Soutěž na dodání nových parciálních trolejbusů do Ostravy zná po několikaměsíčních průtazích konečně svého vítěze. Stala se jím společnost Ganz – Skoda Electric. Ta porazila další tři účastníky výběrového řízení, kterými byly společnosti SOR Libchavy, Trams for Envi s ukrajinským výrobcem Bohdan a Škoda Electric (bývalá Ekova Electric). Vítěz tak dodá do Ostravy celkem 12 parciálních trolejbusů Škoda 36 Tr s karoserií tureckého výrobce Temsa, s opcí na dalších šest vozů. Jeden vůz vyjde Dopravní podnik Ostrava (dále jen DPO) na 11,27 milionu korun, což je 20% pokles oproti předpokládané hodnotě zakázky.
Vítězná společnost sice podala až v pořadí druhou nejnižší nabídkovou cenu, nicméně v součtu s náklady na údržbu, které měly váhu 20 %, se její nabídka propracovala na první místo. To se nelíbilo společnosti SOR, jejíž nabídková cena byla nejnižší, a obrátila se se stížností na výsledek soutěže na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten však nakonec rozhodl, že DPO při výběru vítěze vypsané zakázky postupoval v souladu se zákonem i se zadanou dokumentací.
Zajímavostí v soutěži byla v zásadě dvojitá účast Škody, jednou v podobě bývalé Ekovy Electric, jejíž prodej skupině Škoda Transportation nebyl v době podávání přihlášek ještě formálně zakončen, podruhé v podobě vítězné společnosti, která je sice původem maďarská, ale patří do skupiny Škoda holding. Pro výrobu trolejbusů bude zároveň využita karoserie z produkce tureckého výrobce autobusů Temsa, kterého však nedávný prodej většiny akcií skupině PPF také dostal do skupiny „okřídleného šípu“, který do skupiny PPF spadá.
Ohlédnutí za výběrem trolejbusů:
Po neúspěšném prvním výběrovém řízení, které bylo nakonec zrušeno, vypsal DPO dne 2. října 2020 nové výběrové řízení s názvem „Dodávka až 18 ks parciálních trolejbusů“. Oproti původnímu zadání došlo k navýšení poptávaných vozidel z 12 kusů až na 18 a také k dalším dílčím úpravám. Nově musel uchazeč prokázat, že v rámci EU již dodal alespoň tři nové trolejbusy pro jednoho objednavatele v minimální hodnotě 35 mil. Kč. bez DPH a dále že splňuje normu EHK 107.
Celková odhadovaná hodnota zakázky byla 252 mil. Kč bez DPH – část této sumy bude hrazena EU pomocí programu Integrovaný regionální operační program IROP.
Ilustrační fotografie: Poslední dodané parciální trolejbusy pro DPO byly vozy Škoda 26 Tr.
Technická specifikace:
- Trolejbusy by měly být dlouhé 11,5 až 12,5 m, široké maximálně 2,55 m.
- Minimálně kapacita má být 80 cestujících.
- Trolejbusy budou vybaveny celovozovou klimatizací, USB porty.
- Vnější informační panely budou technologií LED nebo DOT-LED v bílé barvě.
- Vozidla by měla být vybavena minimálně třemi dveřmi, přičemž přední polovina prvních dveří bude oddělena a bude sloužit výhradně ke vstupu na stanoviště řidiče.
- Parciální trolejbusy budou vybaveny trakčními bateriemi, které bude možno dobíjet jak při jízdě vozidla, tak při jeho stání. Vůz by měl být schopen na baterie ujet 12 km, a to i za současného použití topení nebo klimatizace na 30 % jejich výkonu. DPO předpokládá 15 cyklů jízdy vozidla na trakční energii z baterie denně.
Kritéria hodnocení nabídek:
1. Nabídková cena – 70 %
2. Náklady na pravidelnou údržbu po dobu záruky – 20 %
3. Vybrané technické parametry – 5 %
4. Výhodnost servisních podmínek – 5 %
Předpokládané nasazení nových parciálních trolejbusů:
- Linka č. 101 a dále ze zastávky Hranečník po trase linky č. 29 na konečnou zastávku Radvanice, Ludvíkova (na této konečné nebude možné dobíjení)
- Linka č. 103 a dále ze zastávky Bohumínská po trase linky č. 49 na konečnou zastávku Michálkovice (možné dobíjení)
- Linka č. 106
- Linka č. 107 a dále ze zastávky Hranečník po trase linky č. 23 na konečnou zastávku Michálkovice (možné dobíjení)
- Linka č. 108 a dále ze zastávky Hulváky po trase linky č. 57 na konečnou zastávku Vítkovice, Mírové náměstí (možnost dobíjení)
Další podmínky:
Nové parciální trolejbusy mají být dodány po šesti vozech ve třech samostatných dodávkách: první nejdříve ve 4. kvartálu r. 2021, druhá nejdříve ve 2. kvartálu r. 2022 a třetí ve 4. kvartálu r. 2022.