Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Víkendové milníky ostravských trolejbusů

dpoJak již bylo před měsícem avizováno v článku o konci vozů Škoda 14 Tr, svou derniéru si nedlouho po nich prožily i kloubové varianty hranatých trolejbusů z výrobního závodu Škody v Ostrově nad Ohří.

Sobota 3. března 2018 se stala posledním dnem, kdy byl do pravidelného provozu s cestujícími v Ostravě nasazen trolejbus typu Škoda 15 Tr (M). Byla tak nejen ukončena etapa provozu těchto vozů v ostravských ulicích, trvající bezmála tři desetiletí, ale zároveň se jejich odstavením stává vozový park trolejbusů 100% nízkopodlažní.

2018 03 03@3511@@
Rozlučková cedule na voze Škoda 15 Tr M ev. č. 3511.


Historické ohlédnutí
Pojďme si však společně projít životní osudy jednotlivých „patnáctek“, jak se těmto kloubovým trolejbusům mezi dopravními fanoušky říká.

Patnáctky však nebyly prvními kloubovými trolejbusy v Ostravě. Již v roce 1986 byly do provozu uvedeny dva vozy Škoda 200Tr Sanos. Obdržely ev. č. 3501 a 3502, nicméně v ostravském provozu vydržely pouze tři roky, v červenci 1989 byly předány do Zlína.

2011 04 28@3510@@Nová radnice
Trolejbus Škoda 15 Tr M vyfotografovaný na zastávce nová radnice.

Odtamtud naopak putovala první ostravská patnáctka, která v Ostravě číselně navázala na Sanosy a dostala ev. č. 3503. Jednalo se o 4. prototyp vozů Škoda 15 Tr a z výrobní linky ostrovského závodu Škody sjel v roce 1987. Ještě tentýž rok byl zapůjčen na zkušební provoz bez cestujících do Kyjeva. V roce 1989 byl poté sice dodán do Zlína, nicméně hned vzápětí došlo právě k jeho výměně se Sanosy. V červenci 1989 tak byl zařazen jako první trolejbus Škoda 15 Tr v Ostravě.

Následující rok byla potřeba kapacitnějších kloubových trolejbusů uspokojena dodáním sedmikusové série patnáctek, které obdržely ev. č. 3504 až 3510. Konečný počet patnáctek se zastavil v roce 1994 na čísle 11 příchodem tří vozů vyrobených již v roce 1991 původně pro provoz v Sovětském svazu, které však po politických změnách nakonec nebyly zákazníkem odebrány.

2015 04 13@3505@@Most Pionýrů
Trolejbus Škoda 15 Tr M ev. č. 3505 poblíž zastávky Most Pionýrů.

V průběhu let 1999 až 2002 pak prošly všechny vozy vyjma 3503 modernizací po vzoru tehdy vyráběných vozů Škoda 15 Tr M – z vnějšku se upravené vozy lišily především čely, kde byly instalovány informační panely BUSE, interiér vozů pak prošel ještě výraznějšími změnami – od protiskluzové podlahy přes nové čalouněné sedačky po vnitřní optický informační systém.

2012 05 09@3508@@Husův sad
Trolejbus Škoda 15 Tr M ev. č. 3508 přijíždí do zastávky Husův sad.

3504 - 4.10.2...
3504 - 21.4.2...
3505 - 30.4.2...
3505 - 10.7.2...

Fotografie č. 1 - 2: Trolejbus Škoda 15 Tr M ev. č. 3504.
Fotografie č. 3 - 4: Trolejbus Škoda 15 Tr M ev. č. 3505.

Rovných deset let bylo v provozu všech 11 vozů. V červnu 2004 však vůz ev. č. 3513 postihl zničující požár při výjezdu ze smyčky Sokola Tůmy, po němž byl vůz vyřazen. Další úbytek provozních vozů přinesl rok 2006, kdy byl – již plánovaně – vyřazen prototypový vůz 3503, který dojezdil téměř v původním stavu.
Další vyřazení bylo bohužel opět neplánované a podobně jako u vozu 3513 za to mohl požár, který vznikl v kloubu, tentokrát to byl prosinec 2010, stoupání před zastávkou Jaklovecká a vůz 3509. Poškození sice nebylo tak velké jako u vozu 3513, nicméně i tak byl vůz po půlročním odstavení vyřazen a sešrotován.

Jistým přelomem v provozu vozů Škoda 15 Tr byl rok 2015, kdy byla dodána šestice nových kloubových vozů typu Škoda 27 Tr s karoserií Solaris. Místo jim tedy muselo uvolnit rovnou šest z osmi zbývajících patnáctek. V květnu byl odstaven vůz 3508, v červnu vozy 3504-3507 a v srpnu 3512. V provozu tak zbyly pouze dva vozy – 3510 a 3511.

2011 04 28@3506@@ul. Českobratrská
Trolejbus Škoda 15 Tr M ev. č. 3506 byl vyfotografován při odbočení na Sokolskou třídu z Českobratrské ulice.

3506 - 21.2.2...
3506 - 30.8.2...
3507 - 30.8.2...
3507 - 15.12....

Fotografie č. 1 - 2: Trolejbus Škoda 15 Tr M ev. č. 3506.
Fotografie č. 3 - 4: Trolejbus Škoda 15 Tr M ev. č. 3507.

Osud odstavených vozů se pak rozdělil do tří různých rovin. Vůz ev. č. 3508 byl ještě v roce 2015 sešrotován. Čtyři vozy se podařilo prodat na Ukrajinu. Do Žytomyru putovaly v závěru roku 2015 vozy ev. č. 3504 a 3505, kde byly přečíslovány na 106 a 107, do Černovic se o rok později (spolu se dvěma vozy Škoda 14 Tr M ev. č. 3249 a 3256) dostaly vozy ev. č. 3507 a 3512, po tamním přečíslování je najdete pod ev. č. 359 a 360. Poslední šestý vůz – ev. č. 3506 – zůstává do dnešních dní odstavený v areálu autobusových garáží na Hranečníku.

3508 - 15.4.2...
3508 - 15.4.2...
3510 - 27.9.2...
3510 - 21.10....
3511 - 15.1.2...
3511 - 9.9.20...
3512 - 7.7.20...
3512 - 15.4.2...

Fotografie č. 1 - 2: Trolejbus Škoda 15 Tr M ev. č. 3508.
Fotografie č. 3 - 4: Trolejbus Škoda 15 Tr M ev. č. 3510.
Fotografie č. 5 - 6: Trolejbus Škoda 15 Tr M ev. č. 3511.
Fotografie č. 7 - 8: Trolejbus Škoda 15 Tr M ev. č. 3512.

Poslední dva mohykáni
A jak tedy vypadaly poslední dva roky se dvěma zbývajícími vozy ev. č. 3510 a 3511? Z původních celodenních výkonů se oba vozy až na občasné výjimky přesunuly na dělené směny, potkat je bylo možné především na lince 102, od otevření trati na Hranečník od března 2016 pak rovněž na ranních spojích linky 101. Spolu s pěticí vozů Škoda 14 Tr M ev. č. 3257 – 3261 zůstávaly posledními nenízkopodlažními trolejbusy v Ostravě. Zatímco však „čtrnáctkám“ vystavilo pomyslnou stopku zařazení nových parciálních trolejbusů Škoda 26 Tr v závěru ledna 2018, pro patnáctky byla posledním hřebíčkem do rakve změna jízdních řádů od 4. března 2018, po které již vozy ztratily své původní uplatnění na dělených směnách linky 102.

2018 03 03@3511@@ul. Čs. armády
Poslední den provozu trolejbusů Škoda 15 Tr M v Ostravě. Na snímku vidíte zmíněý typ trolejbusu nesoucí ev. č. 3511.

Poslední běžný provozní den těchto vozů tak vycházel na pátek 2. března, symbolické rozloučení s posledními vysokopodlažními trolejbusy v Ostravě pak bylo naplánováno na sobotu 3. března. Vůz Škoda 15 Tr M ev. č. 3511 byl vypraven na část sobotního celodenního kurzu linky 104 (104/6), na které právě patnáctky dlouhá léta dominovaly. Od prvního ranního odjezdu ve 4:37 z Náměstí Republiky až po poslední plánovaný odjezd z Michálkovic ve 14:06 stihl vůz tuto trasu projet přesně desetkrát. Na čele si vezl cedulku s nápisem „Poslední trolejbusy Škoda 14 Tr a 15 Tr se loučí s Ostravou. 1984-2018.“ a spolu s přibývajícím časem přibývalo také množství dopravních fanoušků nejen přímo ve voze, ale také okolo trati linky 104, kteří si tuto příležitost nechtěli nechat ujít a sjížděli se do Ostravy z různých koutů republiky i ze zahraničí. Poslední spoj z Michálkovic doslova „praskal ve švech“. Ani příjezd na Náměstí Republiky ve 14:24 se neobešel bez početného davu fotografů, kteří si tento okamžik chtěli zaznamenat. 

2018 03 03@3261@@ul. Hornopolní
Trolejbus Škoda 14 Tr M ev. č. 3261 přijíždí na konečnou zastávku Náměstí Republiky.

Nejednalo se totiž jen o ukončení provozu vozů Škoda 15 Tr, ale i o vůbec poslední pravidelný trolejbusový spoj v Ostravě zajišťovaný vysokopodlažním vozidlem, což je milník, který se v rámci dané trakce a města udá většinou pouze jedenkrát v celé historii. V trolejbusové Ostravě bylo za tímto okamžikem kráčeno od zprovoznění prvního nízkopodlažního trolejbusu v roce 1997 celých 21 let…

2018 03 03@3261@@Náměstí Republiky (2)
Setkání mohykánu a to trolejbusu Škoda 15 Tr m ev. č. 3511 a trolejbusu Škoda 14 Tr M ev. č. 3261.

Trolejbus si pak ještě převzal na neveřejnou jízdu ostravský Kroužek přátel MHD, spolu se služebním vozem Škoda 14 Tr M ev. č. 3261 projeli část trolejbusové sítě. Další osud vozu 3511 je prozatím nejasný, nicméně je možné, že se připojí ke čtveřici již prodaných patnáctek a přidá další kilometry v některém z ukrajinských měst. Druhý vůz 3510 bude zachován pro budoucí muzeum MHD v Ostravě a bude reprezentovat stav těchto vozů v posledním provozním období.

2018 03 03@3511@@ul. Michálkovická (2)
Poslední den provozu trolejbusů Škoda 15 Tr M v Ostravě. Na snímku vidíte projíždět po ulicí Michálkovická vůz Škoda 15 Tr M ev. č. 3511 .

3511 - 3.3.20...
3511 - 3.3.20...
3511 - 3.3.20...
3511 - 3.3.20...

Další fotografie z poslední jízdy trolejbusu Škoda 15 Tr M ev. č. 3511 další fotografie naleznete zde.

Ev.č.

Typ

R.v.

Výr.č.

Zařazení

Rekonstrukce

Vyřazení

Šrotace

Poznámka

3503

Š 15Tr02/6

1987

10458

07.1989

 

06.2006

2006

ex Škoda Ostrov (1987-1989, ex Zlín (1989)

3504

Š 15Tr02/6

1989

11315

06.1990

15TrM (1999)

09.2015

 

prodej Žytomyr (2015-dosud)

3505

Š 15Tr02/6

1989

11317

06.1990

15TrM (1999)

09.2015

 

prodej Žytomyr (2015-dosud)

3506

Š 15Tr02/6

1989

11318

06.1990

15TrM (2003)

   

odstaven 05.2016

3507

Š 15Tr02/6

1989

11319

06.1990

15TrM (2003)

12.2016

 

prodej Černovice (2016-dosud)

3508

Š 15Tr02/6

1989

11321

06.1990

15TrM (1999)

05.2015

2015

 

3509

Š 15Tr02/6

1989

11328

06.1990

15TrM (2002)

06.2011

2011

požár 20.12.2010

3510

Š 15Tr02/6

1989

11329

06.1990

15TrM (2002)

   

od 03.2018 historický vůz

3511

Š 15Tr03/6

1991

11854

04.1994

15TrM (2000)

   

odstaven 03.03.2018

3512

Š 15Tr03/6

1991

11859

04.1994

15TrM (1999)

12.2016

 

prodej Černovice (2016-dosud)

3513

Š 15Tr03/6

1991

11870

04.1994

15TrM (1999)

07.2004

2004

požár 24.06.2004

 

Video z posledního dne provozu trolejbusů Škoda 15 Tr M v Ostravě.

Nové fotografie

květen 2018
Po 7142128
Út18152229
St29162330
Čt310172431
4111825 
So5121926 
Ne6132027 
Poslední příspěvky:
  24.5.2018 15:14
Na přiložené fotografii můžete vidět prototyp potsdamské tramvaje KT4D ev. č. 001 na zkušební jízdě vyfotografované ve smyčce Nádraží Braník. Vůz prošel rekonstrukcí v pražských dílnách v Hostivaři. Další fotografie a informace přineseme v nejbližších dnech v samostatném článku. (24.5.2018) Foto: Martin Plačko

  24.5.2018 02:42
Od dnešního dne můžete v ulicích Havířova zahlédnout novou celovozovou reklamu propagující pizzerii MAX. Reklama je umístěna na autobuse Irisbus Citelis 12 M CNG.

  22.5.2018 09:38
Jak již je známo, nová vozidla Dopravního podniku Ostrava a.s. (dále jen DPO) již přicházejí v novém barevném schématu společnosti. Mezi první starší vozidla, která obdrží nový lak, budou patřit tramvaje ČKD KT8D5.RN1 ev. č. 1504 (viz. přiložený obrázek středního článku níže) a Vario LFR.E ev. č 1318. Postupně nový lak obdrží další tramvaje při VP (velké prohlídce).

  18.5.2018 17:09
Dnes v odpoledních hodinách došlo v Ústí nad Labem k srážce autobusu Mercedes-Benz Citaro ev.č. 50 s kamionem. Nehoda se stala na světelné křižovatce a vyžádala si 13 zraněných. Nehoda a míra jejího zavinění je v šetření Policie ČR.

  17.5.2018 10:38
Nenašel by se nějaký dobrovolník, který by pomohl s provozem našich stránek?
  16.5.2018 18:55
Vážení návštěvníci stránek, bohužel pokud někdo nepřevezme chod našich fb stránek, ale také i internetových musíme Vám oznámit, že naši činnost ukončíme. Děkujeme Vám za dosavadní sledovanost !
  16.5.2018 09:52
Včera dodaný nový elektrominibus Rošero First FCLLI Electric, pro dopravce Dopravní podnik Ostrava a.s., který obdrží ev. č. 7351. Dopravce obdrží ještě dva totožné elektrominibusy. Vůz byl vyfocen v areálu garáží Hranečník. (15.5.2018)

  16.5.2018 09:33
Dodávka nových elektrominibusů - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

  16.5.2018 08:18
Již vyřazené ostravské trolejbusy Škoda 14 Tr M a Škoda 15 Tr M čekají na svůj další osud v areálu Ústředních dílen DPO v Ostravě-Martinově. Zprava vozy ev. č. 3258, 3260, 3259 a 3511. (15.5.2018)

  15.5.2018 14:39
Dnes do ostravských garáží Hranečník dorazil první ze tří elektrominibusů Rošero First FCLLI Electric. Foto: Michal

Jste zde: