Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Praha se loučí s vozy KT8D5

Česká metropole se v úterý 21. května 2013 rozloučila s klasickými vozy KT8D5, přezdívanými kachna, a to na speciální lince č. 15 v trase Lehovec – Florenc, která byla zřízena právě při této příležitosti.

V provozu zůstávaly v poslední době už pouze dva vozy – ev. č. 9030 a 9048. Prvně jmenovaný bude po rozlučkové jízdě přistaven do dílen a podrobí se po vzoru svých 45 předchůdců rekonstrukci na typ KT8D5R.N2P, vůz ev. č. 9048 – zároveň poslední do Prahy dodaný vůz KT8D5 – rozšíří sbírky podnikového muzea ve střešovické vozovně.

Vozy KT8D5

Dva prototypy tohoto tříčlánkového obousměrného vozu s patero dveřmi po obou stranách byly vyrobeny v roce 1984, ověřovací série byla zhotovena o dva roky později, v letech 1989 – 1993 pak probíhala sériová výroba, celkem z výrobního závodu ČKD vyjelo 199 tramvají tohoto typu, v rámci Československa byly dodány do Prahy (48 ks), Košic (40 ks), Brna (28 ks), Ostravy (16 ks), Plzně (12 ks), Mostu a Litvínova (8 ks). Mimo naše území pak byly cílovými destinacemi Pchjongjang v KLDR (45 ks) a po jednom kuse obdržely Sarajevo a Volgograd. V letech 1998-1999 bylo ještě vyrobeno pro Brno 7 ks modifikované verze KT8D5N již s nízkopodlažním středním článkem.

Speciální lin...

 Zastávka Sokolovská - Rozloučení s vozy KT8D5 v Praze (21.5.2013)

Dnes však můžeme klasická „kátéčka“ potkat také v maďarském Miskolci, kam bylo prodáno 10 košických a všech 8 vozů z mostecko-litvínovského provozu, a také v německém městečku Strausberg, kde brázdí ulice 3 původně košické vozy, a o 4 košické vozy si polepšilo i Sarajevo.

V provozech na území bývalého Československa však v posledním desetiletí dochází k rekonstrukcím těchto vozů dosazením nízkopodlažního C-článku. V Brně a Košicích je zachována obousměrnost i původní výzbroj (nově typ KT8D5.RN2), v Praze a Plzni je rekonstruovaným obousměrným vozům montována výzbroj TV Progress (typ KT8D5.RN2P), v Ostravě je pak sice ponechána původní výzbroj, ale zato došlo ke zjednosměrnění vozů (typ KT8D5.RN1.)

9030 - 21.5.2...
9030 - 21.5.2...
9030 - 21.5.2...
9030 - 21.5.2...

 Vůz ČKD KT8D5 (ev. č. 9030)

Pomalu, leč jistě tak dochází k loučení s původními nerekonstruovanými vozy v České republice – již dříve vyprovodily své původní „kachny“ Ostrava a Plzeň, v letošním roce se pak kapitola provozu původních vysokých vozů uzavře i v dvou provozech zbývajících – tedy aktuálně Praha, a zanedlouho čeká cesta do dílen na rekonstrukci i poslední brněnský vůz KT8D5 ev. č. 1724.

9048 - 21.5.2...
9048 - 21.5.2...
9048 - 21.5.2...
9048 - 21.5.2...

 Vůz ČKD KT8D5 (ev. č. 9048)

Ve východoslovenských Košicích rekonstrukce „kátéček“ nepostupují tak rychle, takže zde se ještě původní vozy ve větším počtu udrží i do dalších let, ruský Volgograd svůj jediný vůz (shodou okolností jeden z prototypů) také udržuje v původní podobě, a ani Sarajevo, Miskolc nebo Pchjongjang o vkládání nízkopodlažního článku po našem vzoru v současnosti neuvažují. Naopak se hovoří o tom, že po dodání nových vozů do německého Strausbergu by pražský DP mohl odkoupit tamní ex-košické vozy a po rekonstrukci je zařadit do provozu v Praze.

Celkově byly z původního počtu 199 vyrobených kusů KT8D5 doposud vyřazeny pouze dva vozy – košický vůz ev. č. 515 po nehodě v roce 1992 a pražský vůz ev. č. 9006 o tři roky později. Muzejním se stal jako první svého druhu právě již výše zmíněný pražský vůz ev. č. 9048. 

Všechny fotografie pražských tramvají ČKD KT8D5 (ev. č. 9030 a 9048)

Aktualizováno 22. 5. 2013 11:30

Dopravní podnik hlavního města Prahy a.s.

Nové fotografie

březen 2024
Po 4111825
Út 5121926
St 6132027
Čt 7142128
18152229
So29162330
Ne310172431