První zmínky o zavedení upraveného tramvajového vozu na přepravu jízdních kol uveřejnil Dopravní podnik Ostrava (dále jen DPO) ve své tiskové zprávě dne 29. června 2017. Z další tiskové zprávy ze dne 19. srpna 2017 již víme, že se jedna o upravenou tramvaj, která pojme 12 jízdních kol. Jízdní řád a podmínky pro cestování s jízdním kolem naleznete v tiskové zprávě DPO.
Upravená tramvaj typu Vario LF2R.S ev. č. 1403. Tramvaj byla také opatřena nápisem Fandíme sportu a obrázky lyžařů a cyklistů.
Nyní se zaměříme na samotnou tramvaj. Jedná se o tramvaj typu Vario LF2R.S ev. č. 1403, která je běžně vypravována stabilně na kurz 5/102/202. Tramvaj prošla úpravou, při které byly u třetích dveří instalovány na podlahu speciální držáky na kola. Podle dopravce tramvaj měla vyjet 19. srpna 2017, od kdy platí jízdní řád s vyznačeným spojem, že se jedná o ,,cyklotramvaj“, ovšem pravidelný výjezd nastal o několik dní později.
Fotografie č. 1 - 3: Držáky jízdních kol připravené k montáži v tramvaji Vario LF2R.S ev. č. 1403.
Fotografie č. 4: Pohled na již dokončené držáky jízdních kol v tramvaji Vario LF2R.S ev. č. 1403.
V minulosti již DPO vypravoval speciálně upravenou cyklotramvaj v podobě vozu ČKD T3R.P ev. č. 1015, která jezdila na linkách č. C1 a C2. Zkušební provoz započal 1. května 2004, poté se změnou letních jízdních řádů v roce 2004 započal pravidelný provoz. Provoz cyklotramvaje byl ukončen po třech letech.
V sezéně byla tramvaj ČKD T3R.P ev. č. 1015 vypravována na cyklolinky č. C1 a C2, mimo sezónu byla upravena zpět do běžného provozu.
Zdroj: DPO, vlastní zdroje.