Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Dodávka nových velkokapacitních tramvají pro Dopravní podnik Ostrava

dpoPo vysoutěžené zakázce na dodávku 40 ks nových středněkapacitních nízkopodlažních tramvají, kterou překvapivě vyhrála švýcarská společnost Stadler Bussnang AG (více informací) vypsal DPO 4. září 2017 další veřejnou zakázku s názvem „Dodávka 40 ks nových nízkopodlažních velkokapacitních tramvají“, která má po roce (7. září 2018) známého vítěze, kterým je Škoda Transportation s modelem ForCity Smart, ale bo Ostrava je kraj razowity, tak je příběh zajímavější než jen tisková zpráva.

Skoda ForCity Smart
První vizualizace nových tramvají Škoda ForCity Smart pro Ostravu. Zdroj: www.dpo.cz

Technická specifikace nových velkokapacitních tramvají:
Délka skříně vozidla bez spřáhel by měla být max. 32,4 m, šířka karoserie od 2,45 do 2,6 m. Obsaditelnost tramvaje při 5 os/m2 min. 200 osob je jedním z hodnotících kritérií. Všechny podvozky musí být otočné. 

Zadavatel uvádí, že „otočný podvozek“ má mechanickou volnost podle svislé osy, např. kolem čepu. Podvozky mohou být otočné kolem čepu, popř. je možno využít i jiný způsob otáčení podvozku vůči skříni (příslušného článku) tramvaje. Skříň vozidla je na podvozcích uložena otočně, aby bylo minimalizováno silové působení mezi kolem a kolejnicí. Otočnost uložení skříně na podvozku při průjezdu vozidla všemi provozními směrovými oblouky až do minimálního poloměru 20 m, nesmí být jakýmkoliv způsobem pomocí dodatečných konstrukčních prvků omezena.

Pro vyloučení pochybností zadavatel uvádí příklady řešení koncepcí, které splňují či nesplňují podmínky. Opět věnujte pozornost obrázkům a koncepci vozidel podle zadávací dokumentace.

Podvozky
Varianty podvozků a jejich splnění či nesplnění (zdroj: DPO)

Ze standardních požadavků by vozidla měla být vybavena celovozovou klimatizací a přípravou pro Wi-Fi. Ve vozidle by se měl také nacházet LCD monitor informující o lince zastávkách atd., tak jak jej známe již z dříve dodaných CNG autobusů. Dále by měly být tramvaje vybaveny USB konektory pro dobíjení mobilů a jiných zařízení. Maximální rychlost by měla být minimálně 70 km/h a je jedním z hodnotících kritérií, zadavatel ale preferuje schválení vozidla až pro rychlost 80 km/h.

Faktory hodnocení: Mezi hodnotící faktory patří cena, která má váhu 70 %, zbylých 30 % tvoří různá technická kritéria. Dále můžeme také zmínit že, životnost vozidel by měla být min 30 let a má se jednat o jednosměrné tramvaje. Minimálně troje dveří musí být dvoukřídlé o šířce minimálně 1 300 mm.

Prvních 10 vozů od podpisu smlouvy by mělo být dodána 26–36 měsíců od podpisu smlouvy, dalších 20 vozidel by mělo být dodáno mezi 37–46 měsícem a zbylých 10 vozů by mělo být dodáno mezi 49 a 60 měsícem od podpisu smlouvy. Poslední várka vozidel čítající 10 vozů je v opci to znamená, že jí dopravce nemusí odebrat.

Uchazeč o tuto zakázku by měl splňovat, že v posledních 3 letech dodal min. 5 ks nízkopodlažních tramvají jakéhokoliv typu s podílem nízké podlahy min 35 %. A dosti zajímavý požadavek je finanční zajištění, to znamená že uchazeč musí prokázat že v posledních 3 bezprostředně předcházejících účetních obdobích měl v součtu obrat min 1,5 mld. Kč.

Ještě před rozborem si přečtěte náš komentář zadání, který jsme napsali v září roku 2017: Co tedy očekávat? Na rozdíl od předchozího výběrového řízení na středně kapacitní vozy, které jsou v tramvajovém světě rozhodně méně zastoupené, jde v tomto případě velkokapacitních tramvají o více běžné produkty. Proto (ne)překvapí značně omezující podmínky výběrového řízení, kromě plné otočnosti podvozků, které vyřadí ze hry některé velké hráče je zde doplňující omezení na účetní obrat. Zdá se tedy, že zadavatel má poměrně jasnou představu, co by rád měl, respektive, co by rád neměl. Uvidíme jakého (ne)překvapení se dočkáme a nebudeme spekulovat nad možnými typy.

Situace po zveřejnění výsledků výběrového řízení opravdu překvapila, protože jak i jiné žurnalisté v oboru poznamenávali, výrobce ani model nebyl dlouho znám i když byl již interně vybrán. Dohledali jsme, že se soutěže účastnili 4 výrobci a to Škoda Transportation, Stadler, CAF a Inekon.

Naším favoritem byl v posledním období Stadler, který se zatím osvědčil jako dodavatel tramvají a který tak trochu změnil pravidla hry pro dodávky tramvají do českých měst pro ostatní výrobce předchozím tendrem. Každá akce má reakci a tak tradiční výrobci vrací úder.

Vítězná Škoda ForCity Smart vychází z modelu Transtech Arctic, který je úspěšně provozován v Helsinkách a připravuje se výroba pro finské Tampere. Pokud jste četli předchozí odstavce pozorně tak jste jistě také nabyli dojmu, že DPO poptává velkou tramvaj, která má 3 články (až 32,4 metru), ale už z dokumentace vybrané nové tramvaje vyplývá, že jde o model s 26,5 m a vizualizace tuto skutečnost potvrzuje. Cena za jednu tramvaj je v přepočtu asi 48 milionů, celkem má být dodáno 40 tramvají.

Helsinky
Tramvaj Škoda ForCity Smart Artic, jezdící ve finském hlavním městě Helsinky.

Co se stalo? V Plzni zjistili, že podmínky výběrového řízení (obsaditelnost a podvozky) splní i s kratší tramvají, neboť v dokumentaci byla uvedena délka maximální a nikoliv minimální. Tato úvaha jim přinesla výhodu na hlavním kritériu, kterým byla cena, protože náklady na výrobu jednoduššího vozidla jsou logicky nižší než u větších tramvají, které byly patrně nabízeny jinými producenty. Ve výsledku je tedy tramvaj jen o 2 metry delší než již dodávaný Stadler Tango NF2 Ostrava, ale cena je o 20 milionů korun větší.

Nová tramvaj od Škodovky tedy kapacitně nahradí spřažené soupravy tramvají T+T, ale nikoliv největší postupně stárnoucí vozidla ČKD KT8D5.RN1, která má DPO na nejpáteřnějších linkách. Pan ředitel Ing. Daniel Morys, MBA za jehož vedení se stanovovaly podmínky tohoto výběrového řízení se nechal slyšet, že vypíše další tendr na opravdu velkokapacitní tramvaje které, sami doplňujeme, dopravce asi původně chtěl a o kterých hovořili zodpovědné osoby při tématu plánování městské hromadné dopravy.

Nadruhou stranu předpokládejme, že podmínka zejména pro obsaditelnost pasažéry byla stanovena kompetentně a pakliže ji vozidlo splňuje, tak je technické řešení druhořadé. Z hlediska komfortu je důležité, že všechny tramvaje budou klimatizované, nízkopodlažní, budou vybavena wi-fi, porty USB, antivandalskými foliemi a vnějšími i vnitřními kamerovými systémy.

O dalším vývoji budeme nadále informovat.

Zdroj: www.vestnikverejnychzakazek.cz, Dopravní podnik Ostrava a.s.

Nové fotografie

únor 2019
Po 4111825
Út 5121926
St 6132027
Čt 7142128
181522 
So291623 
Ne3101724 

Probíhající výluky

Poslední příspěvky:
  19.2.2019 12:22
KLDR má nové tramvaje. Dosud tam jezdily jen stroje z Československa se stovkami tisíc najetých kilometrů - Seznam Zprávy

>> Přejít na odkaz

  19.2.2019 05:51
Minibus Fiat - MAVE CiBus ENA 3Z (ev. č. 7303), dopravce Dopravní podnik Ostrava a.s. vyfotografovaný v areálu garáží Poruba. (18.2.2019) Foto: Martin Plačko

  13.2.2019 20:00
Autobus SOR CNG 12 ev. č. 62-1102, dopravce Transdev Morava a.s. Vůz odbavuje cestující na zastávce Svinov mosty d.z. (13.2.2019) Foto: Martin Plačko

  11.2.2019 14:42
Momentka z Mostu a Litvínova. Tramvaj Škoda - Inekon LTM 10.08 (Astra) ev. č. 202, dopravce Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova a.s. pauzuje na konečné zastávce Litvínov, Citadela. (9.2.2019)

  9.2.2019 19:11
Fotogalerie - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

  27.1.2019 17:21
Video zachycující tramvaj typu EVO1 ev. č. 214, dopravce Dopravní podnik města Olomouce a.s. Vůz obsloužil zastávku Hlavní nádraží. (27.1.2019)
Jste zde: