V lednu 2021 byla zahájena II. etapa stavebních prací v ulici Žabovřeské v Brně, která potrvá dva roky. První stavební práce spočívaly ve vytrhávání kolejnic a panelů tramvajové tratě linky č. 1, která musí nové čtyřproudé komunikaci v této ulici, kterou projede denně průměrně 40 tisíc vozidel. Stavební práce budou stát více jak 2 mld. Kč.
V únoru byly zahájeny práce na ražbě tramvajového tunelu v této ulici, kam bude převeden provoz tramvají. V úterý 9. února se konal první zkušební odstřel ve skále, kterou tunel povede. Technici pracovali pouze s minimálním množstvím trhaviny, a tak doprava v ulici nebyla omezena. Se souhlasem majitelů byly na tři místa a objekty instalována seismická čidla, aby změřila, jaký vliv budou mít odstřely při ražbě tunelu na zónu ovlivnění. Jednalo se o domy v ulici Ludvíka Podéště, v Preslově a Hroznové ulici na Masarykově čtvrti. Dále pokračovaly terénní práce ve svazích podél skal a nad nimi. Stavební práce zobrazují fotografie ze dne 18. února 2021
Postup stavebních prací ze dne 18. února 2021.
Samotná ražba začne v březnu letošního roku, kdy stavaři vyrazí půlkilometrový tunel, který vytvoří jeden tubus. Dokončených střeleckých prací se předpokládá v listopadu. Tramvajová trať bude sedm metrů široká. Šířka oboustranných nouzových chodníků v tunelu bude minimálně 1,43 metru, tramvaje tudy pojedou až 60 km rychlostí.
Postup stavebních prací na jaře 2021
V pondělí 3.. května 2021 proběhly první odstřely budoucího tunelu pro tramvaj v ulici Žabovřeské. Odstřely byly načasované vždy do dvou hodinových bloků, a to v nejméně vytížené hodiny dopravou v této ulici. V pracovní dny šlo o dobu kolem poledne a podvečer, v nepracovní dny pak v poledne a odpoledne. Do poloviny května probíhaly odstřely za plného provozu dopravy v ulici Žabovřeské. Od 15. května pak docházelo k uzavření této ulice, a to mezi Pisárkami a cyklo lávkou. Veškerá osobní doprava byla odkloněna ulicí Veslařskou a přes cyklo lávku, nákladní doprava pak přes Kohoutovice, Bystrc a Komín.
Za první květnový týden se podařilo vyhloubit 3 z celkových 334 metrů tunelu. Na fotografiích ze dne 12. května čtenáři vidí první část odstřelené skály – vjezdový portál do budoucího tunelu.
![]() |
|
Dále pokračují stavební práce na stavbě tramvajové trati, a to mezi zastávkami Bráfova a budoucím tunelem. Stavaři již pokládají panely pod budoucí tramvajovou trať. Stavební práce probíhají také na komunikaci v ulici Žabovřeské (ve směru od Pisárek) u zahrádkářské kolonie, proto je veřejná doprava v tomto místě odkloněna po účelové komunikaci kolem zahrádkářské kolonie.
![]() |
|
Práce bagrem probíhají také v druhém úseku tramvajové tratě, a to mezi Pisárkami a výjezdem z budoucího tunelu. Zde bude rozšíření silnice ze dvou na čtyři jízdní pruhy. Dále probíhají na několika místech bagrovací práce ve svazích, kde stavaři v budoucnu svahy zpevní a zajistí před případným sesuvem.
Stavební práce v období červen-srpen 2021
V průběhu těchto tří měsíců probíhala ražba samotného tunelu pro tramvaje v ulici Žabovřeské, který zahrnuje jeden obousměrný tubus. Jednalo se o 344 metrů dlouhý úsek a ražba probíhala ze strany od Žabovřesk (od ulice Bráfovy). Finální průraz na druhé straně, u Brněnských Vodáren, byl proveden slavnostně ve čtvrtek 19. srpna. Nyní už budou probíhat stavební práce uvnitř tunelu. Dále začala stavba tunelu pro tramvaje v úseku skála – zastávka Bráfova (kolem garáží).
Dále proběhlo vytrhání tramvajové tratě linky č. 1 v celém úseku od ulice Bráfovy až po ulici Hlinky, kde místo tramvajové tratě bude silnic. Zároveň započaly stavby základů tunelů a dalších silničních objektů v ulici Žabovřeské, související s jejím rozšířením ze dvou pruhů na čtyři, a to v oblasti Brněnských Vodáren.
Článek o I. etapě stavby naleznete zde