Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Rozšíření ODIS v oblasti Frýdecko-Místecka od 1. ledna 2015

kodis2Od 1. ledna 2015 dochází k dalšímu rozšíření Integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje ODIS (dále jen ODIS), a to o oblast Frýdecko-Místecka a Frýdlantska. 

Rozšíření ODIS

Některá města a obce do ODIS již částečně zapojena jsou zejména železniční dopravou, od 1. ledna 2015 budou nově do ODIS zapojeny linky příměstské autobusové dopravy provozované dopravci ČSAD Frýdek-Místek a.s a vybrané linky dopravce ČSAD Havířov a.s. Tyto linky doplní již dříve zaintegrované linky dopravců České dráhy, a.s. a Arriva Morava a.s. v předmětné oblasti.

V rámci zapojení do ODIS dojde k několika změnám v organizaci veřejné dopravy. Změny jsou charakterizovány zpřehledněním linkového vedení, některé spoje z tohoto důvodu budou přeřazeny do jiných linek a linky budou přečíslovány.

Číst dál: Rozšíření ODIS v oblasti Frýdecko-Místecka od 1. ledna 2015

Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podněty

proelektrotechniky maleJako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.

Pořádání třetího pokračování této konference či odborného semináře (označení „konference“ je od nynějška používáno na doporučení organizátorů veletrhu Czechbus) ve stejném roce jako předchozí, druhý běh si vyžádal vývoj událostí zejména v oblasti možností financování projektů elektrických autobusů. Zároveň tak vznikla příležitost představit další zkušenosti z nových produktů a projektů v oblasti elektrických autobusů. To jen dokazuje, že technologie tohoto perspektivního směru hromadné dopravy a jejich uplatnění v praxi skutečně postupují mílovými kroky kupředu.

Číst dál: Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podněty

Netradiční divadelní tramvaj v Ostravě

K oslavě uplynulých 120 let od otevření Národního domu (dnešního Divadla Jiřího Myrona) a 120 let MHD v Ostravě se v neděli 21. září ve 14 hodin se uskutečnila jízda historickou DIVADELNÍ TRAMVAJÍ na trase Telekomunikační škola – Vřesinská – Výstaviště – Hlavní nádraží. Na tuto akci byl vypraven motorový tramvajový vůz (ev. č. 50) a tramvajový vlečný vůz (ev. č. 69).

50 - 21.9.201...
50 - 21.9.201...
50 - 21.9.201...
50 - 21.9.201...

Tramvajový motorový vůz (ev. č. 50) a tramvajový vlečný vůz (ev. č. 69) v ulicích Ostravy

Číst dál: Netradiční divadelní tramvaj v Ostravě

Obnova vozového parku CNG autobusy u dopravců na Ostravsku

2013-09-15@@3T6 6670@ul. Dlouhá třída

Ministerstvo životního prostředí schválilo bezmála miliardovou dotaci pro nejvíce znečištěné lokality v ČR. Dopravci, kterým byla dotace přiznána, již v dohledné době budou nebo již obnovují svůj vozový park novými ekologickými vozidly na CNG pohon.

Dotaci získali dopravci DP města Brna a.s., Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a.s., Dopravní podnik Ústí nad Labem a.s., Dopravní podnik Ostrava a.s., Městský dopravní podnik Opava a.s. a trojlístek společnosti 3ČSAD a.s. Níže se zaměřujeme pouze na dopravce v Moravskoslezském kraji.

ČSAD Havířov:
Zakázka je rozdělena do 4 částí, čítajících dodávku celkem 25 nových autobusů s pohonem na CNG.

  1. 1 ks autobusu - nízkopodlažní, délková kategorie do 10,7 m, 2 dveře, manuální převodovka, pohon CNG, dodání: rok 2014.
  2. 1 ks autobusu - nízkopodlažní, délková kategorie do 10,7 m, 3 dveře, automatická převodovka, pohon CNG dodání: do      1.9.2015.
  3. 12 ks autobusů - nízkopodlažní, délková kategorie 13 m, 2 dveře, manuální převodovka, pohon CNG dodání: 5ks v roce 2014, 7 ks do 1.9.2015.
  4. 11 ks autobusů - nízkopodlažní, délková kategorie 13 m, 3 dveře, automatický převodovka, pohon CNG dodání: 6ks v roce 2014, 5ks do 1.9.2015.

Číst dál: Obnova vozového parku CNG autobusy u dopravců na Ostravsku

Blíží se konec „sedmistovek“ v Moravskoslezském kraji?

Karosy řady B 731/732 - běžný obrázek autobusového provozu ve většině československých měst na přelomu 80. a 90. let. S jejich výrobou se začalo na počátku 80. let v tehdejší společnosti Karosa n. p. Vysoké Mýto a výroba téhož typu pouze s drobnými úpravami přežila i transformaci firmy na akciovou společnost a své modernější nástupce získaly "sedmistovky" až v roce 1997, do té doby se jich ale stihlo vyrobit několik tisíc kusů. Následkem nezastavitelně se zvyšujícího stáří těchto vozů, nedostačujících parametrů a velkého technologického pokroku ve výrobě nejen autobusů, začal tento typ postupně upadat a dopravci jej ve svém vozovém parku začali již v 2. polovině 90. let obměňovat za modernější vozidla.

Moravskoslezský kraj zaznamenal velký úpadek těchto vozů především počátkem 21. století a dnes se v této oblasti na pravidelných linkách MHD vyskytuje již jen jediný kus. Jedná se o vůz typu Karosa B 732.1652, vyrobený v roce 1990, který náleží Městskému dopravnímu podniku Opava a. s. a pod evidenčním číslem 111 zde odkrajuje již 25. rok svého provozu. V posledních letech zastával převážně funkci dílenského (především odtahového) vozu, ale po požáru trolejbusové vozovny (20. října 2013) byl vůz pro nedostatek provozuschopných vozidel nasazen opět do pravidelného linkového provozu. V současnosti se na pravidelných linkách vyskytuje už jen minimálně, podle potřeby dopravce. Jeho zatím poslední známý výjezd se datuje na přelom soboty a neděle 7. a 8. června 2014, kdy zajišťoval provoz na nočních linkách. Z tohoto provozního dne vám také přinášíme několik fotografií.

Číst dál: Blíží se konec „sedmistovek“ v Moravskoslezském kraji?

Jste zde: