Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Směrnice nařídila členským státům podpořit výstavbu infrastruktury CNG a LNG

cpsKoordinovaná strategie čisté mobility na podporu rozvoje v této oblasti pro Českou republiku (ČR) bude dne20. listopadu předložena na jednání Vlády ČR. Materiál Národní akční plán čisté mobility (NAP CM) vychází z požadavku směrnice Evropského parlamentu a Rady o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva 2014/94/EU, která požaduje po každém členském státu předložit Evropské komisi svojí vnitrostátní strategii, tj. obecné a specifické cíle pro zavádění infrastruktury pro alternativní paliva definovaná směrnicí pro CNG a LNG, elektřinu a výhledově vodík.

Směrnice EU (finálně přijata Evropským parlamentem i Radou dne 29. září 2014),nařídila členským státům, aby vypracovaly (a pravidelně v tříletém horizontu aktualizovaly) národní politické rámce pro rozvoj trhu alternativních paliv a infrastrukturyu paliv CNG, LNG, elektřiny a vodíku. „Jelikož se Evropská unie rozhodla podporovat alternativní paliva, pak konkrétní podpora jednotlivých států je tudíž nevyhnutelná pro snížení rizik investorů. A právě Směrnice o alternativní dopravě se stala výrazným signálem pro všechny provozovatele i výrobce, aby se nadále zabývali intenzivněji rozvojem a perspektivou CNG a LNG v dopravě a to se začalo projevovat i u nás,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu ČPS. „Všechny členské státy EU musí zajistit, aby uživatelé vozidel na alternativní paliva, jako je například zemní plyn a biometan, mohli cestovat po celé Evropské unii bez problémů nedostatečné infrastruktury. Zatímco u některých paliv, jako např. u LPG, je již infrastruktura dostatečná, v EU je stále ještě 23 států, které mají méně než 100 CNG stanic a ČR mezi ně bohužel ještě letos také patřila.

Číst dál: Směrnice nařídila členským státům podpořit výstavbu infrastruktury CNG a LNG

Seminář LNG v dopravě na veletrhu CZECHBUS 2015

pozvanka lng

 

 

Na D1 jsou historicky první plničky CNG, postavily je Vítkovice

vitkoviceNejvětší ryze česká strojírenská skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP (VMG) zprovoznila první plničky stlačeného zemního plynu (CNG) na tuzemské páteřní dálnici D1. Zařízení je vybudováno v obou směrech na trase Praha – Brno u známého odpočívadla Devět křížů. „Výdejní stojan je zařazen přímo mezi ostatní stojany s palivy čerpacích stanic BENZINA a tak, jak jsou řidiči zvyklí, je oboustranný, aby mohla CNG čerpat dvě auta současně. Běžný provoz začne už od pondělí,“ uvedl za skupinu Vítkovice Rodan Broskevič, ředitel dceřiné firmy VÍTKOVICE Doprava.

Výstavba a instalace technologie nejnovější stanice trvala pouhý měsíc, celková příprava výstavby zabrala zhruba rok a půl a zahrnovala i několik technických specialit. „Délka plynovodní přípojky je více než půl kilometru. Při protlaku pod dálnicí jsme řešili problémy se stávajícími inženýrskými sítěmi v kombinaci se skalnatým podložím,“ vysvětlil obchodní ředitel VÍTKOVICE Doprava Martin Žák.

Číst dál: Na D1 jsou historicky první plničky CNG, postavily je Vítkovice

Green Corridor 2015

green corridorZáštita: Český plynárenský svaz

Obsah: Další ročník osvětové roadshow o CNG (280 km, 3 města ČR)

Datum: 19. – 21. října 2015

Forma:
Vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) se představí ve třech městech ČR.
V dopoledním programu budou probíhat na středních školách ve městech přednášky a diskuze o čisté mobilitě, alternativním palivu CNG a jeho budoucnosti v dopravě. V odpoledním programu, který je určen široké veřejnosti, se mohou zájemci osobně seznámit se CNG vozy značek ŠKODA, Volkswagen, Fiat a Opel a v případě zájmu vozy otestovat na krátké testovací trase.
Připraven je i doprovodný program pro děti a slosování všech řidičů zkušebních jízd o zapůjčení CNG vozu na celý víkend.

Pozn.: Podmínkou zapůjčení vozu je platný řidičský a občanský průkaz.

Číst dál: Green Corridor 2015

Nové garáže už umožňují vjezd CNG vozidel

cpsCNG vozidla začínají postupně parkovat v hromadných garážích. Od 1. 1. 2015 platí novela zákona 341/2014 Sb., která již parkování v garážích CNG vozidlům nezakazuje. Pokud tedy souhlasí majitelé garáží a garáže splňují vyhláškou dané technické normy, není již s parkováním v garážích CNG vozidel problém. Nové garáže u obchodních center se již staví podle platných předpisů, kde je navíc 10 % povinnost vyhradit stání pro vozidla na plyn a tak CNG vozidla v nich již dnes běžně parkují. Z hlediska bezpečnosti řadí hasiči zemní plyn až do IV. třídy nebezpečnosti(zatímco benzin a LPG do I., naftu do III.).

Novela zákona zrušila již 1. 1. 2015 plošný zákaz parkování v podzemních garážích vozidel na CNG. U garáží, které již existují, a nesplňují podmínky vyhlášky č. 23/2008 Sb. o technických podmínkách požární ochrany staveb, dnes stačí, když majitel garáže ji dovybaví podle předpisů tak, aby byl umožněn vjezd vozidlům na alternativní palivo CNG. Znamená to například dostatečné odvětrávání prostor parkoviště, označit vyhrazená parkovací místa atd.

„V ČR bylo letos postaveno již několik hromadných podzemních garážích pro veřejné užívání, které jsou součástí velkých obchodních center, sportovních hal nebo kulturních zařízení, kde již běžně vozidla na CNG parkují. Jedná se například v Čechách o největší nově otevřené obchodní centrum letošního roku Central, které je na Kladně nebo na Moravě v novém obchodním centru Frýda ve Frýdku – Místku,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS). „Podle ČSN 73 6058 jsou parkovací místa pro vozidla na plyn v hromadných garážích dokonce dnes povinná. Každá novostavba, která má dnes více jak 27 parkovacích stání, musí mít podle normy nejméně 10 procent parkovacích míst vyhrazených pro parkování vozidel na plyn,“ dodává Jiří Šimek z ČPS.

Číst dál: Nové garáže už umožňují vjezd CNG vozidel

Jste zde: