Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Do Ostravy dodá maďarský Ganz turecké trolejbusy pod značkou Škoda

dpo

Soutěž na dodání nových parciálních trolejbusů do Ostravy zná po několikaměsíčních průtazích konečně svého vítěze. Stala se jím společnost Ganz – Skoda Electric. Ta porazila další tři účastníky výběrového řízení, kterými byly společnosti SOR Libchavy, Trams for Envi s ukrajinským výrobcem Bohdan a Škoda Electric (bývalá Ekova Electric). Vítěz tak dodá do Ostravy celkem 12 parciálních trolejbusů Škoda 36 Tr s karoserií tureckého výrobce Temsa, s opcí na dalších šest vozů. Jeden vůz vyjde Dopravní podnik Ostrava (dále jen DPO) na 11,27 milionu korun, což je 20% pokles oproti předpokládané hodnotě zakázky. 

Vítězná společnost sice podala až v pořadí druhou nejnižší nabídkovou cenu, nicméně v součtu s náklady na údržbu, které měly váhu 20 %, se její nabídka propracovala na první místo. To se nelíbilo společnosti SOR, jejíž nabídková cena byla nejnižší, a obrátila se se stížností na výsledek soutěže na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten však nakonec rozhodl, že DPO při výběru vítěze vypsané zakázky postupoval v souladu se zákonem i se zadanou dokumentací.

Zajímavostí v soutěži byla v zásadě dvojitá účast Škody, jednou v podobě bývalé Ekovy Electric, jejíž prodej skupině Škoda Transportation nebyl v době podávání přihlášek ještě formálně zakončen, podruhé v podobě vítězné společnosti, která je sice původem maďarská, ale patří do skupiny Škoda holding. Pro výrobu trolejbusů bude zároveň využita karoserie z produkce tureckého výrobce autobusů Temsa, kterého však nedávný prodej většiny akcií skupině PPF také dostal do skupiny „okřídleného šípu“, který do skupiny PPF spadá.

Ohlédnutí za výběrem trolejbusů:

Po neúspěšném prvním výběrovém řízení, které bylo nakonec zrušeno, vypsal DPO dne 2. října 2020 nové výběrové řízení s názvem „Dodávka až 18 ks parciálních trolejbusů“. Oproti původnímu zadání došlo k navýšení poptávaných vozidel z 12 kusů až na 18 a také k dalším dílčím úpravám. Nově musel uchazeč prokázat, že v rámci EU již dodal alespoň tři nové trolejbusy pro jednoho objednavatele v minimální hodnotě 35 mil. Kč. bez DPH a dále že splňuje normu EHK 107.

Celková odhadovaná hodnota zakázky byla 252 mil. Kč bez DPH – část této sumy bude hrazena EU pomocí programu Integrovaný regionální operační program IROP.

2018 01 26@3736@@ul. Těšínská
Ilustrační fotografie: Poslední dodané parciální trolejbusy pro DPO byly vozy Škoda 26 Tr.


Technická specifikace:

  • Trolejbusy by měly být dlouhé 11,5 až 12,5 m, široké maximálně 2,55 m.
  • Minimálně kapacita má být 80 cestujících.
  • Trolejbusy budou vybaveny celovozovou klimatizací, USB porty.
  • Vnější informační panely budou technologií LED nebo DOT-LED v bílé barvě.
  • Vozidla by měla být vybavena minimálně třemi dveřmi, přičemž přední polovina prvních dveří bude oddělena a bude sloužit výhradně ke vstupu na stanoviště řidiče.
  • Parciální trolejbusy budou vybaveny trakčními bateriemi, které bude možno dobíjet jak při jízdě vozidla, tak při jeho stání. Vůz by měl být schopen na baterie ujet 12 km, a to i za současného použití topení nebo klimatizace na 30 % jejich výkonu. DPO předpokládá 15 cyklů jízdy vozidla na trakční energii z baterie denně.

Kritéria hodnocení nabídek:

1. Nabídková cena – 70 %
2. Náklady na pravidelnou údržbu po dobu záruky – 20 %
3. Vybrané technické parametry – 5 %
4. Výhodnost servisních podmínek – 5 %

Předpokládané nasazení nových parciálních trolejbusů:

  • Linka č. 101 a dále ze zastávky Hranečník po trase linky č. 29 na konečnou zastávku Radvanice, Ludvíkova (na této konečné nebude možné dobíjení)
  • Linka č. 103 a dále ze zastávky Bohumínská po trase linky č. 49 na konečnou zastávku Michálkovice (možné dobíjení)
  • Linka č. 106
  • Linka č. 107 a dále ze zastávky Hranečník po trase linky č. 23 na konečnou zastávku Michálkovice (možné dobíjení)
  • Linka č. 108 a dále ze zastávky Hulváky po trase linky č. 57 na konečnou zastávku Vítkovice, Mírové náměstí (možnost dobíjení)

Další podmínky:

Nové parciální trolejbusy mají být dodány po šesti vozech ve třech samostatných dodávkách: první nejdříve ve 4. kvartálu r. 2021, druhá nejdříve ve 2. kvartálu r. 2022 a třetí ve 4. kvartálu r. 2022.

Aktualizováno 22. 12. 2021 21:08

Nové fotografie

červen 2022
Po 6132027
Út 7142128
St18152229
Čt29162330
3101724 
So4111825 
Ne5121926 
Jste zde: