Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Dopravní podnik Ostrava vypsal zakázku na dodávku nových vodíkových autobusů

dpoDne 29. dubna 2021 se na portálu Věstníku veřejných zakázek objevila od dopravce Dopravní podnik Ostrava a.s. nová zakázka s názvem „Dodávka až 10 ks nových jednočlánkových autobusů na vodíkový pohon (H2)“

Z dalších technických parametrů: Maximální délka vozu je omezena 11 až 12,5 m šířka 2,45 až 2,55 m výška max 3,5 m. Celková obsaditelnost by měla být minimálně 70 cestujících, z toho min. 20 sedících. Konstrukční rychlost by měla být minimálně 80 km/h. Autobusy by měly být vybaveny klimatizací, kamerovým systémem. Z předchozích dodávek nových autobusů do Ostravy budou nové vodíkové autobusy vybaveny také oddělenou kabinou řidiče od cestujících, která bude provedena až do první poloviny dveří. Vnější informační panely bude možné dodat ve variantě LED nebo DOT-LED a budou zobrazovat informace v bílé barvě.
Z technické specifikace zmiňme, že nové vodíkové autobusy budou prakticky elektrobusy. Elektřinu pro svůj provoz budou získávat z palivových článků, které mají mít životnost 6 let nebo 30 000 provozních hodin. Elektrická energie se tak získá proměnou chemické energie paliva a okysličovadla.. Vůz bude tedy obsahovat trakční baterie o minimální kapacitě 30kWh, výkon elektromotoru bude minimálně 200 KW. Autobusy budou vybaveny klasickou nádrží, kde se bude čerpat vodík a budou mít minimální dojezd 350 km.

Mezi hodnotící kritéria patří celková nabídková cena (85% váha), vybrané technické parametry (10 %) a výhodnost servisních podmínek (5 %). Za zmínku stojí, že v celkové ceně má být zahrnuta kromě ceny za samotná vozidla také částka za servisní údržbu po dobu pětileté záruky.

Předpokládaná hodnota této zakázky je 185 milionů Kč bez DPH. Projekt nákupu nových nízkopodlažních vodíkových autobusů je spolufinancován Evropskou unií, konkrétně Evropským fondem pro regionální rozvoj v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Lhůta pro podání nabídek končí 1. června 2021 v 10 hodin.


Možný odklad nákupu vodíkových autobusů v Ostravě
Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) chtěl po zájemcích přihlášených do výběrového řízení prokázat zkušenost alespoň s jednou podobnou velkou zakázkou a již alespoň jedním vyrobeným autobusem na vodík.

Toto kritérium se ovšem nelíbilo společnosti SOR Libchavy spol. s r.o., která zmíněnou veřejnou zakázku napadla u ÚHOZ s argumentem, že sice vlastní autobus nemá, ale pracuje na jeho vývoji. V prvním stupni ÚHOZ tuto připomínku zamítl, společnost podala tedy rozklad. Předseda ÚOHS rozhodnutí zrušil a potvrdil námitku firmy.

Trh s vodíkovými autobusy je nový a dynamicky se rozvíjející. Zadavatel veřejné zakázky by měl dbát na to, aby zadávací podmínky nezpůsobovaly, že se trh nebude moci rozvinout. Nyní je v Evropě celkem jen 6 dodavatelů vodíkových autobusů. Takový trh je velice malý uvedl Martin Švanda, mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Na toto reagoval primátor Ostravy Tomáš Macura na sociální síti Twitter:
"ÚOHS nám zrušil tendr na vodíkové autobusy, protože jsme si dovolili dát do zadávacích podmínek požadavek, aby potencionální uchazeč, již někdy nějaký vodíkový bus vyrobil. Dle úřadu jde o podmínku diskriminační. V téhle zemi se „skvěle“ soutěží :-("

DPO rozhodnutí ÚOHS plně respektuje a s největší pravděpodobností povede ke zrušení soutěže a vyhlášení nové veřejné zakázky s upravenými podmínkami.

Aktualizováno 9. 5. 2022 17:20

Nové fotografie

květen 2022
Po 29162330
Út 310172431
St 4111825 
Čt 5121926 
 6132027 
So 7142128 
Ne18152229 
Jste zde: