Ve druhé polovině měsíce září byly zaráz na více vlakových linkách IDS JMK výluky.Jednalo se o jak dlouhodobé, tak i krátkodobé omezení provozu. Právě z důvodu většího množství výluk bylo možné na vybraných linkách náhradní dopravy za vlaky spatřit jak jezdit nejrůznější soukromé dopravce z různých krajů, zároveň také bylo možné vidět větší množství různých typů autobusů, se kterými se v kraji běžně na linkách nesetkáme. Proto vznikl tento článek, kdy naše redakce vydala vybrané výluky vyfotografovat a přinášíme tak dopravním zájemcům zajímavé fotografie.
První výlukou, kde jsme zavítali a zároveň pořídili nejvíce snímků, byla oprava vlakové tratě mezi brněnskou stanicí Židenice a Adamovem, která trvala od 20. září do 1. října Týkala se vlakové linky S2, která jezdila od Letovic pouze do stanice Adamov. Náhradní dopravu zajišťovaly 4 autobusové linky, které přepravovaly cestující z Brna do Adamova, Bílovic nad Svitavou, Blanska žel. stanice a do centra Blanska.
Podařilo se vyfotografovat autobusy náhradní dopravy linky xS2 ve dnech 21.-23. září na brněnském Hlavním nádraží. V první části se zaměříme na staré autobusy Karosa, kterých z celkových cca 50 kurzů na této lince jezdila přibližně třetina. Na první fotografii je vůz Karosa C 954.1360 z roku 2002 (RZ 6Z6 4890), nyní jezdící u dopravce Jancik transport, dříve mimo jiné jezdící v oblasti Hodonína a Veselí nad Moravou na regionálních linkách pod dopravcem ČSAD Hodonín.Na druhé fotografii je vůz Karosa C954.1360 z roku 2002 (RZ 1B8 2480), do roku 2017 jezdící na regionálních linkách na Znojemsku pod dopravcem Břežanská dop. společnost, nyní dopravce RETROBUS. Na dalších dvou fotografiích jsou Karosy C 954E.1360 z let 2005, první RZ 3T4 0640 původně dopravce Arriva Morava, nyní soukromníka Pavla Dvořáka z Tábora, druhá RZ 7H4 8679 původně jihomoravského dopravce Bors Bus, nyní soukromníka Tomáše Zavadila z Chomutova.
Dne 23. září byly vyfotografovány další tři zajímavé Karosy od soukromých dopravců. První je Karosa C 954E.1360 z roku 2006 (RZ 5H0 7672) od Kabila Group, dříve Osnado, Bosák Bus a Arriva Střední Čechy. Druhou je Karosa C 954E.1360 z roku 2005 (RZ 1BA 7377) dopravce Trans Bus, dříve mimo jiné jezdící na regionálních linkách na Rosicku a Ivančicku pod jihomoravským dopravcem Adosa. Nejzajímavější je však třetí vůz, Karosa Axer 12 M z roku 2006 (RZ 7AX 0795) od Mgr. Jana Žváčka z Olomouce.
Dále pak byla vyfotografována dne 22. září v ulici Opuštěné Karosu C 954E.1360 z roku 2002 (RZ BVK 05-32), původně dopravce Bors Bus, nyní soukromníka Viléma Leonharda z Ochozu u Brna.
Další sekce fotografií ukazuje ostatní typy autobusů na této náhradní lince. Na první je zachycen Iveco Crossway LE LINE 12 M z roku 2018 (RZ 5L5 3482) severočeského dopravce BusLine. Dále je fotografie se dvěma vozidly, kde vpředu stojí Mercedes-Benz Intouro II. Z roku 2015 (RZ 5J6 7044) dopravce ICOM transport a vzadu BovaMagiq MHD 122-410 z roku 2008 (RZ 5M5 8420) soukromého dopravce Jaroslava Šafaříka ze Staroviček. Dále je netypický Irisbus Ares 15 M z roku 2005 (RZ 6M3 2300), který vystřídal více dopravců, ale nejvíce jezdil pod dopravcem BORS Břeclav na regionálních linkách č. 109 a 505 v letech 2013-2017. Nyní patří dopravci RETROBUS. Na další je Scania Irizar Century II. 12 M z roku 2002 (RZ 5Z7 4644), původem z Itálie, nyní jezdící u soukromého dopravce Jancik transport.
Druhou výlukou bylo odřeknutí vlaků linek R11 a R54 mezi Brnem a Náměští nad Oslavou, kdy místo vlaků jely od 24. do 30. září náhradní autobusové linky xR11 a xR54.
Výluka je zachycena na třech fotografiích, pořízených dne 25. září na konečné Brno Hlavní nádraží. Na první fotografii je Karosa Axer 12 M z roku 2002 (RZ 5J0 4948) - soukromý dopravce Jiří Toma z Haber, dříve jezdící pod jihomoravskými regionálními dopravci BODOS BUS a VYDOS BUS na regionálních linkách na Boskovidsku. Další je netypický autobus TEMSA Safari HD 13 z roku 2012 (RZ 1BY 6600), patřící od března 2018 soukromému dopravci Františkovi Leskourovi z Letkovic. Třetí pak je také netypická VDL Futura2 FHD2 148-460 z roku 2015 (RZ BUB UBUS9) dopravce Autoexpres CZ.
Další výluky pak probíhaly na tratích mezi Mikulovem a Novosedly, Mikulovem a Hrušovany nad Jevišovkou, Nedvědicí a Bystřicí nad Pernštejnem, Brnem a Ivančicemi. Souběžně pak probíhala dlouhodobá výluka mezi Brnem a Zastávkou u Brna, kdy vlakovou linku S4 nahrazují autobusové linek xS4 A a B.
Na lince xS4 bylo například možné se setkat s Karosou C 954E.1360, rok výroby 2005, RZ 4L0 2947. Autobus vystřídal tři dopravce, nyní je to BDS-BUS. V letech 2016-2019 jezdil na regionálních linkách IDS JMK na Znojemsku a pak Bítešsku. Dále zde jezdil zajímavý „atyp“, jediný bus svého druhu na náhradní dopravě za vlaky. Jedná se o Irisbus Citelis 12 M LINE, rok výroby 2007, RZ 8AF 6715. Od 2007 do 2019 patřil Dopravnímu podniku města Děčína. Od té doby působí pod firmou Aranea, resp. v zápůjčce fy Bajajatrans Vladimíra Janovského.