Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Přerov hledá dopravce do roku 2027

prerovNabídková cena, to je faktor, který má v rozhodování nadpoloviční váhu, konkrétně 60%. Zbylá procenta jsou rozdělena mezi faktory jako průměrné stáří vozového parku, nízkopodlažnost, environmentálnost, vybavení vnitřním displejem nebo akustickým hlášením zastávek.

Rada města schválila 16. 3. 2017 zadávací podmínky. Nový dopravce bude znám již během letních prázdnin, první výjezd je očekáván v první den roku 2018. Jde o největší zakázku, kterou současní funkcionáři města za období svého působení vypsali. Její maximální cena lehce převyšuje hodnotu půl miliardy, což je 3x více než doposud. Pro srovnání v roce 2010, kdy MHD převzala SAD Trnava po Veolii Transport, byla zakázka vysoutěžena za 165 milionů korun. Ostatní dopravci byli s nabídkami výše, ČSAD Havířov nabídl 189 milionů korun a Arriva Morava 195 milionů korun.

Jedním z mnoha důvodů proč oproti minulé soutěži cena tak výrazně vzrostla, je připojení městských částí Žeravice a Čekyně do MHD. Tyto oblasti do počátku tohoto výběrového řízení obsluhují příměstské linky 920005 a 920006. První zmiňovaná bude zcela zrušena a nahrazena právě provozem MHD. Spekulace jsou i o vybraných spojích linek 920025 a 920027, které končí v městské části Dluhonice, kam již zajíždí městská linka 115/105.

Nový dopravce najezdí ročně 818 500 kilometrů, s tím že výběrovým řízením je nastavená maximální suma 50 Kč za kilometr. Radní však doufají, že se jim podaří vysoutěžit cenu nižší. Toto omezení maximální částkou za kilometr má pádný důvod. Rada města se totiž obává, dle zkušeností z jiných měst, že se do výběrového řízení přihlásí jen jediný dopravce, který nastaví velmi vysokou cenu.

Dalším kritériem je minimální počet vozidel, konkrétně 22. Očekává se 19 z nich v provozu a 3 záložní, přičemž v zadání řízení je vymezen prostor až pro 28 vozidel. Zde má budoucí dopravce prostor jednat dle svého uvážení.

Kromě nabízené ceny s 60% váhou jsou hodnocenými faktory také nízkopodlažnost vozidel a jejich environmentálnost (10%). Tyto dva aspekty jsou již několik let v Přerovské MHD velmi hojně zastoupeny. Již od roku 2010 brázdí přerovské ulice hojné procento vozidel na stlačený zemní plyn. Mezi léty 2014 a 2016 byl dokonce provoz MHD plně nízkopodlažní. Tento fakt byl narušen krachem firmy Dopravní a logistická společnost, s.r.o. která provozovala MHD do února roku 2016, od tohoto data do konce roku 2017 byla vystavena provizorní smlouva dopravci Arriva Morava a.s., po které město na tuto dobu nevyžadovalo všechna vozidla nízkopodlažní. Věříme tedy, že k tomuto trendu se město bude chtít vrátit.

arriva dbcompanyRada města Přerov po projednání rozhodla, že MHD v následujících 10 letech – 2018 až 2027 – bude ve městě provozovat společnost ARRIVA MORAVA a.s. Společnost KRODOS BUS a.s. byla vyloučena z důvodu nesplnění zadávacích podmínek.

Zdroj: Město Přerov

Aktualizováno 23. 7. 2017 9:28

Jste zde: