Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Dopravní podnik hl. města Prahy oslavil 35. výročí linky metra A

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) si v pondělí 12. srpna připoměl 35. výročí od zahájení provozu na prvním provozním úseku tratě metra A. Při této příležitosti v neděli 11. srpna 2013 opět vypravil do provozu svou historickou sovětskou soupravu 81-71.

Soupravy typu 81-71, přezdívané díky novému designu čela ve své době pracovníky metra i Pražany „briketa“ nebo „černá huba“, byly dodány speciálně pro trať A, a teprve později se objevily i na ostatních tratích. Proti starším vozům Ečs, jezdícím na trati C, zaznamenaly některá vylepšení. Od roku 2009 se již v pravidelném provozu nevyskytují, a tak poslední soupravu mohou Pražané vidět jen při zvláštních příležitostech jako je tato.

„V tuto chvíli máme dva provozuschopné historické vlaky – soupravy Ečs a 81-71. Soupravu 81-71 jsme vloni zrekonstruovali, a tak bych rád pozval všechny milovníky metra a celé MHD, aby se přišli tímto historickým vozem svézt,“ říká Milan Křístek, generální ředitel DPP.

Číst dál: Dopravní podnik hl. města Prahy oslavil 35. výročí linky metra A

Praha se loučí s vozy KT8D5

Česká metropole se v úterý 21. května 2013 rozloučila s klasickými vozy KT8D5, přezdívanými kachna, a to na speciální lince č. 15 v trase Lehovec – Florenc, která byla zřízena právě při této příležitosti.

V provozu zůstávaly v poslední době už pouze dva vozy – ev. č. 9030 a 9048. Prvně jmenovaný bude po rozlučkové jízdě přistaven do dílen a podrobí se po vzoru svých 45 předchůdců rekonstrukci na typ KT8D5R.N2P, vůz ev. č. 9048 – zároveň poslední do Prahy dodaný vůz KT8D5 – rozšíří sbírky podnikového muzea ve střešovické vozovně.

Číst dál: Praha se loučí s vozy KT8D5

Tramvajová vozovna Vokovice si připomíná 80. výročí

t3Ve středu 1. května uplyne 80 let od zahájení provozu tramvajové vozovny Vokovice. Ta byla při zahájení provozu 1. 5. 1933 označená za největší halu v Praze. Souběžně s oslavami nynějšího jubilea byla zahájena rekonstrukce vozovny. Zájemci z řad veřejnosti mohou navíc od 29. dubna do 31. května navštívit fotografickou výstavu ve stanici metra Dejvická, která přiblíží historii této vozovny.

„V těchto dnech byla ve vozovně zahájena rekonstrukce kolejiště v halách, na kterou naváže i přestavba napojení a zřízení objízdné koleje. Při svých osmdesátinách tak vozovna omládne,“ uvedl Milan Křístek, generální ředitel DPP.

V současné době je ve Vokovicích více než 150 tramvají, jedná se o novější modifikace tramvají T3, tedy T3SUCS, T3R.PV, T3R.PLF a T3R.P. Vozovna Vokovice je jednou ze sedmi dnes funkčních tramvajových vozoven, nachází se v pražské čtvrti Veleslavín u hranice s Libocí, západně od Vokovic naproti Vokovickému hřbitovu.

Číst dál: Tramvajová vozovna Vokovice si připomíná 80. výročí

Hlavní město ČR se rozloučilo s Karosami B 732 s klasickou ,,hranatou“ zádí

V české metropoli letos končí éra autobusů Karosa B 732 s klasickou hranatou zádí. Začátky provozu v Praze (a nejen zde), tato řada společně s řadou B 731 zahájila již v 80. letech dvacátého století. První dodávky těchto autobusů do Prahy se uskutečnily v roce 1987, kdy začaly nahrazovat již vysloužilé vozy Karosa ŠM 11, a nákup těchto vozů trval až do roku 1994. V Praze se jedná o poslední autobusy s hranatou zádí a mechanickou převodovkou, což byl hlavní rozdíl oproti Karosám B 731, které byly vyráběny s převodovkou automatickou.

Do Dopravního podniku hl. m. Prahy a.s. bylo postupně dodáno celkem 860 vozů tohoto typu, značná část z nich prošla v letech 1997 až 2002 generálními opravami, které jim v zásadě zdvojnásobily původní předurčenou životnost, a zajistily tak provoz až do současnosti. Z modernizačních prvků instalovaných v rámci GO jmenujme například elektronické transparenty BUSE, nebo pro řidiče jistě velmi příjemné zvlhčovače do kabin.

Číst dál: Hlavní město ČR se rozloučilo s Karosami B 732 s klasickou ,,hranatou“ zádí

Po stopách historie pražské autobusové garáže Klíčov

Garáž Klíčov je díky své charakteristické střešní konstrukci viditelná zdaleka. Oslavuje sice své čtyřicáté narozeniny, ale její historie je zhruba o dvacet let starší. Připomeňme si, jaké byly její počátky.

Konkrétnější přípravy na stavbu započaly v roce 1960. V následujících letech byl vypracován projekt, který počítal s tím, že střecha garáže bude zavěšena na soustavě ocelových lan a trubkových vazníků. Hlavními prvky se nakonec staly dvě dvojice šikmých ocelových oblouků podle projektu Ing. Josefa Zemana.

Stavba měla být zahájena 1. 4. 1967 a její dokončení se předpokládalo v roce 1969. Avšak stavební povolení pro garáž Klíčov vydal tehdejší Obvodní národní výbor v Praze až v červenci 1968, takže stavební práce započaly s více než ročním skluzem.

Číst dál: Po stopách historie pražské autobusové garáže Klíčov