Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

V Praze dojezdily kloubové Citybusy

DPP2Dopravní podnik hlavního města Prahy a. s. (dále DPP) poslední červnový den v tichosti ukončil provoz kloubových autobusů Irisbus Citybus 18 M. Poslední provozní vypravení obstaral 30. června 2020 vůz s ev. č. 6551 z garáží Klíčov, který byl vypraven na dělenou směnu na linku č. 140/17. Zmíněný kloubový Citybus z domovských garáží Klíčov zakončil tak po osmnácti a půl létech kapitolu kloubových autobusů typu Citybus v Praze. Po 18 a půl letech se tak potichu bez větší propagace ze strany DPP uzavřela kapitola provozu kloubových vozů Citybus v ulicích hlavního města.

2020 06 30@6551@4A2 9052@Palmovka
Na konečné zastávce Palmovka pózuje poslední den provozu autobus Irisbus Citybus 18 M ev. č. 6551. Dne 30. června 2020 vyjel do pražských ulic tento typ autobusu naposled.

Pojďme se však vrátit na samotný začátek. Před 22 lety, na konci května 1998, byl do Prahy z Francie zapůjčen kloubový autobus Renault Agora L (tak byl tento typ označován ve Francii). Ve zkušebním provozu se objevoval na lince č. 139. Autobusy Karosa–Renault Citybus byly v Praze již známé, neboť od roku 1996 je DPP nakupoval jako jediná nízkopodlažní vozidla (do Prahy byly dodávány současně s vysokopodlažními vozy Karosa B 931 (E) a 941 (E)). Autobusy Citybus se vyráběly ve francouzském závodě v Anonnay. Ve spolupráci s vysokomýtskou Karosou, která již byla pod křídly Renaultu, byl tento autobus nabízen pro český trh ve standardní (s označením Karosa-Renault Citybus 12 M), i v kloubové verzi (Karosa-Renault Citybus 18 M), přičemž ve Vysokém Mýtě docházelo pouze k finálním úpravám pro zákazníka – vůz dorazil již vyrobený z Francie. Po roce 1999, kdy se Karosa stala součástí nového holdingu Irisbus (holding založil Renault společně s Ivecem) byl již autobus nabízen pod názvem Irisbus Citybus.

2020 06 30@6551@4A2 9052@Garáže Klíčov
2020 06 30@6551@4A2 9052@Ke Stadionu 2020 06 30@6551@4A2 9052@Kelerka

Poslední provozní den nejen autobusu Irisbus Citybus 18 M ev. č. 6551, ale celkově tohoto typu autobusů u Dopravního podniku hl. m. Prahy a.s. Na první fotografii zmíněný vůz vyjíždí z garáží Klíčov na odpolední část dělěné směny na lince č. 140.

2020 06 30@6551@4A2 9052@Garáže Klíčov (1)
2020 06 30@6551@4A2 9052@

Poslední provozní den nejen autobusu Irisbus Citybus 18 M ev. č. 6551, ale celkově tohoto typu autobusů u Dopravního podniku hl. m. Prahy a.s. Na první fotografii zatahuje zmíněný vůz do garáží Klíčov po výkonu směny na lince č. 140.

Technické parametry autobusu Irisbus Citybus 18 M
Autobus je vybaven motorem Iveco F2BE068C2, splňující emisní normu Euro 3, o výkonu 213 kW. Je vybaven třístupňovou automatickou převodovkou Voith (vozy ev. č. 6500 - 6512). Vozy ev. č. 6513 - 6552 byly vybaveny čtyčstupňovou automatickou převodovkou Voith. Maximální rychlost vozu je 70 km/h. Celková obsaditelnost autobusu činí 157 cestujících, z nichž si může sednout 40 a jedno místo je určeno pro invalidní vozík.

2017 10 31@6513@2A6 5451@Interiér
Interiér autobusu Irisbus Citybus 18 M. Tento pohled se cestujícím v pražských ulicích již nenaskytne.

Provoz v Praze
První kloubový Irisbus Citybus se v Praze objevil ke konci prosince roku 2001 a obdržel ev. č. 6500. Další dodávky následovaly až do roku 2004, celkový počet vozů se zastavil na čísle 53 (řada ev. č. 6500–6552). Vyřazování těchto autobusů započalo již v roce 2008, a to neplánovaně kvůli požárům. V červnu 2008 byl zasažen požárem vůz ev. č. 6502, v srpnu téhož roku pak ev. č. 6546. Rovněž na následky požárů dojezdily také vozy 6508 a 6532, které shořely dva dny po sobě 2. a 3. prosince 2015, a rovněž vůz ev. č. 6514 v dubnu 2016. Po větších nehodách v letech 2009 a 2010 byly vyřazeny vozy ev. č. 6504 a 6533. Přední článek z druhého jmenovaného však posloužil k opravě po jiné nehodě poškozeného autobusu ev. č. 6543. Ostatní autobusy byly vyřazovány až na výjimky od roku 2018, k odstavení posledních došlo, jak již bylo zmíněno, na konci června 2020.

2013 06 03@6512@1A8 5214@ 2017 10 31@6548@4A2 5191@Suchdol
2015 06 06@6514@4AS 7037@Garáže Vršovice 2013 06 03@6524@2A7 0177@

Fotografie č. 1: Autobus Itrisbus Citybus ev. č. 6512 vypravený na linku XC - náhradní doprava za metro C.
Fotografie č. 2: Autobus Irisbus Citybus 18 M ev. č. 6548, vyfotografovaný na konečné zastávce Suchdol.
Fotografie č. 3: Autobus Irisbus Citybus 18 M ev. č. 6514 vyfotografovaný při DOD v garážích Vršovice.
Fotografie č. 4: Autobus Irisbus Citybus 18 M ev. č. 6524 vypravený na linku XC - náhradní doprava za metro C.

Další kloubové Citybusy v ČR
Pražskými kloubovými Citybusy se však nadále můžete svézt, i když již ne v ulicích Prahy. Celkem devět vozů totiž od DPP odkoupil Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova (dále jen DPmML), a to v letech 2019 a 2020, aby se včas připravil na plánovanou tramvajovou výluku meziměstské trati z Mostu do Litvínova. V Mostě se tak na linkách MHD můžete setkat s vozy pův. pražských ev. č. 6501, 6505, 6506, 6509, 6510, 6511, 6512, 6536 a 6545. Autobusy byly upraveny do podnikových barev DPmML, veškerá úprava spočívala v přelakování červené barvy na bocích vozidla za žlutou.
Kromě Prahy, která byla největším provozovatelem kloubových Citybusů, byl tento typ autobusů dodáván také do Hradce Králové, Zlína a Ústí nad Labem. V Hradci Králové jsou v provozu čtyři autobusy z pěti dodaných vozů. V Ústí jsou ze čtyř dodaných vozů provozní dva, ve Zlíně se nachází čtveřice z původních sedmi vozů. Zbylé tři autobusy byly během uplynulých 12 měsíců postupně odprodány do Liberce.

@196@@
@196@@ (1)

Původně pražský kloubový autobus Irisbus Citybus 18 M ev. č. 6509 nyní ve službách Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova a.s. nesoucí ev. č. 196.

Po ukončení provozu kloubových Citybusů se v září tohoto roku rozloučí DPP také s „krátkými“ autobusy Irisbus Citybus 12 M. Tento typ autobusů byl dlouhou dobu nejrozšířenějším nízkopodlažním typem autobusů v Praze. Nadvládu přerušily až vozy SOR CITY NB 12, které nyní v Praze zcela dominují.

Aktualizováno 4. 7. 2020 10:11