Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Ostrava se rozloučila se „čtrnáctkami“

dpoPo dlouhá desetiletí typický zvuk, který lidem v okolí trolejbusových tratí zaručeně oznamoval, zda se jejich trolejbus již blíží, se v případě Ostravy stává pomalu ale jistě minulostí.

Znalci trolejbusů již vědí, že řeč je o trolejbusech typu Škoda 14 Tr a Škoda 15 Tr. Právě i díky nezaměnitelnému zvuku zadní nápravy z produkce maďarské firmy Rába si hranaté „čtrnáctky“ a „patnáctky“ oblíbily celé generace dopravních fanoušků. Ti pak nejspíš se zármutkem přijali fakt, že Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) po zařazení nových parciálních trolejbusů s karoserií Solaris – Škoda 26 Tr a kloubových Škoda 27 Tr – na počátku roku 2018 (o dodávce a zařazení nových trolejbusů se můžete dočíst více zde) vyřadí z provozu všechny zbylé vozy Škoda 14 Tr a Škoda 15 Tr.

2018 01 26@3261@@ul. Těšínská
Trolejbus Škoda 14 Tr M ev. č. 3261 stoupá po ul . Těšínská.

Roku 2018 se v provozním stavu nakonec dožily celkem tři vozy Škoda 14 Tr M (ev. č. 3257, 3259 a 3261) a dva vozy Škoda 15 Tr M (ev. č. 3510 a 3511). Zatímco kloubové „patnáctky“ jsou ještě stále v provozu a čekají na dodání svých kloubových nástupců s parciálním pohonem (předpoklad je přelom únor/březen 2018), od výrobce dříve dodané krátké vozy Škoda 26 Tr Solaris osud „čtrnáctek“ zpečetily již na konci ledna 2018. Pojďme si proto nyní připomenout a zrekapitulovat provoz vozů Škoda 14 Tr v ostravských službách.

Historické ohlédnutí
První trolejbusy nového typu Škoda 14 Tr spatřili Ostravané v ulicích až v září 1984, ačkoliv prototypy byly vyrobeny již o desetiletí dříve – v roce 1972 a 1974 – a sériová výroba, která byla jako celá tehdejší československá trolejbusová produkce soustředěna do výrobního závodu Škody v Ostrově nad Ohří, se rozběhla v roce 1981.

Do Ostravy se tak dostaly až vozy ze série označené Škoda 14 Tr 05. V číslování tehdejší Dopravní podnik města Ostravy (DPMO) navazoval na značení vozů Škoda 9 Tr, jejichž dodávka byla zakončena v roce 1981. První dva vozy Škoda 14 Tr 05 tak obdržely ev. č. 3123 a 3124. Hned na jaře roku 1985 byla do provozu zařazena desetikusová dodávka pod ev. č. 3125 – 3134.

Na podzim téhož roku pak byl zařazen vůz ev. č. 3135, který však již patřil do výrobní série Škoda 14 Tr 07, která se vyznačovala mj. zesílenými okenními sloupky u dveří, předními blinkry přímo na přední masce vedle světlometů či dveřmi s menším poměrem prosklené plochy. Šest dalších trolejbusů z této série bylo zařazeno v srpnu 1986 a obdržely ev. č. 3136 – 3141. Oproti předchozím již u nich byla montována větší kabina řidiče, do níž měl řidič přístup přímo prvním křídlem předních dveří, pro cestující sloužilo pouze druhé křídlo. Tento způsob řešení se uchytil, takže jej nalezneme nejen u dalších sérií „čtrnáctek“, ale až na výjimky u všech dalších nově zařazovaných trolejbusů.

Přelom roku 1987 a 1988 s sebou přináší přečíslování všech dříve dodaných „čtrnáctek“ přičtením 100 k původnímu číslu, zřejmě pro odlišení od číselné řady „devítek“. Z vozů 3123 – 3141 se tak staly vozy 3223 – 3241. Závěr roku 1987 se nese ale i ve znamení zařazení sedmi nových trolejbusů série označené Škoda 14 Tr 08/6, ty byly zvnějšku odlišitelné např. podle děleného čelního skla. Ty obdržely již „nová“ ev. č. 3242 – 3248.

2010 04 07@3236@@ul. Českobratrská
Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 3236 vyfotografovaný na ul. Českobratrská.

2007 01 02@3239@@Most M. Sýkory
Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 3239 obsluhuje zastávku Most M. Sýkory.

3240 - 5.5.20...
3238 - 27.4.2...
   

Fotografie č. 1: Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 3240 ve vozovně trolejbusů.
Fotografie č. 2: Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 3238 vyfotografovaný na Sokolské třídě.

2007 04 14@3243@@Náměstí Republiky
Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 3243 pauzuje na konečné zastávce Náměstí Republiky.

Vozový park těchto 11,34 m dlouhých trolejbusů se dále rozšiřuje na přelomu let 1989/1990, kdy je zařazeno osm nových vozů s ev. č. 3249 – 3256. Do stavu služebních je naopak přeřazen vůz 3225, který až do roku 1994 slouží jako cvičný vůz autoškoly pod ev. č. 8304, poté je zařazen zpátky do provozu s cestujícími pod původním ev .č.

2012 05 05@3257@@ul. Sokolská třída
Trolejbus Škoda 14 Tr M ev. č. 3257, který projíždí kruhový objezd na Sokolské třídě.

3249 - 29.5.2...
3250 - 4.10.2...
3251 - 15.2.2...
3252 - 4.12.2...
3253 - 12.2.2...
3254 - 4.12.2...
3255 - 4.5.20...
3256 - 13.7.2...

První řada fotografií trolejbusy Škoda 14 Tr M ev. č. 3249, 3250, 3251 a 3252.
Druhá řada fotografií trolejbusy Škoda 14 Tr M ev. 3253, 3254, 3255 a 3256.

Poslední pětice nových vozů je pak do provozu zařazena na konci roku 1992, jedná se o trolejbusy původně určené pro provoz na poloostrově Krym, které byly po tamních politických změnách původním zákazníkem neodebrány. Vozy nesou sériové označení Škoda 14 Tr 10/6 a proti tuzemským vozům byly vybaveny např. větším počtem střešních klapek pro větrání interiéru.

2017 01 02@3259@@Hlavní nádraží
Zimní večer v podání trolejbusu Škoda 14 Tr M ev. č. 3259, který pauzuje na konečné zastávce Hlavní nádraží.

3257 - 27.4.2...
3258 - 6.6.20...
3259 - 9.9.20...
3260 - 30.8.2...
3261 - 3.5.20...
     

Trolejbusy Škoda 14 Tr M ev. č. 3257, 3258, 3259, 3260 a 3261.

Kompletní soupis ostravských trolejbusů Škoda 14 Tr uzavírá šestice ojetých „čtrnáctek“, které byly odkoupeny z německé Postupimi a zařazeny do provozu v Ostravě na přelomu let 1995 a 1996. Vzhledem k roku výroby 1983 (výrobní série Škoda 14 Tr 03) se tak staly nejstaršími ostravskými „čtrnáctkami“ a možná i z toho důvodu jim byla přidělena ev. č. 3217 – 3222.

Za vrcholné období provozu vozů Škoda 14 Tr se dá z hlediska počtu provozních vozů považovat období let 1996 – 1999, kdy bylo v provozu všech 45 v Ostravě působících „čtrnáctek“, které tvořily více než 70 % celého vozového parku trolejbusů.

2012 10 31@3255@@Vozovna trolejbusů
Trolejbus Škoda 14 Tr M ev. č. 3255 odstavený ve vozovně trolejbusů.

Ještě před příchodem nového tisíciletí byly v roce 2000 vyřazeny první dva dodané vozy (ev. č. 3223 a 3224). V dalších letech se osud vozů Škoda 14 Tr dělil na dva proudy – část starších vozů byla vyřazována a prodávána dalším DP, mladší vozy z let 1989 a 1992 byly rekonstruovány na typ Škoda 14 Tr M po vzoru ostatních dopravních podniků s využitím nových čalouněných sedadel či nového optického informačního systému.

V letech 2001 až 2006 tak bylo rekonstruováno všech 13 vozů ev. č. 3249 až 3261. Za totéž období opustilo ostravské ulice 16 „čtrnáctek“, všechny z nich našly nová působiště v zemích nástupnických zemích bývalého Sovětského svazu – kazašské Almaty se staly novým domovem pro celkem 9 vozů (ev. č. 3217-3222, 3226, 3227 a 3230), litevský Vilnius přivítal sedmero vozů (ev. č. 3225, 3228, 3231, 3232, 3233, 3245, 3248), z nichž čtyři zvýrazněné jsou doposud v provozu.

Pouhé vyřazování bez prodeje do dalších provozů postihlo v následujících letech 2007 až 2011 většinu starších nerekonstruovaných vozů. Výjimku tvořila dvojice vozů – vůz ev. č. 3229 byl v roce 2007 převeden mezi historická vozidla a od roku 2011 je průběžně renovován do stavu odpovídajícímu počátkům provozu. Druhou výjimkou byl trolejbus ev. č. 3238, který i díky drobné modernizaci přežil v provozu své stejně staré kolegy, a dokonce i některé mladší rekonstruované „eMkové“ vozy (ev. č. 3250, 3252, 3254, 3255). Po vyřazení vozu 3247 se stal posledním ostravským trolejbusem bez digitálních linkových orientací, a vzhledem k absenci takového vozidla mezi tramvajemi i autobusytak byl zároveň posledním „cedulovým“ vozidlem v celém DPO. Aktivní službu pro Ostravu ukončil v dubnu 2013 a po téměř půlročním odstavení byl odprodán soukromému majiteli a odvezen do areálu kasáren u Bohumína, kde se nachází do současnosti.
Po této sérii vyřazování zůstalo v provozu posledních devět vozů Škoda 14 Tr, všechny v úpravě 14 Tr M. V červnu 2015 došlo k odstavení čtveřice vozů ev. č. 3249, 3251, 3253 a 3256. Vyjma vozu 3251, který byl nakonec po dvouletém odstavení v garážích na Hranečníku v roce 2017 sešrotován, se podařilo ostatní tři vozy prodat na Ukrajinu – ještě v roce 2015 zamířil do Mykolajiva vůz 3253, vozy 3249 a 3256 byly o rok později dopraveny do Černovic.

2011 04 28@3247@@ul. Michálkovická
Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 3247, vyfotografovaný na ul. Michálkovická. Vůz byl vyřazen v roce 2011.

 

2013 12 10@3238@@Bohumín (1)
Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 3238 odstavený v Bohumíně.

3238 - 10.12....
3238 - 10.12....
3238 - 10.12....
3238 - 20.4.2...
3238 - 20.4.2...
     

Fotografie č. 1 - 3: Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 3238 v Bohumíně v roce 2013.
Fotografie č. 4 - 5: Tentýž trolejbus Škoda 14 Tr v Bohumíně, ale v roce 2017.

V Ostravě tak zůstala pouze pětice nejmladších „čtrnáctek“, jimž zdejší provoz prodloužila především zvýšená potřeba vozů po otevření nové trolejbusové tratě od mostu Miloše Sýkory na nově vybudovaný přestupní terminál Hranečník. Přesto však byly od dubna 2016 v garážích na Hranečníku odstaveny vozy 3257 a 3259. Vůz 3259 se nakonec vrátil do provozu po opravě v srpnu 2016, v únoru 2017 byl opraven také vůz 3257. Od ledna do května 2017 prošly drobnou opravou, zajišťující provozní stav, i zbývající vozy.

Souběh událostí za poslední půlrok – tedy od září 2017 do února 2018 – však nabral rychlý spád. V září 2017 byl z provozu kvůli technické závadě odstaven vůz 3258 a ještě před Vánocemi přestal do provozu zasahovat i vůz 3260. Oba dva pak byly 18. ledna převezeny do areálu dílen v Martinově.

2015 08 10@3256@@Garáže Hranečník
Odstavené treolejbusy Škoda 14 Tr M v popředí s vozem ev. č. 3256, které po delším odstavení opět zasáhly do provozu ještě.

Tři mohykáni s lichými čísly – 3257, 3259 a 3261 – však i na počátku roku 2018 pravidelně každý den jezdili především po nové trati na Hranečník, tedy na linkách 101, 107 a 110. Pomyslný hřebíček do rakve však začat být zabíjen již na sklonku prosince, kdy z plzeňské škodovky dorazily do Ostravy první parciální trolejbusy z celkem desetikusové objednávky. Zprovozňování vozů se nakonec protáhlo až do druhé poloviny ledna, ale když v úterý 23. ledna 2018 měl provozní premiéru první z nich (ev. č. 3732), bylo jasné, že ohlašovaná derniéra vozů Škoda 14 Tr v provozu se nezadržitelně blíží.

Nakonec se dostala ven informace, že poslední provozní nasazení s cestujícími proběhne v pátek 26. ledna. Byly vypraveny všechny tři zbývající „čtrnáctky“ – 3257 na linku 107/404, 3259 na linku 110/402 a 3261 na linku 101/404. A loučení to bylo více než symbolické, neboť ten samý den do provozu poprvé zasáhly nové vozy Škoda 26 Tr Solaris ev. č. 3734 (107/405) a 3736 (107/3), takže především na konečné na Hranečníku docházelo k neopakovatelným setkáním loučících se vozů s těmi novými.

2018 01 26@3257@@ul. Těšínská

3257 - 26.1.2...

Trolejbus Škoda 14 Tr M ev. č. 3257.

2018 01 26@3259@@ul. Těšínská

3259 - 26.1.2...

Trolejbus Škoda 14 Tr M ev. č. 3259.

2018 01 26@3261@@Hranečník
Trolejbus Škoda 14 Tr M ev. č. 3261, vyfotografovaný na konečné zastávce Hranečník.

Definitivní tečka za provozem vozů 14 Tr to však nebyla. Jeden z vozů – ev. č. 3261 – zůstává v provozu jako technologické vozidlo,i nadále bude sloužit také jako výcvikový vůz autoškoly, pro potřeby autoškoly je již delší dobu vybaven pedálem brzdy pro instruktora. Navíc se v případě nedostatku vozů může objevit i v provozu s cestujícími, což se potvrdilo hned v následujících dnech, kdy od pondělí 29. do středy 31. ledna byl k vidění na linkách 102, 106 a 110. V sobotu 27. ledna na lince 106 dokonce zaskakoval vůz 3257. Se zařazováním dalších nových trolejbusů Škoda 26 Tr Solaris však těchto situací bude už jen ubývat.

V současnosti tak z celkových 45 v Ostravě provozovaných vozů fyzicky existuje ještě 14. V provozu s cestujícími v jiných městech je polovina z nich (čtyři ve Vilniusu, dva v Černovicích a jeden v Mykolajivu), další prodaný vůz je odstaven mimo Ostravu, jeden vůz je v rámci DPO převeden mezi historické a pracuje se na jeho renovaci, 4 vozy jsou čerstvě odstaveny v Ostravě a poslední 14. existující „čtrnáctka“ je ona zmíněná technologická a cvičná 3261.

2016 02 25@3261@@Ústřední hřbitov
Trolejbus Škoda 14 Tr M ev. č. 3261 zachycen na zastávce Ústřední hřbitov na cvičné jízdě.

Tolik tedy písemné ohlédnutí za provozem vozů Škoda 14 Tr, k dispozici je i přehledná tabulka níže a přijměte také pozvání do naší fotogalerie, která byla doplněna o některé ze starších snímků „čtrnáctek“, výběr některých přikládáme i přímo k článku. A nezapomeňte, ještě přibližně měsíc budou v provozu poslední dvě ostravské „patnáctky“, než přijde i jejich derniéra, tak užívejte typického zvuku „Ráby“, my už pro Vás pomalu připravujeme i článek připomínající právě ostravský provoz těchto vozů.

Ev.č.

Typ

R.v.

Výr.č.

Zařazení

Rekonstrukce

Vyřazení

Šrotace

Poznámka

3217

Š 14Tr03

1983

8602

12.1995

 

01.2002

(2005)

ex Postupim (1983-1995); prodej Almaty (2002-2005)

3218

Š 14Tr03

1983

8603

11.1995

 

07.2001

(2005)

ex Výmar (1983-1985), ex Postupim (1985-1995); prodej Almaty (2002-2005)

3219

Š 14Tr03

1983

8608

12.1995

 

07.2001

(2005)

ex Výmar (1983-1985), ex Postupim (1985-1995); prodej Almaty (2002-2005)

3220

Š 14Tr03

1983

8836

11.1995

 

07.2001

(2007)

ex Výmar (1983-1990), ex Postupim (1990-1995); prodej Almaty (2002-2007)

3221

Š 14Tr03

1983

8842

01.1996

 

01.2002

(2005)

ex Eberswalde (1984-1990), ex Postupim (1990-1995); prodej Almaty (2002-2005)

3222

Š 14Tr03

1983

8844

01.1996

 

01.2002

(2006)

ex Eberswalde (1984-1989), ex Postupim (1989-1995); prodej Almaty (2002-2006)

3223

Š 14Tr05

1984

9073

09.1984

 

04.2000

2000

do 01.1988 ev.č. 3123

3224

Š 14Tr05

1984

9083

09.1984

 

04.2000

2000

do 01.1988 ev.č. 3124

3225

Š 14Tr05

1985

9224

04.1985

 

09.2004

 

do 01.1988 ev.č. 3125, 1990-1994 cvičný vůz ev.č. 8304, poté zpět v provozu ev.č. 3225; prodej Vilnius (2004-dosud)

3226

Š 14Tr05

1985

9225

03.1985

 

06.2002

(2012)

do 01.1988 ev.č. 3126; prodej Almaty (2002-2012)

3227

Š 14Tr05

1985

9222

03.1985

 

06.2002

(2007)

do 01.1988 ev.č. 3127; prodej Almaty (2002-2007)

3228

Š 14Tr05

1985

9223

03.1985

 

09.2004

(2011)

do 01.1988 ev.č. 3128; prodej Vilnius (2004-2011)

3229

Š 14Tr05

1985

9230

03.1985

     

do 01.1988 ev.č. 3129, od 07.2007 muzejní ev.č. 3129

3230

Š 14Tr05

1985

9227

03.1985

 

06.2002

(2006)

do 01.1988 ev.č. 3130; prodej Almaty (2002-2006)

3231

Š 14Tr05

1985

9229

04.1985

 

08.2003

 

do 01.1988 ev.č. 3131; prodej Vilnius (2004-dosud)

3232

Š 14Tr05

1985

9228

04.1985

 

08.2003

 

do 01.1988 ev.č. 3132; prodej Vilnius (2004-dosud)

3233

Š 14Tr05

1985

9231

04.1985

 

08.2003

(2009)

do 01.1988 ev.č. 3133; prodej Vilnius (2004-2009)

3234

Š 14Tr05

1985

9226

04.1985

 

04.2007

(2011)

do 01.1988 ev.č. 3134; prodej Eberswalde na náhradní díly

3235

Š 14Tr07

1985

9517

10.1985

 

03.2008

2008

do 01.1988 ev.č. 3135

3236

Š 14Tr07

1986

9865

08.1986

 

11.2010

2010

do 01.1988 ev.č. 3136

3237

Š 14Tr07

1986

9866

08.1986

 

02.2008

2008

do 01.1988 ev.č. 3137

3238

Š 14Tr07

1986

9867

08.1986

 

09.2013

 

do 01.1988 ev.č. 3138, odstaven 04.2013; prodej soukromé osobě (2013-dosud)

3239

Š 14Tr07

1986

9868

08.1986

 

09.2009

2009

do 01.1988 ev.č. 3139

3240

Š 14Tr07

1986

9870

08.1986

 

02.2010

2010

do 01.1988 ev.č. 3140

3241

Š 14Tr07

1986

9872

08.1986

 

11.2008

2008

do 01.1988 ev.č. 3141

3242

Š 14Tr08/6

1987

10400

12.1987

 

09.2008

2008

 

3243

Š 14Tr08/6

1987

10405

12.1987

 

04.2010

2010

 

3244

Š 14Tr08/6

1987

10406

12.1987

 

04.2010

2010

 

3245

Š 14Tr08/6

1987

10407

12.1987

 

05.2004

(2010)

prodej Vilnius (2004-2010)

3246

Š 14Tr08/6

1987

10408

12.1987

 

09.2010

2010

 

3247

Š 14Tr08/6

1987

10409

12.1987

 

06.2011

2011

 

3248

Š 14Tr08/6

1987

10410

12.1987

 

05.2004

 

prodej Vilnius (2004-dosud)

3249

Š 14Tr08/6

1989

11217

01.1990

14TrM(2004)

09.2016

 

odstaven 07.2015; prodej Černovice (2016-dosud)

3250

Š 14Tr08/6

1989

11219

01.1990

14TrM (2004)

04.2013

2013

odstaven 10.2012, vyřazen 11.2012, znovu zařazen 12.2012 (mimo provoz)

3251

Š 14Tr08/6

1989

11221

01.1990

14TrM (2005)

08.2017

2017

odstaven 06.2015

3252

Š 14Tr08/6

1989

11222

01.1990

14TrM (2005)

09.2011

2011

odstaven 02.2011

3253

Š 14Tr08/6

1989

11223

01.1990

14TrM (2002)

09.2015

 

odstaven 06.2015; prodej Mykolajiv (2015-dosud)

3254

Š 14Tr08/6

1989

11224

01.1990

14TrM (2002)

11.2012

2013

 

3255

Š 14Tr08/6

1989

11225

01.1990

14TrM (2006)

10.2012

2012

 

3256

Š 14Tr08/6

1989

11228

01.1990

14TrM (2001)

09.2016

 

odstaven 06.2015; prodej Černovice (2016-dosud)

3257

Š 14Tr10/6

1992

11635

12.1992

14TrM (2004)

   

odstaven 27.01.2018

3258

Š 14Tr10/6

1992

11637

12.1992

14TrM (2004)

   

odstaven 09.2017

3259

Š 14Tr10/6

1992

11639

12.1992

14TrM (2001)

   

odstaven 26.01.2018

3260

Š 14Tr10/6

1992

11658

12.1992

14TrM (2001)

   

odstaven 12.2017

3261

Š 14Tr10/6

1992

11665

12.1992

14TrM (2001)

   

využíván jako cvičný vůz, od 01.2018 cvičný a technologický vůz

Nové fotografie

červen 2018
Po 4111825
Út 5121926
St 6132027
Čt 7142128
18152229
So29162330
Ne3101724 
Poslední příspěvky:
  12.6.2018 18:12
Elektrominibus Rošero First FCLLI Electric ev. č. 5302, dopravce Dopravní podnik Ostrava a.s. poprvé vypravený do provozu s cestujícími opouští nástupní zastávku Petřkovice náměstí. (12.6.2018)

  12.6.2018 17:55
Dodávka nových elektrominibusů - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

  10.6.2018 21:15
VIDEO: V Hranicích vzplál elektrobus MHD

>> Přejít na odkaz

  9.6.2018 19:52
Ostravská muzejní noc 2018. Dopravní podnik Ostrava a.s. zpřístupnil svůj depozitář s historickými vozidly, který se nachází v dilnách DPO v Ostravě-Martinově. Další fotografie a krátký článek přineseme během zítřejšího dne. Foto: Martin Plačko

Jste zde: