Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Dotační programy pomohou v Ostravě vybudovat nové zastávky i kolejové odbočení

Tramvajová síť v Ostravě se v nejbližší době dočká významných úprav, které neoddiskutovatelně povedou ke zkvalitnění jejího provozu.

Cestující, kteří pravidelně vyžívají tramvaje v Zábřehu a Hrabůvce, si zajisté povšimli od pátku 9. srpna trvající výluky, kdy je část trasy tramvajových linek 12, 17, 18 nahrazena autobusy. Důvodem jsou práce na zjednokolejnění tramvajové tratě na mostu Mládeže na ul. Plzeňské, který je rekonstruován za účelem propojení ulic Pavlovova a Plzeňská. Jednou věcí je propojení těchto ulic pro individuální automobilovou dopravu a cyklisty a druhou stránku projektu tvoří kolejové propojení Pavlovovy s Plzeňskou. V současné době totiž existuje na ulici Rodinné odbočení pouze pro trasu ÚMOB Jih – Nádraží Vítkovice, kdežto po vybudování nového kolejového odbočení se bude možno dostat tramvají Z ÚMOB Jih přes Most Mládaže i na druhou stranu – na zastávku Kapitána Vajdy a dále do Zábřehu a Výškovic. Po dokončení prací budou upraveny trasy některých tramvajových linek, nebo dokonce mohou vzniknout linky nové, protože podmínkou pro udělení dotace je to, že novým úsekem musí projíždět pravidelná linka. Lze tak předpokládat, že nové kolejové odbočení by tak mohla využívat např. linka, která by spojovala Dubinu a Hrabůvku se Zábřehem a Výškovicemi.

Číst dál: Dotační programy pomohou v Ostravě vybudovat nové zastávky i kolejové odbočení

Změny v ostravské trolejbusové dopravě od 1. září 2013

dpo

Dne 1. září 2013 vstoupily v platnost změny v trolejbusové dopravě jako druhá etapa celkové optimalizace městské hromadné dopravy v Ostravě. Optimalizace je reakcí na zhoršené možnosti financování Dopravního podniku Ostrava a.s. z rozpočtu Statutárního města Ostravy v důsledku změny rozpočtového určení daní schváleného Parlamentem ČR a tím snížení příjmů Statutárního města Ostravy.

Optimalizací trolejbusové sítě nedošlo k úplnému zrušení žádné z provozovaných linek. Linky 102, 104 a 108 jsou nadále zachovány ve stávající trase. U ostatních linek došlo k takové úpravě trasování, aby byla zvýšena efektivita trolejbusové dopravy provozované Dopravním podnikem Ostrava.

Návrh nové trolejbusové sítě vycházel z detailních dopravních průzkumů. Zároveň s úpravami tras byla do systému zapojena nová trolejbusová trať vedená kolem železniční zastávky Ostrava - Stodolní na Novou Karolinu.

V trolejbusové síti tak je od 1. září 2013 využita metoda linkových svazků, kdy silné přepravní proudy jsou zajišťovány dvěma v daném úseku souběžnými linkami vzájemně intervalově proloženými.

První svazek je tvořen linkami 101 a 106, které společně zajišťují spojení přestupního uzlu u Sadu B. Němcové s centrem města v pracovní dny v intervalech 5 min v době dopravní špičky a 10 min v dopoledních hodinách.

Linky 108 a 109 vytváří druhý linkový svazek tak, aby sídliště v Mariánských Horách, na Fifejdách a v Muglinově měla zajištěno spojení s centrem města v pracovní dny v intervalech 10 min.

Rozsah víkendového provozu je přizpůsoben nižší přepravní poptávce. Pro minimalizaci čekacích dob při přestupech mezi jednotlivými trolejbusovými linkami je však provoz doplněn o systém vzájemných přípojů. Přípoje mezi linkami probíhají na zastávkách Konzervatoř, Husův sad a Revírní br. pokladna.

Spojení Michálkovic a zoologické zahrady se Sokolskou třídou a hlavním nádražím (do 31. srpna 2013 realizované linkou 101) stejně jako spojení Heřmanic s přestupním uzlem Náměstí Republiky je nově zajištěno vzájemnými návaznostmi linek 104 a 106 na zastávce Revírní br. pokladna v pracovní dny i o víkendech. V době mimo dopravní špičku jsou mezi těmito linkami zajištěny garantované přípoje.

V souvislosti se změnami v trolejbusové dopravě jsou od 1. září 2013 upraveny také časové polohy návazných autobusových linek.

Od 1. září 2013 došlo také k obnovení autobusové linky č. 20, která je provozována v trase: Studentské koleje - Rektorát VŠB - Dům vodohospodářů - Husův sad - Most M. Sýkory. V opačném směru: Most Pionýru - Dům vodohospodářů - Rektorát VŠB - Poruba U Nemocnice - Studentské koleje.

Číst dál: Změny v ostravské trolejbusové dopravě od 1. září 2013

Novinky z ostravských tramvajových kolejí

Letní prázniny sice dospěly do své poloviny a školáci pilně relaxují, ovšem ostravské tramvaje neodpočívají, ba právě naopak, stále se u nich něco děje, a tak vám přinášíme přehled toho nejdůležitějšího, co se zde za poslední dny a týdny událo.

Předně se zmíníme o změnách ve stavu vozového parku. Ten v měsíci červenci opustilo hned několik vozů, z porubské vozovny se jednalo o vůz K2G ev. č. 809 - jeden ze dvou posledních s původními laminátovými sedačkami. Jeho místo brzy zaujme na jeho technický průkaz zprovozněný vůz Vario LF2R.E ev. č. 1402. Řady křiváckých vozů pak opustily na konci července vozy T3G ev. č. 1022, 1032 a 1034. Především u posledních dvou jmenovaných vozů je to překvapující, neboť se jedná o vozy vyrobené v roce 1996. Podle prvotních informací mají být vyřazeny bez náhrady.

V blízké době (do konce září) by měl řady porubských vozů opustit také poslední vůz s laminátovými sedačkami K2G ev. č. 808, jehož technický průkaz bude využit pro Vario LF2R.E ev. č. 1403

Číst dál: Novinky z ostravských tramvajových kolejí

Elektrobus AMZ City Smile CS10E poprvé s cestujícími v Ostravě

Ostravská MHD se v pondělí 7. července dočkala významného historického momentu. Na pravidelné lince s cestujícími se objevil již druhý typ elektrobusu, který kdy byl v síti městské hromadné dopravy provozován. Po elektrobusu SOR EBN 10.5, který již v podobě čtyř pravidelně vypravovaných vozidel ostravská veřejnost poměrně dobře zná, si v moravskoslezské metropoli odbyl premiéru i elektrobus polského výrobce AMZ City Smile CS10E. Vůz, který se poprvé představil veřejnosti loni na podzim v Hannoveru, poté také na veletrhu TransExpo Kielce,  je v Dopravním podniku Ostrava zapůjčen na testování a podíval se v pondělí na linku 38. Tam zůstane až do konce pracovního týdne a o víkendu se přesune na linku 52. Další pracovní týden započne opět na lince č. 38, kde by však měl vydržet pouze do středy 10. července. Dopravní podnik má totiž bude tento elektrobus testovat v provozu s cestujícími údajně pouze 10 dní. Vůz obdržel evidenční číslo 9997.

AMZ City Smil...
9997 - E1 068...
9997 - E1 068...
9997 - E1 068...

Elektrobus AMZ City Smile CS10E na veletrhu TransExpo Kielce 2012. Další fotografie již z ostravského provozu elektrobusu AMZ.

Číst dál: Elektrobus AMZ City Smile CS10E poprvé s cestujícími v Ostravě

Změny v ostravské MHD od 30. června 2013

dpoOd neděle 30. června 2013 dochází ke změnám v jízdních řádech. Dojde k zavedení letních jizdních řádů, což znamená omezení dopravy v přepravní špičku z důvodu nižší přepravní poptávky v období letních prázdnin. Letní jizdní řády budou zavedeny na všech linkách kromě autobusových linek: 43, 46 – 48 , 51 – 53, 59 – 79, 96 – 98. Provoz bude zastaven na linkách č. 20, 92 a 109. Budou změněny časové polohy spojů na základě připomínek občanů, obcí a městských obvodů a Koordinátora ODIS s.r.o. Dále bude zprovozněna nová zastávka a nová linka ode dne vyhlášení.


Linka č. 20 – provoz zastaven.

Linky č.23, 29 a 51 – úpravy časových poloh na základě připomínek městského obvodu a obcí.

Číst dál: Změny v ostravské MHD od 30. června 2013

Jste zde: