Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Definitivní konec olomouckých Karos

DPMOV čtvrtek 25. května 2017 byla v Olomouci završena jedna dlouholetá kapitola autobusového provozu tamního dopravního podniku. Do ulic naposledy vyjely vysokopodlažní autobusy z Vysokého Mýta. V provozu se posledního dne dožily celkem čtyři vozidla – dvě Karosy typu B 952 (ev. č. 771 a 775) a dvě kloubové Karosy B 961 (ev. č. 316 a 317). Několik dalších vozů bylo z provozu odstaveno během posledních dvou týdnů, mezi tyto autobusy patří vozy B 952 ev. č. 769, 770 a 772 a také poslední zástupce „kulatých Karos“ typu B 941 E s ev. č. 315. V tomto krátkém článku se poohlédneme za dodávkami autobusu Karosa řady 700, 900 a 950 v Olomouci.

Historie vysokomýtských vozů v Olomouci
První Karosy z řady 700 byly továrního označení Karosa B 731.00 a do Olomouce doputovaly v letech 1982 až 1984 v celkovém počtu 18 kusů – 6 vozů v roce 1982 (ev. č. 551 – 556), 7 vozů v roce 1983 (ev. č. 557 – 563), 5 vozů v roce 1984 (ev. č. 564 – 568). V témže roce navázaly na předchozí vozy dodávky vozů typu B 731.04 – v roce 1984 bylo dodáno 7 vozů (ev. č. 569 – 575), v roce 1985 dalších 5 vozů (ev. č. 576 – 580) a v roce 1986 poslední 4 vozy (ev. č. 581 – 584) – celkem tedy 16 vozů. Vozy z první várky byly vyřazovány již v letech 1989 a 1990, vozy z druhé pak v letech 1990 – 1996.

22.4.2007   587   OLB 07 04   Fibichova
Karosa B 731.1667, vůz byl vyfotografován dne 22. dubna 2007 na konečné zastávce Fibichova během tramvajové výluky.

10.3.2011 - 5...

Karosa B 731.1667 ev. č. 589 odbavuje cestujíci na zastávce Tržnice. (10.3.2011).

Od roku 1985 pořizoval dopravní podnik souběžně také Karosy s manuální převodovkou (rozeznatelné podle označení: B 731 = automatická, B 732 = manuální). První dodávka těchto vozů proběhla v letech 1985 – 1986. 12 vozů z roku 1985 obdrželo ev.č. 181 – 192, 6 vozů z roku 1986 pak ev. č. 193 – 198. Již v roce 1986 však došlo k přečíslování těchto vozů na 781 – 798. K vyřazování vozů z této série docházelo v letech 1990 – 1998.

V letech 1987 – 1989 byla do Olomouce dodána série celkem 31 vozů typu B 732.20 (1987: 5 vozů – ev.č. 701 – 705, 1988: 12 vozů - ev. č. 706 – 717, 1989: 14 vozů – ev. č. 718 – 731). Tyto vozy byly z větší části vyřazovány v letech 1996 – 1997, u 12 z nich však byla provedena generální oprava a dojezdily tak až v letech 2002 až 2005.

Ačkoliv se DP rozhodl od roku 1986 nakupovat již pouze vozy s manuální převodovkou, v roce 1988 byla ještě dodána dvojice vozů typu B 731.20 s převodovkou automatickou (ev. č. 585 a 586). První vůz byl sešrotován o deset let později, druhý prošel v roce 1999 generální opravou, byla mu dosazena manuální převodovka a až do roku 2010 sloužil v Liberci.

V předrevolučním období pořídil DP také Karosy pro meziměstskou a zájezdovou dopravu. V případě meziměstské se jednalo o roky 1987 – 1988 a celkem 10 vozů typu C 734 (ev. č. 401 – 410), u DP však sloužily velmi krátce a již v letech 1989 – 1994 došlo k jejich odprodeji dalším dopravcům. Zájezdové Karosy LC 735 pak byly dodány dvě, a to v letech 1987 a 1989 (ev. č. 213 a 214) a v Olomouci vydržely až do roku 1999, resp. 2006).

Po revoluci bylo do Olomouce dodáno nejprve v roce 1990 9 vozů B 732.1652 (ev. č. 732 – 740).V roce 1992 dorazily první čtyři kloubové Karosy B 741.1912 (ev. č .301 – 304), následované v letech 1993 a 1994 opět krátkými vozy: v roce 1993 se jednalo o 8 vozů typu B 732.1652 (ev. č. 741 – 748), v roce 1994 pak šlo o 5 vozů B 732.1654 (ev. č. 749 – 753). Krátké vozy byly vyřazovány v letech 1998 až 2011, kloubáky ze zmíněné série dojezdily v Olomouci v letech 2006 až 2008.

8.7.2010   306   OLB 09 06   Tržnice
Kloubová Karosa B 741.1922 ev. č. 306 odbavuje cestující dne 8. července 2010 na zastávce Tržnice.

Rok 1996 přinesl do olomouckých ulic poslední nové Karosy řady 700, a to jak v provedení s manuální převodovkou (7 vozů B 732.1666 ev. č. 754 – 760), tak s automatickou (4 vozy B 731.1667 ev. č. 586 – 590) a přibyly také tři kloubové Karosy B 741.1922 (ev. č. 305 – 307). Z těchto vozů byly nejdříve v letech 2010 až 2011 vyřazeny vozy B 731, dvojice kloubáků byla vyřazena v roce 2011 a vozy B 732 se držely až do let 2011 až 2013. Poslední kloubák ev. č. 306 byl vyřazen až v roce 2014 a stal se tak posledním zástupcem Karos řady 700 v Olomouci.

29.9.2006   756   OLB 07 17   Náměstí Hrdinů
Karosa B 732 1666 ev. č. 756, vůz byl vyfotografován na Ňáměstí Hrdinů na bezplatné lince č. 60 jezdící do nákupního centra Olympia. (29. září 2006).

8.9.2010 - 76...
29.9.2006 - 7...
22.4.2007 - 7...

Fotografie č. 1 - 2: Karosa B 732.1666 ev. č. 760, na první fotografii je vůz vyfotografován na zastávce Tržnice, plocha a na druhé fotografíí byl vůz vyfotografován na Náměstí Hrdinů.
Fotografie č. 3: Karosa B 732.1666 ev. č. 754, vůz byl vyfotografován na zastávce Tržnice, plocha a sloužil během svého provozu také jako cyklobus.

Nástupcem sedmistovkových Karos byly od roku 1997 Karosy řady 900. V letech 1997 až 2001 se jednalo o typy B 932 (E) a B 941(E). Krátkých Karos dorazilo do Olomouce celkem osm: 4 vozy v roce 1997 (B 932.1676, ev. č. 761 – 764) a po dvou vozech typu B 932 E.1688 v roce 2000 (ev. č. 765 a 766) a 2001 (ev. č. 767 a 768). Kromě vozu ev. č. 767, který byl vyřazen až v červenci 2016, byly ostatní vozy vyřazeny v letech 2013 a 2014.

24.4.2012   762   OLB 20 13   Tržnice
Karosa B 932.1676 přijíždí na zastávku Tržnice. (24. dubna 2012)

8.7.2010 - 76...
11.6.2011 - 7...
22.4.2007 - 7...
11.6.2011 - 7...
24.4.2012 - 7...
     

Fotografie č. 1 - 2: Karosa B 932 E. 1688 ev. č. 767, na první fotografii byl vůz vyfotografován na zastávce Tržnice. (8.7.2010), na druhé fotografii byl vůz vyfotografován na zastávce Hlavní nádraží. (11.6.2011)
Fotografie č. 3: Karosa B 932.1676 ev. č. 762, vůz byl vyfotografován na zastávce Hlavní nádraží. (22.4.2007)
Fotografie č. 4: Karosa B 932 E.1688 ev. č. 765, vůz byl vyfotografován na zastávce Hlavní nádraží. (11.6.2011)
Fotografie č. 5: Karosa B 932 E.1688 ev. č. 766, vůz byl vyfotografován na zastávce Hlavní nádraží. (24.4.2012)
Fotografie č. 6: Karosa B 932 E.1688 ev. č. 768, vůz byl vyfotografován na zastávce Tržnice, plocha. (24.4.2012)

Kloubových zástupců řady B 941(E) bylo dodáno také osm. V roce 1997 to byly dva vozy B 941.1930 (ev. č. 308 a 309), ty byly vyřazeny již v letech 2013, resp. 2012), dále v roce 1998 dva vozy téhož typu ev. č. 310 a 311) a poté v letech 2000 a 2001 bylo dodáno také po dvou vozech typového označení B 941 E.1962 (ev. č. 312 a 313, resp. 314 a 315). Z těchto vozů byly kromě posledního všechny vozy vyřazeny v závěru loňského roku kvůli dodávce Solarisů IV. generace. Vůz ev. č. 315 přežil díky zvýšení počtu záložních vozů, a to až do 13. května 2017. V roce 2001 byl ještě navíc dodán zájezdový vůz Karosa LC 936 XE (ev. č. 902), který byl u olomouckého DP až svého odprodeje v roce 2015.

2016 07 07@310@OLB 36 72@ul. Přemysla Oráče
Karosa B 941.1930 ev. č. 310, vůz byl vyfotografován na ul. Přemysla Oráče v Olomouci - Holicích. (7.7.2016)

311 - OLB 36-...
310 - OLB 36-...
310 - OLB 36-...
 

Fotografie č. 1: Karosa B 941.1930 ev. č. 311, vůz byl vyfotografován v Olomouci - Holicích. (7.7.2016)
Fotografie č. 2: Karosa B 941.1930 ev. č. 310, vůz byl vyfotografován na Náměstí Hrdinů. (3.6.2015).
Fotografie č. 3: Karosa B 941.1930 ev. č. 310, Interiér. (7.7.2016)

2016 07 07@313@OCN 20 40@Fibichova (2)
Karosa B 941 E.1962 ev. č. 313, vůz byl vyfotografován na zastávce Fibichova. (7.7.2016)

313 - OCN 20-...
314 - OCO 33-...
312 - OCN 20-...
315 - OCO 33-...

Fotografie č. 1: Karosa B 941 E.1962 ev. č. 313, vůz byl vyfotografován na zastávce Hlavní nádraží. (7.7.2016)
Fotografie č. 2: Karosa B 941 E.1962 ev. č. 314, vůz byl vyfotografován na ul Foerstrova. (7.7.2016)
Fotografie č. 3: Karosa B 941 E.1962 ev. č. 312, vůz byl vyfotografován v garážích DPMO při konání Dne otevřených dveří v roce 2014. (5.4.2014)
Fotografie č. 4: Karosa B 941 E.1962 ev. č. 315, vůz byl vyfotografován na zastávce Kosmonautů. (3.6.2015)

2014 04 05@902@OCO 57 55@Garáže DPMO, Dolní hejčínská (1)
Karosa LC 936 XE ev. č. 902, vůz byl vyfotografován v garážích DPMO při konání Dne otevřených dveří v roce 2014. (5.4.2014)

V roce 2002 pak byly dodány poslední Karosy, již s rovným zadním čelem a s typovým označením B 952, resp. B 961. Osm krátkých vozů typu B 952.1714obdrželo ev. č. 769 – 776, dva kloubové vozy B 961.1970 pak ev. č. 316 a 317.Z těchto vozů byl nejdříve vyřazen a sešrotován vůz ev. č. 776 (v ulicích byl lehce rozpoznatelný díky celovozové reklamě na Hypoteční banku), a to v říjnu roku 2015, o měsíc později stejný osud postihl i vůz ev. č. 774. V říjnu 2016 byl vyřazen také vůz ev. č. 773.

2016 07 07@770@1M1 2502@Fibichova
Karosa B 952.1714 ev. č. 770, vůz byl vyfotografován na zastávce Fibichova. (7.7.2016)

772 - 1M1 250...
773 - 4M1 747...
776 - 1M3 077...
770 - 1M1 250...

Fotografie č. 1: Autobusy Karosa B 952.1714, v popředí vůz ev. č. 772, který byl vyfotografován v garážích DPMO při konání Dne otevřených dveří v roce 2014. (5.4.2014)
Fotografie č. 2: Karosa B 952.1714 ev. č. 773, vůz byl vyfotografován v garážích DPMO při konání DOD v roce 2014. (5.4.2014)
Fotografie č. 3: Karosa B 952.1714 ev. č. 776, vůz byl vyfotografován v garážích DPMO při konání DOD v roce 2014. (5.4.2014)
Fotografie č. 4: Karosa B 952.1714 ev. č. 770, vůz byl vyfotografován na ul. tř. Kosmonautů.

@316@1M1 3716@Holice
Karosa B 961.1970 ev. č. 316, vůz byl vyfotografován na konečné zastávce Tabulový vrch těsně po GO, která byla provedena ve společnosti Zliner.

316 - 1M1 371...
316 - 1M1 371...
316 - 1M1 371...
 

Fotografie č. 1 - 2: Karosa B 961.1970 ev. č. 316, vuz byl vyfotografován na první fotografii na konečné zastávce Řrpčín, železárny a na druhé fotografii na zastávce Kosmonautů. (3.6.2015)
Fotografie č. 3: Karosa B 961.1970 ev. č. 316, vůz byl vyfotografován an zastávce U mlýna. (7.7.2016)

316 - 1M1 371...
316 - 1M1 371...
316 - 1M1 371...
 

Interiér autobusu Karosa B 961.1970 ev. č. 316 po GO ve společnosti Zliner.

Vývoj posledních dní
Zbylých 5 vozů bylo v provozu až do května letošního roku, především díky tomu, že 4 z nich prošly v roce 2014 (vozy ev. č. 769 - 771) a 2015 (vůz ev. č. 775) střední opravou. Zastihnout je bylo možné především na 2 dělených směnách linky 14 (14/11 a 14/12) a také na dělených směnách linek 18 a 20 (18/11 a 20/12). Vývoj z posledního týdne pak nicméně ukrojil všem těmto vozům poslední kousek z provozního života u olomouckého DP – v úterý 23. května byly odstaveny nejprve vozy ev. č. 769, 770 a 772, aby je o dva dny později, ve čtvrtek 25. května následovaly i zbývající vozy ev. č. 771 a 775.

Až do 25. května byly v provozu také oba kloubové vozy ev. č. 316 a 317, které v roce 2015 také prošly střední opravou ve Zlineru a které bylo možné v posledních měsících potkávat na jejich vyhrazených kurzech linky 19 (19/12 a 19/14). Byť 25. května 2017 byl oficiálně poslední termín provozu Karos v Olomouci ještě 31. května 2017 se do provozu opravdu naposledy podívaly vozy 316, 317 a 775.

Všech sedm odstavených vozů bylo nabídnuto k prodeji. A podle oficiálních informací byly prodány: kloubové autobusy Karosa B 961 zakoupil pan David Urban a krátké Karosy typu B 952 si rozdělili Autobusy Jihlava s.r.o., Bc Petr Šimara a Tomáš Studený.

V tomto článku se nachází poměrně velké množství dat, může se stát, že jsme někde udělali chybičku, za tyto případné chyby se omlouváme a budeme rádi když nás na ně popřípadě upozorníte.

Aktualizováno 21. 6. 2017 15:50

Dopravní podnik města Olomouce a.s.

Nové fotografie

březen 2024
Po 4111825
Út 5121926
St 6132027
Čt 7142128
18152229
So29162330
Ne310172431
Jste zde: