Již popáté se v sobotu 25. května 2013 uskutečnila mezi veřejností velmi oblíbená Ostravská muzejní noc. Letos se veřejnosti představilo 33 státních, neziskových nebo soukromých společností. Vzhledem ke kulatému výročí ostravského svátku muzeí a kulturních památek jsme se stali také svědky slavnostního společného vypouštění balónků před budovou Nové radnice na Prokešově náměstí.
I v rámci letošního ročníku se návštěvníci dočkali několika novinek. Moravskoslezská vědecká knihovna otevřela své skryté podzemní prostory, Miniuni – Svět miniatur na Černé louce a výstava Šangri-la přenesly návštěvníky do jiných zemí a TyfloCentrum Ostrava představilo tajemné světy nevidomých.
Mezi další společnosti a organizace, které otevřely své dveře návštěvníkům, patří například Ostravské muzeum, Dolní oblast Vítkovice, Landek park, Dopravní podnik Ostrava, Divadlo Petra Bezruče, Hasičské muzeum města Ostravy a mnoho dalších.
Janáčkova Filharmonie Ostrava vystavovala u Domu kulkury města Ostravy vlastní autobus, který je určený k převozu hudebního náčiní
A právě u Dopravního podniku Ostrava se zastavíme. Jako každý rok vypravila tato společnost zvláštní, bezplatné a okružní autobusové linky se speciálním označení „A“, „B“ a „C“. Všechny měly výchozí zastávku a konečnou na Výstavišti a všechny odjížděly vždy v 10., 30. a 50. minutu v hodině. První spoje společně odjely v 16:50, poslední spoj linky A odjel v 23:30, linky B v 22:50 a linky C v 23:50. Zmiňme, že poprvé byly na muzejní linky nasazeny nízkopodlažní autobusy a to typu Solaris Urbino 12 a Irisbus Citelis 12 M. K vidění byly ale také starší typy vozidel značky Karosa.
Muzejní linky A, B a C
Linka A zavezla své cestující na zastávky Vítkovice, vysoké pece, Krajský úřad a Dílny DP Ostrava a pokračovala zpět na Výstaviště, linka B pak na zastávky Most Miloše Sýkory, Husův sad, Konzervatoř a Nová radnice, přičemž opět jela na Most Miloše Sýkory a zpět na Výstaviště. Linka C pak jela v trase Výstaviště – Elektra – Stodolní – Důl Jindřich – Muglinovská – Náměstí Svatopluka Čecha – Landek Park a zpět pokračovala ve stejné trase.
Dále Dopravní Podnik Ostrava tradičně představil veřejnosti některá ze své sbírky historických vozidel, a to ve svých dílnách v Martinově. Do tohoto areálu měli cestující možnost jet linkou A, nebo se ze zastávky Dílny DP Ostrava svést tramvají VarioLF3/2.
Doprava do areálu Ústředních dílen v Martinově probíhala pomocí tramvaje Vario LF3/2 (ev. č. 1653) a pomocí muzejní linky A
V areálu pak měli návštěvníci možnost, mimo prohlídku historických vozidel (např. Škoda 706 RTO, Karosa ŠM 11), projet se po areálu dílen v Martinově historickým trolejbusem Tatra T400/IIIA nebo nejstarší tramvají dochovanou v DPO, nazývanou Vysoký motor.
Menší výběr historických vozidel kterými se prezentoval Dopravní podnik Ostrava
Na závěr nutno zmínit, že den před Ostravskou muzejní nocí se konala také Slezská muzejní noc, organizována Slezským zemským muzeem v Opavě. Této akce se zúčastnily společnosti a organizace Muzeum Beskyd ve Frýdku-Místku, Landek Park, Dolní oblast Vítkovic, Olpas Moravia a mnoho dalších. Společnost Olpas Moravia vypravila v rámci této akce historický vlak, vedený historickým motorovým vozem M131.1454 z Krnova do Frýdku-Místku.
Během Slezské muzejní noci byl vypraven motorový vůz M 131.1454 v trase Krnov - Frýdek-Místek a zpět