Česká metropole se v úterý 21. května 2013 rozloučila s klasickými vozy KT8D5, přezdívanými kachna, a to na speciální lince č. 15 v trase Lehovec – Florenc, která byla zřízena právě při této příležitosti.
V provozu zůstávaly v poslední době už pouze dva vozy – ev. č. 9030 a 9048. Prvně jmenovaný bude po rozlučkové jízdě přistaven do dílen a podrobí se po vzoru svých 45 předchůdců rekonstrukci na typ KT8D5R.N2P, vůz ev. č. 9048 – zároveň poslední do Prahy dodaný vůz KT8D5 – rozšíří sbírky podnikového muzea ve střešovické vozovně.
Vozy KT8D5
Dva prototypy tohoto tříčlánkového obousměrného vozu s patero dveřmi po obou stranách byly vyrobeny v roce 1984, ověřovací série byla zhotovena o dva roky později, v letech 1989 – 1993 pak probíhala sériová výroba, celkem z výrobního závodu ČKD vyjelo 199 tramvají tohoto typu, v rámci Československa byly dodány do Prahy (48 ks), Košic (40 ks), Brna (28 ks), Ostravy (16 ks), Plzně (12 ks), Mostu a Litvínova (8 ks). Mimo naše území pak byly cílovými destinacemi Pchjongjang v KLDR (45 ks) a po jednom kuse obdržely Sarajevo a Volgograd. V letech 1998-1999 bylo ještě vyrobeno pro Brno 7 ks modifikované verze KT8D5N již s nízkopodlažním středním článkem.
Zastávka Sokolovská - Rozloučení s vozy KT8D5 v Praze (21.5.2013)
Dnes však můžeme klasická „kátéčka“ potkat také v maďarském Miskolci, kam bylo prodáno 10 košických a všech 8 vozů z mostecko-litvínovského provozu, a také v německém městečku Strausberg, kde brázdí ulice 3 původně košické vozy, a o 4 košické vozy si polepšilo i Sarajevo.
V provozech na území bývalého Československa však v posledním desetiletí dochází k rekonstrukcím těchto vozů dosazením nízkopodlažního C-článku. V Brně a Košicích je zachována obousměrnost i původní výzbroj (nově typ KT8D5.RN2), v Praze a Plzni je rekonstruovaným obousměrným vozům montována výzbroj TV Progress (typ KT8D5.RN2P), v Ostravě je pak sice ponechána původní výzbroj, ale zato došlo ke zjednosměrnění vozů (typ KT8D5.RN1.)
Vůz ČKD KT8D5 (ev. č. 9030)
Pomalu, leč jistě tak dochází k loučení s původními nerekonstruovanými vozy v České republice – již dříve vyprovodily své původní „kachny“ Ostrava a Plzeň, v letošním roce se pak kapitola provozu původních vysokých vozů uzavře i v dvou provozech zbývajících – tedy aktuálně Praha, a zanedlouho čeká cesta do dílen na rekonstrukci i poslední brněnský vůz KT8D5 ev. č. 1724.
Vůz ČKD KT8D5 (ev. č. 9048)
Ve východoslovenských Košicích rekonstrukce „kátéček“ nepostupují tak rychle, takže zde se ještě původní vozy ve větším počtu udrží i do dalších let, ruský Volgograd svůj jediný vůz (shodou okolností jeden z prototypů) také udržuje v původní podobě, a ani Sarajevo, Miskolc nebo Pchjongjang o vkládání nízkopodlažního článku po našem vzoru v současnosti neuvažují. Naopak se hovoří o tom, že po dodání nových vozů do německého Strausbergu by pražský DP mohl odkoupit tamní ex-košické vozy a po rekonstrukci je zařadit do provozu v Praze.
Celkově byly z původního počtu 199 vyrobených kusů KT8D5 doposud vyřazeny pouze dva vozy – košický vůz ev. č. 515 po nehodě v roce 1992 a pražský vůz ev. č. 9006 o tři roky později. Muzejním se stal jako první svého druhu právě již výše zmíněný pražský vůz ev. č. 9048.
Všechny fotografie pražských tramvají ČKD KT8D5 (ev. č. 9030 a 9048)