Po ukončení provozu vysokopodlažních autobusů typu Karosa v Ostravě dne 7. listopadu 2020, kdy dlouhou etapu jejich provozu ukončil symbolicky vůz Karosa B 941 E ev. č. 4285, se již pomalu také vědělo, že Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) po zprovoznění všech nových kloubových autobusů Solaris Urbino 18 CNG přistoupí k odstavování také zbývajících patnáctimetrových autobusů Solaris Urbino 15. Pojďme se tedy ohlédnout za historií těchto autobusů, kterých v ulicích Ostravy jezdilo rovných třicet.
Píše se rok 2000, kdy se v březnu do Ostravy dostal první autobus značky Solaris Bus & Coach. Jednalo se o plně nízkopodlažní patnáctimetrový autobus Solaris Urbino 15. V Ostravě vůz obdržel ev. č. 7601 a v období od března do června 2000 sloužil jako předváděcí vůz po různých DP v ČR: prezentován byl v Brně, Českých Budějovicích, Děčíně, Liberci, Pardubicích, Plzni, Praze, Olomouci a Zlíně, tehdy ještě na polských registračních značkách P 51 1700. Stal se vůbec prvním exportovaným autobusem polské společnosti Solaris do zahraničí.
Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7601.
Délka autobusu Solaris Urbino 15 je 14 590 mm, šířka 2550 mm a výška 2850 mm. Autobus je vybaven motorem MAN s čtyřstupňovou automatickou převodovkou VOITH.
Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7601 byl vyhotoven v karoserii I. generace a během svého provozu u DPO vozil RZ OVZ 92-11 a OSB 59-31 a po celou dobu byl přiřazen garážím Hranečník.
Provoz ostravské MHD se však nespokojil s touto jednou „patnáctkou“, a tak DPO v dalších letech nakupoval další kusy těchto autobusů. Hned v únoru 2001 dopravce zařadil do provozu dvojici autobusů Solaris Urbino 15 ev. č. 7602 a 7603. Autobusy byly opět poháněny motorem MAN, ale již byly vyhotoveny s karoserií II. generace. Další dva pořídil dopravce v roce 2002, jednalo se o vozy ev. č. 7604 a 7605 a také tyto, stejně jako dvojice předchozích, byly opět přiřazeny garážím Hranečník.
|
|
|
Fotografie č. 1: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7602.
Fotografie č. 2: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7603.
Fotografie č. 3: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7604.
Fotografie č. 4: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7605.
Celkem pět nových „patnáctek“ zařadil do stavu DPO v roce 2004. Z nich se čtveřice vozů (ev. č. 7606–7609) dostala do garáží Poruba, pátý vůz ev. č. 7610 putoval na Hranečník. V roce 2005 zařadil DPO do provozu ještě o jeden vůz více, z šesti nových autobusů si garáže Hranečník převzaly vozy ev. č. 7611–7614, zatímco vozy 7615 a 7616 putovaly do Poruby. Zároveň se jednalo o poslední do Ostravy dodané „patnáctky“ s karoserií II. generace, od roku 2006 byly dodávány vozy III. generace.
Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7608 v Ostravě-Hrabůvce.
Fotografie č. 1: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7606.
Fotografie č. 2: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7607.
Fotografie č. 3: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7609.
Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7613 v areálu garáží Hranečník.
Fotografie č. 1: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7612.
Fotografie č. 2: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7614.
Fotografie č. 3: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7615.
Fotografie č. 4: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7616.
Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7611 vyfotografovaný na bývalé konečné Sokola Tůmy.
Ve zmíněném roce 2006 DPO zařadil tři vozy tohoto typu, dva obdržela Poruba (ev. č. 7617 a 7618) a jeden Hranečník (ev. č. 7619). Od dalších vozů III. generace byly na první pohled odlišitelné umístěním bočního informačního panelu BUSE nad oknem v samostatném výřezu (stejně byly upraveny i krátké 12m Solarisy Urbino 12 ev. č. 7725–7729 dodané v témže roce), nikoli tedy klasicky v oknech, jak to bylo obecně u všech ostatních Solarisů.
Fotografie č. 1: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7619.
Fotografie č. 2: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7618.
Fotografie č. 3: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7617.
Další trojicí nových autobusů byl vozový park patnáctimetrových Solarisů doplněn v roce 2007. Vozy ev. č. 7620–7622, přidělené na provozovnu Hranečník, byly nově vybaveny motorem DAF. Rok 2008 znamenal dodání šesti vozů, první dva (ev. č. 7623 a 7624) si pod svá křídla převzaly garáže Hranečník, zbylou čtveřici Poruba (ev. č. 7625–7628). V roce 2012 byl vůz ev. č. 7628 převeden i s kurzem 54/101/201 pod garáže Hranečník. Opět na první pohled odlišitelným byl dlouhé roky vůz ev. č. 7626, který jeho stálí řidiči opatřili slušivými bílými poklicemi Solaris.
Fotografie č. 1: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7610.
Fotografie č. 2: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7621.
Fotografie č. 3: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7622.
Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7628 vyfotografovaný na odstavné ploše Hrabová zóna Jih.
Fotografie č. 1: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7623.
Fotografie č. 2: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7624.
Fotografie č. 3: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7625.
Fotografie č. 4: Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7626.
Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7627 přijíždí k zastávce Řecká.
V letech 2009 a 2010 už bylo zřejmé, že nějaké větší počty autobusů této délkové varianty již Ostrava nepotřebuje. Bylo dodáno pouze po jednom voze v každém roce. V roce 2009 si garáže Hranečník převzaly vůz ev. č. 7629 a v roce 2010 Poruba vůz ev. č. 7630. Ten byl jako jediný vybaven plastovými sedačkami Ster MX a stal se také posledním dodaným autobusem Solaris Urbino 15 do Ostravy, takže se celkový počet těchto vozů u DPO zastavil na hodnotě 30.
Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7629 vyfotografovaný v areálu garáží Hranečník.
Autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7630 vyfotografovaný v areálu garáží Poruba.
Provoz vozidel
Ze začátku provozu byly ostravské autobusy Solaris Urbino 15 vypravovány na linky č. 41 a 48. Poté se přidaly linky č. 20, 29, 30, 31, 36, 37, 40, 44, 49, 54, 61, 62, 73, 74 a 78. Často se objevovaly také na náhradních dopravách při tramvajových výlukách. V poslední době to byla výluka v úseku Zábřeh vodárna – Výškovice, která započala NAD v září 2020 a k dnešnímu dni vydání tohoto článku stále trvá. Oběh vozidel na lince NAD byl propojen s linkou 31, kam přejížděly.
Některé vozy si během svého provozního života vyzkoušely i ulice jiných měst, a to nejen v České republice. Kromě již výše zmíněné prezentace ostravského vozu ev. č. 7601 v tuzemských městech, byl v rámci České republiky zapůjčen také vůz ev. č. 7603 (rok 2002, DP města České Budějovice), 7605 (rok 2004, DP města Olomouce) a 7618 (květen 2006, DP města Pardubic). Mimo hranice ČR se z ostravských „patnáctek“ podíval vůz ev. č. 7626, který byl od srpna až do listopadu 2008 zapůjčen německému dopravci Busreisen Ettenhuber.
Úprav během provozu tento typ vozů příliš nezažil, hovořit lze snad jen o dosazení klimatizační jednotky Ebercool pro řidiče u nejstarších pěti vozů, k němuž došlo v roce 2007. Co se týče větších oprav, můžeme zmínit opravu vozu ev. č. 7620 po požáru motorového prostoru, k němuž došlo na konci října 2012 na ulici Hornopolní na lince č. 37. Po 14 měsících odstavení a oprav se vrátil v lednu 2014 zpět do provozu.
Odstavený autobus Solaris Urbino 15 ev. č. 7620 v garážích Hranečník po požáru motorového prostoru.
Vyřazování vozidel z provozu
Smrákat nad osudy atypických patnáctimetrových vozů se začalo po změně jízdních řadů na jaře 2013, kdy se s touto délkovou kategorií počítalo daleko méně než dosud. Z důvodu nepotřebnosti tak bylo od března 2013 odstaveno hned několik těchto vozů, ev. č. 7601–7605, 7610 a 7611. Kromě vozu 7601 se od června téhož roku vrátily všechny ostatní zpět do provozu. Vůz ev. č. 7601 vyjel sice na několik málo výkonů o prázdninách 2013, ale poté zůstal opět odstaven. Následně byl nabídnut k prodeji a přestože o něj mělo zájem Technické muzeum v Brně, z důvodu vysoké ceny ze strany DPO nakonec z prodeje sešlo. V lednu 2016 byl autobus přeřazen mezi muzejní vozidla, aby obohatil sbírku historických vozidel DPO.
Trvalé odstavení z provozu čekalo vozy ev .č. 7602–7605 v září 2016. Byly nabídnuty k odprodeji, čehož využila firma PREGOTUX, která odkoupila všechny čtyři vozy. Vyřazení a následné šrotace se dočkaly v roce 2018.
Rok 2018 ale ukončil provozní kariéru i dalším pěti vozům: již v březnu 2018 byl odstaven vůz III. generace ev. č. 7619, v červnu dojezdil vůz 7610, v červenci 7606 a v říjnu vozy 7611 a 7614. Vyřazení i šrotace všech těchto vozů proběhla ještě v témže roce.
V září 2019 byl odstaven vůz 7613, který byl vyřazen a odvezen k likvidaci až 10. listopadu 2020. Všech zbývajících 19 vozů vydrželo v provozu až do podzimu 2020, kdy začaly postupně ustupovat nově dodávaným kloubovým Solarisům Urbino 18 CNG. Poté však již odstavování, a také vyřazování a šrotace nabraly rychlý spád.
Ještě v říjnu 2020 dojezdily vozy ev. č. 7612 (28. října) a 7607 (30. října). První jmenovaný byl po vyřazení již 11. listopadu odvezen k likvidaci, druhý byl vyřazen a šrotace jej nejspíš čeká. Další vozy najížděly poslední kilometry v prvních listopadových dnech: 2. listopadu vůz 7620, 3. listopadu vozy 7621 a 7622, 4. listopadu vůz 7623. 6. listopad byl posledním provozním dnem pro vozy ev. č. 7624 a 7628 a 9. listopadu se naposledy na linku podíval předposlední dodaný vůz 7629.
20. listopadu svezl své poslední cestující vůz ev. č. 7609, 25. listopad dojezdil také vůz 7608, který se nakonec stal celkově nejdéle provozovaným zástupcem tohoto typu v Ostravě – zařazen do provozu byl 22. listopadu 2004, takže v Ostravě sloužil celých 16 let a 3 dny k tomu. Stejný den dojezdily také mladší vozy 7616 a 7617. O den později vyjel naposledy vůz 7618 a derniéru vozů s karoserií II. generace obstaral poslední listopadový den vůz 7615. 1. prosince pak odjely svou poslední porci kilometrů vozy 7625, 7626 a 7627. Ty byly spolu s dalšími již dříve odstavenými vozy nabídnuty k odprodeji, takže mají ještě šanci sloužit u jiného dopravce, zatímco starší vozy byly již bez výjimky odvezeny na šrotiště. Poslední a nejmladší z patnáctimetrových Solarisů – ev. č. 7630 – byl prozatím naposled vypraven na linku také 1. prosince, nicméně zůstává i nadále ve stavu a bude sloužit jako studená záloha (stejně jako například naftové kloubáky Solaris Urbino 18 ev. č. 7801–7807).
Fotografie č. 1 - 2: Odstavený autobus Solaris urbino 15 ev. č. 7624 v areálu garáží Hranečník.
Fotografie č. 3: Odstavený autobus Solaris urbino 15 ev. č. 7620 v areálu garáží Hranečník.
Ač bylo původně v nabídce na webu DPO k prodeji určeno sedm vozů Solaris Urbino 15 ev. č. 7623–7629 (s minimální cenou bez DPH u všech vozů 90 800 Kč), nakonec k nim byly přiřazeny ještě další tři vozy ev. č. 7620–7622. Novým majitelem všech deseti se v lednu 2021 stala firma Truck Centre Praha, která se zabývá prodejí a pronájmem nákladní techniky. Na webových stránkách společnosti je však již nyní pětice odkoupených autobusů nabízena k prodeji za ceny mezi 329 tis. a 369 tis. Kč bez DPH a s poznámkou o možné koupi celkem 10 kusů, takže uvidíme, kde se nakonec ostravské solarisy objeví.
Odstavený autobus Solaris urbino 15 ev. č. 7623 v areálu garáží Hranečník.
Dodejme, že mimo patnáctimetrové Solarisy je možné si za o něco málo vyšší „vyvolávací“ cenu odkoupit od DPO také autobusy Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7016–7025 (článek o předpokládaném konci těchto autobusů naleznete zde) a také některý z trojice 12m Solarisů ev. č. 7738–7740. Na ty si však případný zájemce musí připravit poněkud větší objem peněz – nejnižší cena činí 236 900 Kč.
Fotografie č. 1 - 2: Odstavený autobus Solaris urbino 15 ev. č. 7622 v areálu garáží Hranečník.
Fotografie č. 3: Odstavený autobus Solaris urbino 15 ev. č. 7628 v areálu garáží Hranečník.
Fotografie č. 4: Odstavený autobus Solaris urbino 15 ev. č. 7629 v areálu garáží Hranečník.
Další fotografie autobusů Solaris Urbino 15 naleznete zde.