Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Czechbus 2013: Premiérová účast čínského Yutongu, největšího výrobce autobusů na světě

Poprvé se veletrhu Czechbus v Praze - Holešovicích účastnil největší autobusový výrobce na světě – společnost Yutong. Její autobusy poháněné americkými motory Cummins jsou dnes exportovány do více než třiceti zemí světa. Na veletrhu poprvé v jeho historii představil Yutong příměstský a městský autobus ZK6121HQ a příměstské vozidlo pro přepravu na kratší vzdálenosti ZK6126HGA Low-Entry, s kterým se můžete v tuzemsku setkat především ve Zlínském kraji, kde jej provozuje dopravce ČSAD Vsetín, v jehož nátěru byl právě i vystavovaný exponát. Autobus, který pojme 42 sedících a 44 stojících cestujících, jsme se rozhodli detailněji prozkoumat, přičemž nás zaujalo zejména ergonomické tvarování pohodlných sedaček. Evidentně jsou však vsazeny příliš nízko, takže si člověk skoro musí dřepnout, aby si mohl sednout. Cestujícímu vyššího vzrůstu také může činit problém pohyb v zadní polovině vozu se zvýšenou podlahou. V lepším případě vám strop jen rozhází účes.

Číst dál: Czechbus 2013: Premiérová účast čínského Yutongu, největšího výrobce autobusů na světě

Elektrobus Stratos LE 30 E zamíří do Prahy, pak na Slovensko

V pátek 15. listopadu došlo na veletrhu Czechbus 2013 k významné události. Na stánku SKD Trade ve Střední hale Průmyslového paláce v Praze – Holešovicích si v 10 hodin zástupci Dopravního podniku Brno slavnostně převzali nový dieselový minibus Stratos LF 38.

O elektrické verzi tohoto vozidla, s kterou jste se mohli po celou dobu konání veletrhu projet na ploše před Průmyslovým palácem, jsme hovořili s Ing. Danielem Duškem, předsedou dozorčí rady SKD Trade a.s.

„V roce 2008 jsme participovali na vývoji trolejbusu SOR, jež dnes jezdí v Teplicích. Celá jeho elektrická výzbroj pochází z SKD Trade. Poté jsme si již řekli, že bychom naší elektrickou trakci mohli přenést z trakce závislé i na trakci nezávislou. Začali jsme tedy v rámci Česka hledat výrobce, který by byl schopen poskytnout šasi, do nějž by bylo možné uložit náš bateriový pohon, přičemž volba padla na Iveco a jeho podvozky Iveco Daily," popisuje historii vývoje Dušek.

Číst dál: Elektrobus Stratos LE 30 E zamíří do Prahy, pak na Slovensko

Výstavní premiéra znovuzrozeného historického kloubového autobusu Škoda 706 RTO-K

Jedinečnou příležitost seznámit se s prvním československým kloubovým autobusem Škoda 706 RTO-K budou mít tento týden návštěvníci 3. středoevropského veletrhu autobusové a hromadné dopravy Czechbus 2013.

Autobus Škoda 706 RTO-K byl vyroben Karosou Vysoké Mýto jako jediný a nedochoval se. Myšlenka obnovení existence tohoto vozidla má původ v setkání renovátorů Aloise Koutka a Ladislava Tetery s legendou značky Praga, Emilem Příhodou. Ten vyslovil myšlenku, že je velmi záslužné přinášet milovníkům historie zejména vozidla, která nikde ve sbírkách nejsou. Protože v té době ve sběratelských kolekcích autobus RTO už byl jak linkový (CAR/KAR), tak dálkový (LUX) i městský (MTZ, MTX), tak dokonce i kabriolet (vyhlídkový) a návěs NO 80 zastoupen, padla volba na kloubový RTO-K. Tento nápad vznikl u známého renovátora Ladislava Tetery.

„Původní prototyp autobusu z roku 1960 se nedochoval. Proto muselo být pro výrobu kloubového autobusu využito dvou karoserií vozů Škoda 706 RTO,“ říká Alois Koutek z Historic Bus Prague. „Jsme potěšeni, že se nám letos podařilo po více než třech letech dokončil tento unikátní autobus, který budeme moci představit odborné i laické veřejnosti u příležitosti konání veletrhu Czechbus v Praze,“ dodal Koutek.

Škoda 706 RTO...
Škoda 706 RTO...
Škoda 706 RTO...
Škoda 706 RTO...
Škoda 706 RTO...
     

Škoda 706 RTO-K

Číst dál: Výstavní premiéra znovuzrozeného historického kloubového autobusu Škoda 706 RTO-K

Prezident republiky Miloš Zeman na návštěvě v SOR Libchavy

sorPrezident republiky Miloš Zeman zavítal v rámci své návštěvy Pardubického kraje ve čtvrtek 12. září 2013 do společnosti SOR Libchavy, která je významným českým výrobcem moderních autobusů a trolejbusů různých modelových řad. Prezident se setkal s vedením společnosti, obeznámil se s kompletním výrobním programem, zajímal se o technické parametry vyráběných vozidel včetně záležitostí spojených s vývozem autobusů. Na setkání se zaměstnanci firmy přijel český prezident elektrobusem SOR EBN 9,5, se kterým slaví společnost úspěchy doma i v zahraničí. Prezident pochválil českého výrobce autobusů, vyjádřil svoji podporu proexportní politice firmy, zmínil i její důležitost ohledně zaměstnanosti v regionu.

„Jsme velice potěšeni, že jsme mohli pana prezidenta Zemana u nás přivítat a seznámit jej nejen s našim výrobním programem, ale ukázat mu i naše autobusy. Setkání proběhlo v příjemné atmosféře, kdy si pan prezident vyzkoušel náš nový elektrobus SOR EBN 9,5 nejen jako cestující, ale usedl dokonce i za jeho volant,“ uvedl Jaroslav Trnka, generální ředitel SOR Libchavy, který zároveň panu prezidentovi předal jako dárek model vyráběného autobusu SOR CN 10,5.

Návštěva hlav...
Dárek modelu ...
Prezident Mil...
Setkání prezi...
 
Zleva Martin ...
     

Prezident republiky Miloš Zeman na návštěvě ve společnosti SOR Libchavy spol. s r.o., kde debatoval se zaměstnanci a vyzkoušel si nový elektrobus SOR EBN 9.5. Dále také obdržel dárek v podobě modelu meziměstského autobusu SOR CN 10.5

Číst dál: Prezident republiky Miloš Zeman na návštěvě v SOR Libchavy

SOR představil nový elektrobus SOR EBN 9.5

Nový typ elektrobusu z produkce libchavského SORu byl představen 19. července při předávání nových vozidel Arriva Východní Čechy v areálu této společnosti v Chrudimi.

Vozidlo se od svého o metr delšího předchůdce SOR EBN 10.5 liší především výrazně rozdílným designem exteriéru i interiéru. Osvětlení v prostoru cestujících je navíc zcela nově řešeno led technologií. Na návrhu nového vzhledu elektrobusu SOR se podílel mj. architekt Patrik Kotas.

Uspořádání pohonného ústrojí elektrobusu a uložení baterií se podobá typu SOR EBN 10.5. Baterie jsou tedy umístěny v zadní části vozu. Shodný je i pohon vytápění vozu, které obstarává naftový generátor.

V elektrobusu SOR se nacházela dobíječka, kterou lze zapojit do běžné zásuvky na 230/400 V.

Následně po chrudimské prezentaci byl elektrobus SOR EBN 9.5 přesunut do Hradce Králové, kde by měl být během září testován a také popřípadě pronajmut.

F 5118 - 19.7...
F 5118 - 19.7...
F 5118 - 19.7...
F 5118 - 19.7...
F 5118 - 19.7...
     

 Nový elektrobus SOR EBN 9.5

Zdroj: Busportal.cz, Arriva Východní Čechy a.s.

Na získání dalších informací ve spolupráci přímo s výrobcem SOR Libchavy intenzivně pracujeme.

Jste zde: