Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Zářijové vlakové výluky omezily dopravu na jižní Moravě

Ve druhé polovině měsíce září byly zaráz na více vlakových linkách IDS JMK výluky.Jednalo se o jak dlouhodobé, tak i krátkodobé omezení provozu. Právě z důvodu většího množství výluk bylo možné na vybraných linkách náhradní dopravy za vlaky spatřit jak jezdit nejrůznější soukromé dopravce z různých krajů, zároveň také bylo možné vidět větší množství různých typů autobusů, se kterými se v kraji běžně na linkách nesetkáme. Proto vznikl tento článek, kdy naše redakce vydala vybrané výluky vyfotografovat a přinášíme tak dopravním zájemcům zajímavé fotografie.

Retrobus

První výlukou, kde jsme zavítali a zároveň pořídili nejvíce snímků, byla oprava vlakové tratě mezi brněnskou stanicí Židenice a Adamovem, která trvala od 20. září do 1. října Týkala se vlakové linky S2, která jezdila od Letovic pouze do stanice Adamov. Náhradní dopravu zajišťovaly 4 autobusové linky, které přepravovaly cestující z Brna do Adamova, Bílovic nad Svitavou, Blanska žel. stanice a do centra Blanska.

Podařilo se vyfotografovat autobusy náhradní dopravy linky xS2 ve dnech 21.-23. září na brněnském Hlavním nádraží. V první části se zaměříme na staré autobusy Karosa, kterých z celkových cca 50 kurzů na této lince jezdila přibližně třetina. Na první fotografii je vůz Karosa C 954.1360 z roku 2002 (RZ 6Z6 4890), nyní jezdící u dopravce Jancik transport, dříve mimo jiné jezdící v oblasti Hodonína a Veselí nad Moravou na regionálních linkách pod dopravcem ČSAD Hodonín.Na druhé fotografii je vůz Karosa C954.1360 z roku 2002 (RZ 1B8 2480), do roku 2017 jezdící na regionálních linkách na Znojemsku pod dopravcem Břežanská dop. společnost, nyní dopravce RETROBUS. Na dalších dvou fotografiích jsou Karosy C 954E.1360 z let 2005, první RZ 3T4 0640 původně dopravce Arriva Morava, nyní soukromníka Pavla Dvořáka z Tábora, druhá RZ 7H4 8679 původně jihomoravského dopravce Bors Bus, nyní soukromníka Tomáše Zavadila z Chomutova.

21.9.2020   6Z6 4890   Hlavní nádraží 21.9.2020   1B8 2480   Hlavní nádraží
22.9.2020   3T4 0640   Hlavní nádraží 22.9.2020   7H4 8679   Hlavní nádraží


Dne 23. září byly vyfotografovány další tři zajímavé Karosy od soukromých dopravců. První je Karosa C 954E.1360 z roku 2006 (RZ 5H0 7672) od Kabila Group, dříve Osnado, Bosák Bus a Arriva Střední Čechy. Druhou je Karosa C 954E.1360 z roku 2005 (RZ 1BA 7377) dopravce Trans Bus, dříve mimo jiné jezdící na regionálních linkách na Rosicku a Ivančicku pod jihomoravským dopravcem Adosa. Nejzajímavější je však třetí vůz, Karosa Axer 12 M z roku 2006 (RZ 7AX 0795) od Mgr. Jana Žváčka z Olomouce.

23.9.2020   5H0 7672   Hlavní nádraží
23.9.2020   1BA 7377   Hlavní nádraží 23.9.2020   7AX 0795   Hlavní nádraží


Dále pak byla vyfotografována dne 22. září v ulici Opuštěné Karosu C 954E.1360 z roku 2002 (RZ BVK 05-32), původně dopravce Bors Bus, nyní soukromníka Viléma Leonharda z Ochozu u Brna.

22.9.2020   BVK 05 32   Opuštěná ulice

Další sekce fotografií ukazuje ostatní typy autobusů na této náhradní lince. Na první je zachycen Iveco Crossway LE LINE 12 M z roku 2018 (RZ 5L5 3482) severočeského dopravce BusLine. Dále je fotografie se dvěma vozidly, kde vpředu stojí Mercedes-Benz Intouro II. Z roku 2015 (RZ 5J6 7044) dopravce ICOM transport a vzadu BovaMagiq MHD 122-410 z roku 2008 (RZ 5M5 8420) soukromého dopravce Jaroslava Šafaříka ze Staroviček. Dále je netypický Irisbus Ares 15 M z roku 2005 (RZ 6M3 2300), který vystřídal více dopravců, ale nejvíce jezdil pod dopravcem BORS Břeclav na regionálních linkách č. 109 a 505 v letech 2013-2017. Nyní patří dopravci RETROBUS. Na další je Scania Irizar Century II. 12 M z roku 2002 (RZ 5Z7 4644), původem z Itálie, nyní jezdící u soukromého dopravce Jancik transport.

21.9.2020   5L5 3482   Hlavní nádraží 21.9.2020   5J6 7644   Hlavní nádraží
21.9.2020   6M3 2300   Hlavní nádraží 22.9.2020    5Z7 4644   Hlavní nádraží


Druhou výlukou bylo odřeknutí vlaků linek R11 a R54 mezi Brnem a Náměští nad Oslavou, kdy místo vlaků jely od 24. do 30. září náhradní autobusové linky xR11 a xR54.
Výluka je zachycena na třech fotografiích, pořízených dne 25. září na konečné Brno Hlavní nádraží. Na první fotografii je Karosa Axer 12 M z roku 2002 (RZ 5J0 4948) - soukromý dopravce Jiří Toma z Haber, dříve jezdící pod jihomoravskými regionálními dopravci BODOS BUS a VYDOS BUS na regionálních linkách na Boskovidsku. Další je netypický autobus TEMSA Safari HD 13 z roku 2012 (RZ 1BY 6600), patřící od března 2018 soukromému dopravci Františkovi Leskourovi z Letkovic. Třetí pak je také netypická VDL Futura2 FHD2 148-460 z roku 2015 (RZ BUB UBUS9) dopravce Autoexpres CZ. 

25.9.2020   5J0 4948   Hlavní nádraží
25.9.2020   1BY 6600   Hlavní nádraží 25.9.2020   BUB UBUS9   Hlavní nádraží


Další výluky pak probíhaly na tratích mezi Mikulovem a Novosedly, Mikulovem a Hrušovany nad Jevišovkou, Nedvědicí a Bystřicí nad Pernštejnem, Brnem a Ivančicemi. Souběžně pak probíhala dlouhodobá výluka mezi Brnem a Zastávkou u Brna, kdy vlakovou linku S4 nahrazují autobusové linek xS4 A a B.

Na lince xS4 bylo například možné se setkat s Karosou C 954E.1360, rok výroby 2005, RZ 4L0 2947. Autobus vystřídal tři dopravce, nyní je to BDS-BUS. V letech 2016-2019 jezdil na regionálních linkách IDS JMK na Znojemsku a pak Bítešsku. Dále zde jezdil zajímavý „atyp“, jediný bus svého druhu na náhradní dopravě za vlaky. Jedná se o Irisbus Citelis 12 M LINE, rok výroby 2007, RZ 8AF 6715. Od 2007 do 2019 patřil Dopravnímu podniku města Děčína. Od té doby působí pod firmou Aranea, resp. v zápůjčce fy Bajajatrans Vladimíra Janovského.

14.9.2020   4L0 2947 Hlavní nádraží

14.9.2020   8AF 6705   Hlavní nádraží
2x FOTO

Aktualizováno 13. 10. 2020 8:08

Jste zde: