Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

Dopady koronaviru na MHD v Ostravě.

dpoPrvní případy koronaviru, který způsobuje onemocnění COVID-19, se v České republice objevily na počátku měsíce března 2020. Vláda ČR podnikla patřičné kroky, které vyvrcholily nouzovým stavem a omezením pohybu, aby alespoň trochu zabránila rychlému šíření této nemoci.

2020 04 07@919@@Hlavní třída
Posilová tramvajová linka č. X, vyfotografovaná na zastávce Hlavní třída.

Kvůli uzavřeným podnikům (např. restaurace či firmy, jejichž zaměstnanci mohou pracovat z domova) pokleslo také razantně množství cestujících využívajících MHD i regionální autobusovou a železniční dopravu. Nejinak tomu bylo i v případě Moravskoslezského kraje, resp. ostravské MHD. Logickým krokem tedy bylo omezení dopravy.

Ještě před jejich zavedením však na začátku března 2020 vstoupily v platnost nové jízdní řády MHD v Ostravě, kde bylo provedeno dost změn. Například byla posílena tramvajová linka 8, která celodenně jezdí v intervalu 4-5 minut a večer a víkendu co 10 minut. Další změnou bylo kontroverzní zkrácení tramvajové linky č. 17 k porubské vozovně namísto původní konečné Poruba, Vřesinská, kdy prakticky nejlidnatější obvod Ostravy – Ostrava-Jih ztratil přímé spojení s Fakultní nemocnicí Ostrava, a cestující sem jedoucí jsou tak nuceni přestupovat.

Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO), přijímal různá bezpečností opatření, aby zamezil šíření nového koronaviru. Díky úbytku zaměstnanců, kteří jsou na nemocenské nebo si vzali ošetřovné (což jim umožňuje vládní nařízení, aby se mohli starat o děti, které musí být doma kvůli uzavření škol), začali DPO chybět zaměstnanci – řidiči. V první vlně proto došlo k úplnému zastavení tramvajových linek č. 6 a 15, autobusových linek č. 20 a 90 a trolejbusových linek č. 103 a 109, poté autobusové linky č. 91, 92 a výraznému omezení linek č. 32 a 33.. V dalších dnech došlo k výraznému omezení dalších autobusových linek, některé byly zcela zrušeny. Byl zaveden také celotýdenně nedělní provoz pro trolejbusovou dopravu. Více informací se dozvíte v našem článku, který mapuje dopravu v celém Moravskoslezském kraji v této kritické době: Odkaz na článek zde.

DPO v omezeném provozu MHD provedl sčítání cestujících a rozhodl ještě o kapacitním snížení vypravovaných vozidel MHD. A tak je na již diskutované zkrácené lince č. 17 místo souprav tramvají vypravována sólo tramvaj, kdy cestující si veřejně stěžují na oficiálním facebookovém profilu DPO, že spoje jezdí přetížené a měly by se na ni vrátit soupravy. DPO dokonce, jak jsme se dočetli, tyto komentáře maže a oponuje, že na lince č. 17 je výrazně nižší přepravní poptávka. DPO v rámci ochrany svých řidičů zrušilo také například výměny vozů na konečných nebo také oběhy na lince č. 2, prostě vše tak, aby se na vozech během dne konala minimální výměna řidičů.

Po silném tlaku cestující veřejnosti DPO obnovil alespoň zrušenou linku č. 62, která spojuje Hrabůvku s Novou hutí, kdy vypravuje dva ranní spoje do zaměstnání. Posílení se nakonec dočkala také tramvajová linka č. 17 v podobě linky č. X, která jezdí třikrát denně z konečné zastávky Dubina na konečnou zastávku Poruba, Vřesinská. Odjezdy z Dubiny jsou v : 5:11, 6:11 a 7:11. Na tuto posilovou linku jsou vypravovány soupravy tramvají. Ovšem využitelnost této linky není slavná, neboť například první ranní spoj v 5:11 je v zásadě k ničemu, když zaměstnanci Fakultní nemocnice Ostrava nestihnou být tímto spojem včas v práci.

Místo toho, aby DPO myslelo nějak konstruktivně, předvedlo akorát opět své neschopné praktiky v praxi. Chápeme sníženou poptávku u linky č. 17, ale také u jiných linek – a tím nutné opatření omezit MHD v Ostravě, ale například u linky č. 17 šla tato situace vyřešit o mnoho lépe. Nabízí se třeba možnost, když už je po březnových změnách linka č. 17 ukončena v Porubě u vozovny, aby si řidiči nastupující na ranní směnu vzali soupravu tramvají a po skončení „ranní špičky“ by ji ve vozovně vyměnili za sólo, které by opět na odpolední špičku mohl vyměnit za soupravu a tu na večer opět zpátky za sólo. V mezičase by ve vozovně mohla proběhnout vždy patřičná dezinfekce právě odstavené tramvaje. Tímto krokem se dá obejít zbytečné střídání vozů, jalové kilometry navíc na režijních jízdách by také odpadly a linka by tak kapacitně sloužila cestujícím. A nesmyslně zřízená posilová linka č. X by se nemusela vůbec zavádět.

Aktualizováno 7. 4. 2020 14:07

Jste zde: