Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

Ostravská Ekova Electric na prodej

ekovaDceřiná společnost Dopravního podniku Ostrava a. s. - Ekova Electric a. s. hledá strategického investora. DPO zvažuje prodej až 100 % akcií této firmy, informoval na svých internetových stránkách v půlce měsíce prosince 2019. Potenciální zájemci by měli podat své nabídky do 17. ledna 2020.

Připomeňme, že Ekova Electric a.s. vznikla v roce 2011, a to osamostatněním těžké údržby kolejových vozidel, prováděné v ústředních dílnách v Martinově. Mimo oprav vozidel pro DPO však Ekova montuje také nové trolejbusy a elektrobusy a opravuje rovněž vozidla pro další dopravní podniky nejen v České republice, ale i ze zahraničí.

dpoNáš komentář k celé situaci:
Ostravské dílny DPO v Ostravě-Martinově byly od svého vzniku dlouhá léta neodmyslitelnou součástí DPO. Dopravce zde prováděl na svých kolejových vozidlech (tramvajích) různé druhy prohlídek až po generální opravy. Po zřízení dceřiné společnosti Ekova Electric a.s. již někteří lidé tušili, že DPO a město Ostrava se svých ústředních dílen chtějí v dohledné době zbavit. Jistým pomyslným hřebíčkem do rakve bylo rozhodnutí o výrobě vlastních vozidel, konkrétně elektrobusů značky Ekova Electron. (Prototyp tohoto elektrobusu, který byl zapůjčen DPO, si otestoval i náš redaktor. Jeho dojmy si můžete přečíst zde.) Pár kusů dodala společnost do Švédska a Německa. S velkou slávou také byly dodány dva elektrobusy mateřské firmě DPO, které využívají  dobíjení pomocí technologie Oppcharge. Ovšem jejich spolehlivost je - dá se říct - velice nízká. Mimoto DPO vlastní již zmíněný prototyp. Zkušenosti řidiče s tímto vozem si můžete přečíst výše. Ani spolehlivost tohoto prototypu nebyla právě vysoká. Obecně by se dílny měly věnovat především údržbě vozidel. S výrobou ostravské ústřední dílny nemají tak velké zkušenosti jako ostatní velcí výrobci, například Škoda Electric nebo SOR Libchavy spol. s r.o. a další. Myšlenka vyrábět elektrobusy ,,vyždímala“ z Ekovy velkou část finančních prostředků, neboť vývoj nového elektrobusu a posléze parciálního trolejbusu (bližší informace o tomto trolejbusu naleznete zde, poté krátký článek o zkušebním provozu a schválení typu v Ostravě a poté zkušební provoz z Prahy) stály vlastníka (DPO potažmo město Ostrava jako vlastníka DPO) nemalé finance a kvůli tomu, že se vozidla neprodávají tak, jak se zřejmě očekávalo, se vložené finanční prostředky nevrátily v plné výši.

2018 08 14@5005@F 5719@Svinov mosty d.z.
První elektrobusy v ČR, které využívají technologií dobíjení Oppcharge - jedná se o ostravské vozy Ekova Electron 12.

Otázkou je, proč jinde mohou být dílny součástí DP (např. Ústřední dílny pražského DP v Hostivaři) a finančně prosperují. Ať již město Ostrava a DPO martinovské ústřední dílny (dnešní Ekovu) likvidují záměrně nebo ne, pokud se prodej 100 % akcií uskuteční, znamená to do budoucna pro DPO jediné - že údržbu tramvají si bude v plném rozsahu platit, což jistě z ekonomického hlediska nevychází jako nejlepší varianta...

Ekova Electron 12
Ekova Electric a.s. dodala spolu s partnerskou firmou několik elektrobusů Ekova Electron 12. Mezi nimi i kloubové vozy do švédského města Umeå.

2018 08 21@9986@@ul. Nádražní
Prototyp parciálního trolejbusu Ekova Electron 12T v ostravské síti při zkušebních jízdách a schválení typu.

Prodej Ekovy Electric
Představenstvo DPO posvětilo dne 4. května 2020 vstup strategického partnera do své dceřiné společnosti Ekova Electric.

Rada města Ostravy se na svém zasedání 12. května 2020 natomto záměru také shodla, a tak na jednání zastupitelstva města Ostravy zařadí bod „Rozhodnutí o dalším vývoji společnosti EKOVA ELECTRIC a.s.“. Tento návrh předloží primátor města Ostravy Ing. Tomáš Macura, MBA, samotné materiály vytvořil generální ředitel a předseda představenstva DPO Ing. Daniel Morys, MBA.

A již k samotné společnosti, která vstoupí jako strategický partner do Ekovy. Nabídku podaly dvě společnosti, a to Škoda Transportation a Czechoslovak Group známého českého podnikatele Jaroslava Strnada, který také vlastní například společnost Tatra Truck a.s. nebo Vítkovice Doprava. Nabízely se ještě varianty zachovat společnost ve stavu, jak je teď, nebo ji opět sloučit s DPO. Nakonec se tedy rozhodlo o vstupu partnera, kterým je Škoda Transportation, všechny přípravné práce a podklady pro zastupitelstvo města se tedy budou týkat této společnosti.

Jednání zastupitelstva města Ostravy o prodeji Ekovy Electric
Zastupitelstvo Statutárního města Ostravy jednalo dne 21. května 2020, na svém zasedání o dění okolo společnosti Ekova Electric. Vzhledem k tomu, že většina zastupitelů s prodejem samotným souhlasí, stočila se debata spíše k ceně, za kterou by se areál martinovských dílen měl prodávat.

Znalecký odhad ceny činí půl miliardy korun, obě nabídky na odkup jsou však výrazně nižší – Škoda Transportation nabídla 290 mil. Kč, Czechoslovak group dokonce pouze 216 mil. Kč.

Zastupitelé se tak shodli, že hodnoty nabídek jsou prozatím opravdu příliš nízké, nicméně například ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys věří, že se podaří vyjednat ceny vyšší.

Prodej Ekovy Electric
Ve středu dne 24. června 2020 proběhlo jednání zastupitelstva Statutárního města Ostravy, kde byl odhlasován prodej dceřiné společnosti Dopravního podniku Ostrava firmy Ekova Electric jednomu ze zájemců. Novým majitelem se stává Škoda Transportation, jenž zaplatí 330 milionů korun mínus oprava střechy ve výši až 120 milionu korun, kterou si dala do podmínek společnost Škoda. Tuto opravu zaplatí současný vlastník, tedy město Ostrava. V odborných kruzích se názory shodují, že jde o zásadně nestrategické rozhodnutí, které bude mít v dlouhodobém horizontu vliv na cenu oprav vozidel ve městě. Pro hlasovali členové vládnoucí koalice.

Nyní nastává velká otázka, jak se bude situace vyvíjet v budoucnosti. Podnikatelské aktivity společnosti Ekova Electric byly zejména po vyčlenění z DPO značné. Probíhal vývoj vlastních vozidel a došlo i na zakázky oprav ze zahraničí. V posledních letech ale úsilí v této oblasti utichalo, ať už z důvodu neschopnosti vedení Ekovy si nové příležitosti zajistit nebo jako výsledek politického zadání, tady můžeme jen spekulovat. Nový vlastník může výrobní proces díky svému know-how velmi nastartovat. Je možné, že se pak v Ostravě budou vyrábět tramvaje pro významné množství trhů, což také může znamenat, že údržba vozidel pro DPO bude obchodně nezajímavá. Jde o čirou spekulaci, nicméně na tuto skutečnosti byli politici v souvislosti s tímto rozhodnutím upozorňováni.

Náš komentář k této situaci jsme již psali výše... Jen dodáme, že se zřejmě jedná o další novodobý tunel v historii města Ostravy.

Aktualizováno 30. 6. 2020 19:11

Jste zde: