Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Vývoj MHD ve Studénce

Město Studénka
transdev moravaMěsto Studénka se nachází v Moravskoslezském kraji na hlavní železniční trati Přerov – Bohumín. Za větší rozvoj a slávu vděčí nejen tomuto faktu, ale především podniku Vagónka Studénka, který v místní části Butovice vznikl již v roce 1900. Přesně o 100 let později došlo k přesunu výroby osobních železničních vozů do Ostravy do nového podniku Škoda Vagonka a.s. a ve Studénce se poté ještě několik let vyráběly alespoň nákladní vagony. Nyní v areálu od roku 2006 působí společnost MSV Metal Studénka. 

arriva dbcompanyVe Studénce podle posledního průzkumu žije 9 477 obyvatel a samotné město se skládá ze tří městských částí – Butovice, Nová Horka a Studénka, které však netvoří kontinuální celek. Místní části Butovice a Studénka tvoří v podstatě dvě zcela oddělené obce, na mapě připomínají ramena písmena V, v jejich vrcholu u hlavní železniční trati se nachází areál bývalé Vagonky. Část Nová Horka se nachází dokonce až za řekou Odrou jižně od železniční trati.

VeoliaZ hlediska dopravní obslužnosti město Studénku protíná již zmíněná železniční koridorová trať Přerov–Bohumín, a stanice Studénka je výchozí pro lokální tratě do Bílovce a přes Kopřivnici a Štramberk do Veřovic, součástí této tratě je také elektrifikovaná odbočka na letiště v Mošnově. Autobusovou dopravu zahrnuje několik meziměstských linek, ale pro důstojné propojení jednotlivých městských částí byla v září 2002 zřízena městská linka č. 887611 (později zkráceně v rámci systému Ostravského dopravního integrovaného systému – ODIS č. 611).


Vozový park MHD
První vůz, který MHD ve Studénce obsluhoval, byla Karosa C 734.40, RZ: NJA 41-40, z roku 1989. V roce 2006 jej pak na městské lince vystřídal vůz SOR B 9.5, RZ 2T0 6542, který původně obsluhoval linky MHD v Novém Jičíně. Vůz byl od výroby v roce 2003 v klasickém bílo-modrém nátěru, po provedení střední opravy v roce 2013 byl přelakován do nového barevného schématu odpovídající společnosti Veolia Transport Morava a.s., tedy celočerveného laku s šedou spodní částí. Autobus byl vybaven také plošinou pro vozíčkáře. Po desetiletém působení ve Studénce byl autobus v prosinci 2016 prodán Technickému muzeu v Brně, je tak určen k zachování jako muzejní.

2015 05 29@@2T0 6542@ul. Sjednocení (1)
2015 05 29@@2T0 6542@ul. Sjednocení 2015 05 29@@2T0 6542@Studénka, Butovice, STS

Autobus SOR B 9.5 dopravce Arriva Morava a.s., který zajišťoval linku MHD č. 611 ve Studénce.


Poté byly další rok spoje městské linky zajišťovány přejezdy autobusů z meziměstských linek. Stálý autobus na MHD se dostal až od prosince 2017, jednalo se o původně předváděcí vůz SOR BN 10.5, RZ: 9T9 1439, z roku 2012 v celobílém laku.

2018 08 17@@9T9 1439@Studénka, žel. st., bílovecké nástupiště

2018 08 17@@9T9 1439@Studénka, žel. st., bílovecké nástupiště (1)
Autobus SOR BN 10.5 dopravce Arriva Morava a.s., který zajišťoval linku MHD č. 611 ve Studénce.


Po výběrovém řízení na provozování MHD ve Studénce pak linku od prosince 2018 převzala společnost Transdev Morava s.r.o. Dopravce na tuto linku vypravuje pronajatý autobus SOR CITY NB 12, RZ: 4E8 9390. Jedná se o prototyp autobusu s motorem splňující emisni normu EURO 6, který byl prezentován na veletrhu Transexpo Kielce v roce 2013 a poté byl využíván jako předváděcí vůz výrobce.

2020 07 24@@4E8 9390@Studénka, žel. st. bílovecké nástupiště

2020 07 24@@4E8 9390@Studénka, Dělnický dům
Jediný autobus na linkách MHD ve Studénce je momentálně SOR CITY NB 12 společnosti Transdev Morava s.r.o.


Trasa městské linky
Linka je provozována dodnes téměř v původní trase z roku 2002, od roku 2017 však zajíždí až do Nové Horky, která předtím touto linkou obsluhována nebyla. Aktuální trasa linky je tak následující: Studénka, Butovice, STS – Studénka, Butovice, Vagónka hl. vrát. – Studénka, Dělnický dům – Studénka, žel. st. bílovecké nást. – Studénka, Nová Horka.

V současné době se ovšem hovoří o opětovné úpravě do původní podoby, tedy zrušit zajíždění spojů MHD do Nové Horky, která je obsluhována větším počtem meziměstských linek mířících do Studénky.


Jízdní řád a ceník
V pracovní dny je městská linka v provozu od 5:20 do 18:45, o víkendu pak od 6:59 do 18:45. Prvni spoj v pracovních dnech s odjezdem v 5:20 ze zastávky Studénka, Butovice, STS je zajištěn meziměstským autobusem (většinou SOR CN 9.5, RZ: 1TL 0360). Všechny ostatní spoje v pracovní dny i o víkendu jsou zajištěny již zmíněným autobusem SOR CITY NB 12, RZ: 4E8 9390.

V současné době je v pracovní dny vedeno celkem osm spojů v obou směrech. S výjimkou posledního večerního spoje, který končí u Dělnického domu, obsluhují tyto spoje úsek mezi zastávkami Studénka, Butovice, STS a Studénka, žel.st. bílovecké nástupiště (nezajíždí do Nové Horky). O víkendu je vedeno celkem šest párů spojů, z nichž čtyři v sobotu a dva v neděli zajíždí až na konečnou zastávku Studénka, Nová Horka.
Cena jednotlivé jízdenky je 12 Kč, poloviční jízdné činí 6 Kč.

2020 07 24@@1TL 0360@Studénka, Butovice, STS
Autobus SOR CN 9.5 dopravce Transdev Morava s.r.o., který zajišťuje první ranní spoj linky MHD č. 611 ve Studénce.


Dopravce
září 2002 – červen 2003: Veolia Transport Morava a.s. červen 2003 – prosinec 2018: Arriva Morava a.s. prosinec 2018 – dosud: Transdev Morava s.r.o.

Aktualizováno 20. 11. 2020 7:50

Jste zde: