Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Komentář: Papírové jízdenky jsou mrtvé. Lidé neví co chtějí

dpoDopravní podnik Ostrava konečně oznámil, jak se hodlá vypořádat s faktickým koncem papírových jízdenek ve svých vozidlech. Toto oznámení bylo dříve odsunuto vlivem komunálních voleb a potřebou nevířit emoce obyvatel.

V tiskové zprávě se uvádí, že stávající systém, kdy má každý občan svou vlastní platební kartu za kterou si kupuje jízdné ve vozidlech, bude doplněn o možnost platby na stejných terminálech pomocí tzv. kreditní jízdenky. V diskuzích pod články se rozhořely nářky mnoha lidí nad tím, jak je takové rozhodnutí špatné, nicméně nikdo z komentujících si článek nepřečetl nebo se nad ním nezamyslel, alespoň to tak vypadá.

Nový označovač
Nový moderní terminál na kterém jde platit jízdné také bezkontaktní kreditní kartou.

Kreditní jízdenka bude nějaký formát papírové nebo plastové kartičky, kterou si zájemce o přepravu pořídí, jak z tiskové zprávy vyplývá, v automatu na zastávce za hotovost nebo elektronicky a na kterou si nahraje objem finančních prostředků relevantní k plánovanému cestování. Tuto kartičku pak bude zřejmě přikládat ve vozidlech k terminálům jako to již dnes dělají majitelé bankovních karet.

Starý označovač
Znehodnocovač klasických papírových jízdenek.

Vy, nadávající občané, kde je rozdíl proti současnému systému? V čem se tento případ liší od pořizování si papírových jízdenek? Prosím než se budete příště vyjadřovat, pokuste se zamyslet. Není zde ani problém se školními výlety, náhodnými návštěvníky města či zadluženými lidmi. Vše vlastně zůstává při starém, zmizí jen nostalgie zvuku označovače.

Podle tiskové zprávy DPO budou automaty přijímat hotovost v CZK a EUR bankovkách. To bude jistě výhoda i pro cizince (například ze Slovenska), navíc přibude možnost přepnutí jazyka do angličtiny, němčiny a polštiny, která dnes chybí.

Jako omezující se ukazuje, že minimální výše nahrání karty bude 100 Kč daná nejnižší bankovkou. Minimální vstupní částka sto korun je pro mnoho lidí za jednorázový lístek skutečně mnoho peněz, což uškodí popularitě a přinese praktické problémy. Ještě nebylo oznámeno, jak se bude nevyčerpaný objem financí vyrovnávat při návratu karty. Nadruhou stranu je 21. století, pokud žijete starodávným způsobem, budete se s tímto prakticky daným omezením smířit. Udržovat starý papírový systém je podle tiskové zprávy 3x dražší než provoz nového.

Automaty budou podle zadávací dokumentace vybaveny dotykovým displejem, avšak bude jich méně než těch současných. Moderní technologie navíc umožňují také místo kartičky používat nějaký druh náramku, samolepky či kolečka ke klíčům, takže by tento systém mohl být atraktivní i pro cestující, kteří nechtějí stále hledat v peněžence platební kartu. Dopravní podnik oznámil, že bude možné také platit přiložením mobilního telefonu vybaveného technologií NFC po spárováním s aplikací.

Starý systém byl dobrý, byl s námi od roku 1997, ale v roce 2019 to má již spočítané. Platbu kartou bez jízdenek nám teď závidí i nejen hlavní město Praha, ale i další evropské metropole.

Sbohem papírovým jízdenkám je výrazný posun kupředu. Nebuďte zahořklí staromilci, současný systém bude “skoro” stejný jako ten současný avšak s mnoha výhodami (zejména pro jeho provozovatele).

Nové fotografie

duben 2019
Po18152229
Út29162330
St3101724 
Čt4111825 
5121926 
So6132027 
Ne7142128 

Probíhající výluky

V současné době neprobíhají žádné výluky.
Poslední příspěvky:
  18.4.2019 06:25
Pozdrav z krnovských garáží. (18.4.2019) Foto: Martin Plačko

  1.4.2019 12:44
V Brně se srazila tramvaj s trolejbusem, zranilo se čtyřicet lidí - iDNES.cz

>> Přejít na odkaz

  1.4.2019 09:58
Autobus SOR C 12 (RZ: OPR 56LT), dopravce Arriva Polska Sp. z.o.o. Vůz byl vyfotografován u památníku v Hrabyni. (1.4.2019) Foto: Martin Plačko

Jste zde: