve všední dny, nasadil celkem pět sólo vozů ČKD T6A5, které v 15minutovém intervalu mezi 8. a 18. hodinou pendlovaly v trase Smíchovské nádraží – Čechovo náměstí. K posledním třem provozním mohykánům ev. č. 8637, 8658 a 8748 se pro sobotní rozlučku přidaly i vozy ev. č. 8601 a 8750, tedy první a poslední do Prahy dodané vozy tohoto typu. Ve smyčce u smíchovského nádraží pak byl navíc ještě celý den odstaven zástupce této řady ze střešovického Muzea MHD, vůz ev. č. 8702.
Vozy 8601 a 8750 byly z běžného provozu odstaveny již před delší dobou, konkrétně vůz 8601 v srpnu 2017 a vůz 8750 v červenci 2020. DPP ale s touto dvojicí počítá i nadále, a to pro retro provoz, případně pro příležitostné vypravení na běžné linky, oběma vozům byl proto obnoven lak a provedeny další dílčí úpravy, u vozu 8601 navíc s cílem přiblížit jej co nejvíce původnímu stavu, byly tak na něj například dosazeny původní boční cedulové orientace.
Fotografie č. 1: Vůz ČKD T6A5 ev. č. 8601.
Fotografie č. 2 - 3: Vůz ČKD T6A5 ev. č. 8637.
Fotografie č. 4: Vůz ČKD T6A5 ev. č. 8658.
Oproti nim trojice vozů 8637, 8658 a 8748 dojížděla své porce kilometrů až do posledních dní před rozlučkou a po sobotní akci došlo k jejich definitivnímu odstavení. Jsou však nabídnuty k odprodeji, takže je velmi pravděpodobné, že sobotní cestující nebyli těmi jejich úplně posledními.
Následovat by mohly své pražské kolegyně v Brně, bulharské Sofii nebo některém z ukrajinských měst. Doplňme, že do Sofie bylo z Prahy odprodáno od roku 2016 doposud celkem 57 vozů, z toho jeden na náhradní díly, na Ukrajinu doputovalo celkem 22 pražských té-šestek (10 vozů v roce 2017 do Charkova, 7 o rok později do Kyjeva a poslední pětice v loňském roce do města Kamjanske) a v Brně proměnou na šaliny prošlo nebo aktuálně prochází již 28 původně pražských tramvají ČKD T6A5 (jedna navíc byla využita jako zdroj náhradních dílů). Z celkového počtu do Prahy dodaných 150 vozů tak nové působiště našla již více než stovka vozů.
Konec provozu tohoto typu tramvají v Praze se v minulých letech skloňoval již několikrát, hřebíčkem do rakve se jim staly především jejich vyklápěcí dveře, které bránily zvyšování nástupních hran zastávkových ostrůvků, nevýhodou byla i relativně nehospodárná tyristorová výzbroj TV3 (například ve srovnání s vozy ČKD T3 s výzbrojí TV Progress). DPP se proto rozhodl, že vozy s najetými kilometry do vyšších stupňů oprav již tyto opravy nebudou absolvovat a dojde k jejich odstavení. Až na výjimky způsobené nehodami nebo závadami tak byla z důvodu najetých kilometrů odstavena většina pražských vozů ČKD T6A5.
Té-šestek bylo do Prahy dodáno celkem 150, a to ve třech sériích. První série z roku 1995 zahrnovala celkem 80 vozů ev. č. 8601 až 8680, v dalším roce následovalo dalších 50 vozů ev. č. 8681–8730 a v roce 1997 bylo dodána poslední dvacítka vozů ev. č. 8731–8750. Pražský DP tak provozoval více než polovinu z celkového počtu vyrobených tramvají ČKD T6A5 (vyrobeno celkem 298 vozů v letech 1991 až 1998). Většinu provozního života zůstaly vozy nastálo přidělené do vozoven Motol (1. a 2. série) a Žižkov (3. série).
Nadále v Praze zůstanou dva vozy pro retro provoz (ev. č. 8601 z roku 1995 a 8750 z roku 1997) a jeden muzejní vůz (ev. č. 8702 z roku 1996), zachován je tak jeden zástupce z každé série.
Vůz ČKD T6A5 ev. č. 8748.
Závěrem připomeňme, že první jízdu s cestujícími absolvoval vůz typu ČKD T6A5 v Praze dne 6. listopadu 1995, a to na lince č. 4, rozloučení tak proběhlo symbolicky na stejné lince jako zahájení provozu a bez devíti dnů byly vozy T6A5 v provozu s cestujícími přesně 9 tisíc dní.