Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Dopravní podnik hl. m . Prahy se v sobotu 29. srpna rozloučil s autobusy Irisbus CityBus, pražské MHD sloužily bezmála 25 let

DPP2Dopravní podnik hl. m. Prahy (dále jen DPP) se v sobotu 29. srpna 2020 rozloučil s běžným provozem autobusů Irisbus Citybus 12 M a 18 M v pražské MHD. Čtyři vozy standardní 12 M verze DPP nasadil naposledy do běžného provozu na linku č. 149 a jeden kloubový vůz 18 M na linku č. 180. Tři zástupce ikonických autobusů sloužících pražské MHD téměř čtvrtstoletí si mohli fanoušci prohlédnout v sobotu odpoledne v Muzeu MHD ve vozovně Střešovice, a také si užít rozlučkovou jízdu s nimi po speciální trase. Všechny provozuschopné CityBusy DPP byly pospolu naposledy k vidění jako fotopříležitost na obratišti autobusů Stadion Strahov v sobotu 29. srpna v 17:30. Do budoucna DPP počítá s nasazováním jednoho vozu Irisbus Citybus 12 M ev. č. 3468 na připravovanou autobusovou retrolinku.

2020 08 29@3408@3A1 7443@Stadion Strahov
Irisbus Citybus 12 M ev. č. 3408 vyfotografovaný na strahovském stadioně.

Na svou poslední službu ve standardním provozu pražské MHD se v sobotu 29. srpna 2020 vydali čtyři autobusy Irisbus Citybus 12 M pražského Dopravního podniku. Z garáží DPP Kačerov to byly vozy evidenčních čísel 3454 a 3456, z garáží DPP Klíčov autobusy 3437 a 3438. DPP je od rána nasadil na linku č. 149 jako 21., 22., 23. a 24. pořadí. Cestující či fanoušci měli v sobotu také poslední příležitost svézt se v běžném provozu kloubovým autobusem Irisbus Citybus 18 M. Vůz evidenčního čísla 6529, jehož domovskou garáží je Klíčov, DPP nasadil na linku č. 180 na 27. pořadí. Jako doplněk byly na stejné lince na 12. a 14. pořadí nasazeny také obě Karosy B 961 s evidenčními čísly 6379 a 6380.

Rozlučková jízda pro fanoušky a unikátní fotopříležitost na Strahově
Dva standardní a jeden kloubový CityBus si mohli fanoušci MHD prohlédnout v sobotu odpoledne na nádvoří Muzea MHD ve vozovně Střešovice. K vidění byly od 13:30 nejen muzejní vůz ev. čísla 3251, ale také Citybus 12 M ev. čísla 3408 z garáží DPP Klíčov a kloubový Irisbus Citybus 18 M ev. čísla 6530. Všechny tři vozy se v 17:00 vydaly s fanoušky MHD, kteří si zakoupili jízdenky na webu Fanshopu DPP, na rozlučkovou jízdu na autobusové obratiště Stadion Strahov po speciální trase: Vozovna Střešovice – Patočkova – Střešovická – Na Petřinách – U Hvězdy – Libocká – Ruzyňská – Stochovská – Drnovská – Karlovarská – Bělohorská – Tomanova – Skokanská – Atletická – Stadion Strahov. V 17:30 se k nim přidala také pětice CityBusů, které během dne byly vypraveny na pravidelných linkách č. 149 a 180, tj. vozy 3437, 3438, 3454, 3456 a 6529. V sobotu 29. srpna 2020, v čase mezi 17:30 a 18:15 měli fanoušci MHD unikátní příležitost vyfotit si na Strahově všechny provozuschopné City Busy DPP pohromadě včetně muzejního vozu ev. č. 3251. V 18:15 se všech osm Citybusů rozjelo v rozlučkové koloně již bez cestujících po trase Stadion Strahov – Turistická – Na Hřebenkách – Švédská – Holečkova – Elišky Peškové – Preslova – Matoušova – Jiráskův most – Resslova – Ječná – Sokolská a dále do svých domovských garáží.

„Citybusy dlouhá léta tvořily páteř flotily autobusů DPP a nepočítáme-li tři Neoplany N4014/3 z let 1994 a 1995, byly to současně první nízkopodlažní autobusy v pražské MHD. Standardní 12metrové sloužily DPP a cestujícím bezmála čtvrtstoletí a kloubové více než 18 let. Proto jsme považovali za povinnost se s nimi důstojně rozloučit a dát příležitost také fanouškům MHD. Z pražských ulic ale tento typ nezmizí nadobro, s jedním vozem evidenčního čísla 3468 nadále počítáme na připravovanou autobusovou retrolinku, resp. zatím retropořadí na některé pravidelné autobusové lince,“uvedl Jan Šurovský, člen představenstva DPP a technický ředitel – Povrch.

Z historie Citybusů v DPP a pražské MHD
Prvním Citybusem 12 M ve flotile DPP byl vizuálně poněkud odlišný prototyp tohoto vozu, dostal evidenční číslo 3004 a byl nasazen do provozu 24. září 1996. Posledním vozem tohoto typu, který DPP zakoupil, byl vůz ev. č. 3470, nasazen do provozu 15. listopadu 2004 a vyřazen letos v srpnu. DPP za celou dobu provozu zakoupil celkem 321 CityBusů 12 M. Prvním kloubovým Citybusem 18 M, který DPP zařadil na sklonku prosince 2001 do své flotily, byl vůz evidenčního čísla 6500. Poprvé byl nasazen na linku č. 200 z autobusového terminálu Nádraží Holešovice do Bohnic. V pražské MHD jezdil až do 17. prosince loňského roku. Posledním přírůstkem byl vůz ev. č. 6552, který byl nasazen do provozu 1. prosince 2004 a vyřazen v polovině května 2017. DPP měl ve své flotile celkem 53 kloubových Citybusů 18 M evidenčních čísel 6500 až 6552. Naprostá většina City Busů najezdila v pražské MHD přes 1 mil. km. V Muzeu MHD zastupuje tento typ od roku 2017 vůz ev. č. 3251.

Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku hl. m. Prahy a.s.

Aktualizováno 4. 9. 2020 13:41

Dopravní podnik hlavního města Prahy a.s.

Nové fotografie

březen 2024
Po 4111825
Út 5121926
St 6132027
Čt 7142128
18152229
So29162330
Ne310172431
Jste zde: