Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

Dopravní podnik hl. města Prahy oslavil 35. výročí linky metra A

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) si v pondělí 12. srpna připoměl 35. výročí od zahájení provozu na prvním provozním úseku tratě metra A. Při této příležitosti v neděli 11. srpna 2013 opět vypravil do provozu svou historickou sovětskou soupravu 81-71.

Soupravy typu 81-71, přezdívané díky novému designu čela ve své době pracovníky metra i Pražany „briketa“ nebo „černá huba“, byly dodány speciálně pro trať A, a teprve později se objevily i na ostatních tratích. Proti starším vozům Ečs, jezdícím na trati C, zaznamenaly některá vylepšení. Od roku 2009 se již v pravidelném provozu nevyskytují, a tak poslední soupravu mohou Pražané vidět jen při zvláštních příležitostech jako je tato.

„V tuto chvíli máme dva provozuschopné historické vlaky – soupravy Ečs a 81-71. Soupravu 81-71 jsme vloni zrekonstruovali, a tak bych rád pozval všechny milovníky metra a celé MHD, aby se přišli tímto historickým vozem svézt,“ říká Milan Křístek, generální ředitel DPP.

První jízda soupravy pro širokou veřejnost se uskutečnila v 11.45 hodin ze stanice Dejvická (v době zahájení provozu se jmenovala Leninova) do stanice Náměstí Míru. Délka trasy tohoto zvláštního spoje se během dne symbolicky prodlužovala podle toho, jak se otevíraly další úseky tratě A a spojky do depa Hostivař.

Druhá jízda historické soupravy vedla tedy po trase Dejvická – Želivského – Dejvická, zprovozněné v prosinci 1980, třetí jízda byla v trase Dejvická – Strašnická (stanice otevřena v červenci 1987) a čtvrtá jízda projela trasu Dejvická – Skalka (stanice předána do užívání v červenci 1990). Pátá jízda se uskutečnila v trase Dejvická – Depo Hostivař, což představuje poslední prodloužení linky A do dnešního stavu v květnu 2006. Zbývající jízdy se konaly už jen v úseku Dejvická – Skalka. Ve všech případech se jelo v obou směrech.

Jízda s cestujícími do stanice Depo Hostivař byla v historii pražského metra opět mimořádným momentem, neboť provoz na tomto úseku byl zahájen až po ukončení provozu vozů 81-71 na lince A, takže v pravidelném provozu tímto úsekem nikdy nejezdily. Poslední souprava tohoto typu totiž projela „áčkem“ v červnu roku 2005. V tomto provozním úseku linky A se mohou cestující proto svézt soupravou 81-71 jen zcela výjimečně, kromě výroční akce také v rámci oblíbených jízd historické soupravy.

Všechny jízdy soupravy byly doprovázeny hlášením staničního rozhlasu s uvedením aktuální cílové stanice a informací o datu zahájení na tomto úseku. Vozy metra byly řízeny strojvedoucími v dobových hnědých uniformách a souprava byla vybavena na čelech vlaku autentickými tabulemi s konečnou stanicí. Pro cestu tímto zvláštním spojem postačily klasické jízdenky či časové kupony.

Základní informace o prvním provozním úseku tratě A

  • Zahájení provozu: 12. srpna 1978
  • Stavební délka: 5,360 km
  • Provozní délka: 4,670 km
  • Počet stanic: 7
  • Průměrná mezistaniční vzdálenost: 779 m

29. 11. 1972 – Předsednictvo vlády definitivně rozhodlo o zahájení stavby prvního úseku tratě A
20. 02. 1973 – začala ražba prvního tunelu (mezi stanicemi Hradčanská a Leninova)
01. 07. 1978 – zahájen zkušební provoz bez cestujících
12. 08. 1978 – zahájen pravidelný provoz v úseku Leninova (Dejvická) – Náměstí Míru

Co je typické pro trať A:
Je to hlubinná trať, na které se Pražané poprvé setkali se zcela novým typem stanic – s raženými trojlodními stanicemi. Jedná se o stanice, které tvoří tři tunely vedle sebe, s vyraženými prostupy mezi nimi. V krajních vedou koleje a je hrana nástupiště, v prostředním tunelu je prostor pro průchod cestujících, v případě přestupních stanic je v této lodi i vstup na přestupní eskalátory. Jen jedna stanice na tomto úseku (dnešní Dejvická) je hloubená z povrchu.

Pozn. Na prvním úseku tratě C byly všechny stanice hloubené a celá trať je mělce založená.

Proč hluboké založení?
Hluboké založení vyvolal komplikovaný terénní profil hlavního města Prahy, protože například oblast Klárova je zhruba o 30 metrů níž, než oblast Chotkových sadů. Na druhém konci tratě jsou Vinohrady také výš než centrum Prahy. Kromě toho metro poprvé podcházelo Vltavu, a proto musely vést tunely v dostatečné hloubce pod řekou v bezpečné hornině. Další podzemní překážku představovaly například i vinohradské železniční tunely za Národním muzeem, respektovat se musela v neposlední řadě i existující trať C.

Další primáty tratě:
Poprvé se Pražané setkali s přestupní stanicí – je to stanice Muzeum, ve které je přestup mezi linkami A a C.

Stanice Náměstí Míru je nejhlubší nejen na tomto první úseku tratě A, ale dodnes je nejhlubší stanicí pražského metra. Její nástupiště je 52 m pod povrchem. Díky tomu je zde i nejdelší eskalátorový tunel (75 m) a nejdelší eskalátory (87,1 m), které překonávají výšku 43,55 m.

Zajímavosti
Při stavbě metra byly učiněny četné archeologické nálezy. Jistě nejzajímavějším se stal objev středověkého mostu přes hradební příkop staroměstského opevnění, který dal už v dávných dobách celé lokalitě jméno (Můstek, Na Můstku). Tento unikátní nález zůstal na místě a byl zakomponován do vestibulu stanice Můstek.

Na trať A byl napojen i starší podchod, který byl otevřen koncem roku 1968 uprostřed Václavského náměstí. Navázal na něj jeden ze dvou vestibulů stanice Můstek.

Významné urbanistické proměny zaznamenala oblast dnešní stanice Hradčanská, kde bylo zbořeno mnoho domů a lokalita tak dostala zcela novou podobu.

V roce 1978 jezdilo na nové lince, označené stejně jako stavební trať písmenem A, 9 vlaků v minimálním intervalu 180 s a v maximálním intervalu 360 s. Začínalo se s čtyřvozovými soupravami, osádku vlaků tvořili strojvedoucí a jeho pomocník. Teprve od 2. 7. 1979 byla zavedena tzv. jednomužná obsluha, tj. jen strojvedoucí). Od 17. 11. 1981 (to už linka A jezdila až do stanice Želivského) začaly být na linku A částečně vypravovány pětivozové soupravy (jezdily tedy různě dlouhé vlaky), teprve od 28. 2. 1982 jsou všechny soupravy na této lince pětivozové.

Když začalo metro na lince A jezdit, byly v metru tehdy ještě turnikety (do roku 1985).

Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku hl. města Prahy a.s.

Aktualizováno 15. 8. 2013 22:02

Jste zde: