Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Jak se řídí Ekova Electron 12? Zkušenosti řidiče...

Zkušební elektrobus Ekova Electron 12, který se během měsíce února 2017 testuje v Dopravním podniku Ostrava a.s., obdržel evidenční číslo 9988. Jak již bylo zmíněno, jde o elektrobus s elektromotory uloženými přímo v zadní nápravě v kolech. V tomto krátkém seznámení popisuje řidič DPO pan Martin Plačko, který měl možnost autobus během zkušebního provozu řídit, své dojmy z řízení tohoto vozu. 

2017 02 16@9988@9T9 0020@Bartovice Pod Tratí (1)
Elektrobus Ekova Electron 12 na testovaní u DPO.

„Na tomto elektrobusu jsem absolvoval dvě směny (15. a 16. února 2017), které jsem bohužel nedokončil. Celkem jsem s vozem najel tedy 246,616 km, což je si myslím dostatečné množství k hodnocení vozu.“

První den jsem nedokončil směnu kvůli defektu na zadní nápravě. Následná výměna poškozené pneumatiky zabrala mechanikům skoro celou pauzu mezi dělenými směnami, kvůli tomu se vůz nestihl dobít. Pro jistotu jsem na poslední kolo kurzu vyjel s jiným autobusem. Pneumatika se dá běžně na autobuse vyměnit relativně rychle, ale tento elektrobus má zadní pneumatiku jednotnou (u autobusů bývá vzadu vždy dvoumontáž), a navíc manipulaci komplikuje uložení elektromotoru přímo v nábojích zadní nápravy.

Druhý den se již situace zdála dobrá, ale při projíždění kruhového objezdu v Radvanicích se sepnulo ABS a poté se při každém točení doleva ozývaly těžko identifikovatelné zvuky z přední nápravy. Před posledním kolem bylo rozhodnuto o přejezdu do garáží a kontrole vozu. Dál již vůz nebyl vypraven, zjištěno bylo poškození hadičky s olejem do servořízení. Tato porucha se již vyskytla kolegovi, kdy za jízdy úplně odešlo zmíněné servořízení a s vozem se nedalo skoro vůbec manipulovat (tuhý volant bez posilovače).

Jinak je jízda v tomto elektrobusu velmi klidná, až na rušivé elementy v podobě skřípajících a různě vrzajících plastů. Na to, že má vůz najeto jen okolo 6700 km, musím říct, že je to příšerné. Když to zpětně srovnám například s testovaným elektrobusem BYD eBUS-12, tak ten měl najeto mnohem více a zvukový projev plastů nebyl skoro žádný.

9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
     

Fotografie č. 1 - 3: Elektrobus Ekova Electron 12.
Fotografie č. 4: Pracoviště řidiče elektrobusu Ekova Electron 12.
Fotografie č. 5: Interiér elektrobusu Ekova Electron 12.

Dále je nepříjemné ovládání dveří. Po příjezdu na zastávku je velká prodleva, než se dveře otevřou, a hlavně otevírání dveří nereagovalo hned po stisku, pokud jsem zastavil na zastávce. Nevím, zda-li to má souvislost, ale všiml jsem si, že po zastavení vozidla je potřeba chvíli počkat, než ručička rychlosti klesne na nulu, pak se dveře teprve dají odblokovat. Díky této vlastnosti jsem s vozem nabíral zpoždění nejen já, ale i kolegové.

Z ergonomického pohledu chybí na displeji v palubní desce schematický obrázek autobusu s indikací, které z dveří jsou otevřeny, protože jinak se musím spoléhat pouze na obecné rozsvícené tlačítko dveří. Další věc, kterou jsem postrádal, bylo tlačítko na otevírání všech dveří najednou.

Příjemnou věcí je ztlumení úrovně osvětlení v salónu pro cestující. Nastavil jsem si určitou hodnotu, ale po příjezdu do zastávky a otevření předních dveří se najednou osvětlení rozsvítí na plnou hodnotu včetně světel u řidiče, což je celkem nepříjemné.

Připomínám, jednalo se o vozidlo s vyšší výbavou, zahrnující rádio od výrobce, ovšem nechápu, proč se bezdůvodně vypínalo po cca 30 min. Zvláštní kapitolou je jeho ovládání, které je vysoko nad řidičem. Společnost Ekova Electric a.s. tento elektrobus prezentuje jako vozidlo pro západní trhy, což mě zaujalo, protože jsem si vzpomněl na minulý ročník veletrhu Czechbus, kde společnost Mercedes-Benz představovala nízkopodlažní autobus typu Conecto, který je určený pro východní trhy a má již multifunkční volant. V Electronu 12 je pouze základní volant, jak jej známe z vozů Citelis. Kdyby byl Electron 12 vybaven multifunkčním volantem, bylo by i ovládaní rádia pravděpodobně příjemnější.

Jak jsem zmínil, měl jsem tu čest jezdit také v elektrobusu BYD eBUS-12 který Dopravní podnik Ostrava a.s. také testoval na stejné lince č. 38. Nechci nikomu vnucovat svůj názor, ale tento elektrobus byl pro mě rozhodně příjemnější a lépe se mi ovládal, a během testování netrpěl ani tolika poruchami.“

Takto hodnotí Martin Plačko své zkušenosti. K zachování objektivnosti doplňujeme, že tento vůz je druhým prototypem, takže některé technické finesy mohou být po úvodních dětských nemocech vylepšeny. V tento moment nemáme zkušenosti ani zprávy z jiných provozů, kde tyto vozy již jezdí.

Další fotografie elektrobusu Ekova Electron 12.

Nové fotografie

listopad 2018
Po 5121926
Út 6132027
St 7142128
Čt18152229
29162330
So3101724 
Ne4111825 
Poslední příspěvky:
  20.11.2018 17:58
Mezi lákadla letošního veletrhu Czechbus 2018 patřila světová premiéra nového kloubového autobusu SOR NS 18 Diesel, od českého výrobce SOR Libchavy spol. s r.o. Foto: Martin Plačko

  19.11.2018 19:24
Vážení návštěvníci stránek, zítra se vypravíme na veletrh Czechbus 2018, který se koná v Praze. Mezitím dolaďujeme článek z akce TransExpo Kielce 2018 a dále se můžete těšit taky na články o ukončení provozu tramvají K2 v Ostravě, Dnů otevřených dveří v Opavě spojeným se symbolickým ukončením provozu trolejbusů Škoda 14 Tr a nebo také článek o ukončení provozu tramvají T2 v Liberci a Jablonci nad Nisou. Máme toho hodně a zveřejňovat budeme postupně. 😉 Na fotografii můžete vidět autobus Mercedes-Benz Future Bus, který byl vystaven na veletrhu TransExpo Kielce 2018 u stánku společnosti EvoBus (Setra a Mercedes-Benz) Foto: Martin Plačko

  18.11.2018 11:35
Ostravská tramvaj Stadler zahájila provoz s cestujícími - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

  16.11.2018 19:42
Autobus SOR CN 10.5 (RZ: 9T2 7631), dopravce TQM-holding s.r.o. Vůz odbavuje cestující na zástavě Ostrava, Svinov mosty d.z. (16.11.2018) Foto: Martin Plačko

  13.11.2018 08:55
Zítra již naplno začneme opět přidávat nové články a aktuality na náš web za prodlevu se omlouváme, ale opravdu vše nejde stíhat :(
  12.11.2018 14:37
Od 9.12.2018 bude zajišťovat veřejnou autobusovou dopravu v oblasti Novojíčinsko východ dopravce ČSAD Vsetín a.s. K tomuto účelu dopravce nakoupil nové autobusy Iveco Crossway LE 12 LINE Natural Power, Scania Citywide také s pohonem na CNG, ale největší flotilu celkem přes 50 vozu nakoupil autobusy značky Setra S 415 LE business (foto viz. níže). (9.11.2018) Foto: Martin Plačko

  11.11.2018 02:03
Martin Plačko za volantem svého historického autobusu Karosa B 731.1667 ev. č. 127 ex. Městský dopravní podnik Opava a.s. Vůz jezdil při Dni otevřených dveří v MDPO v trase Divadlo-Milostovice. Fotografie byla pořízena mezi Opavou a Opavou-Zlatníky. Foto: David Štěrba

  10.11.2018 10:18
Jakub Malinič za volantem historické Karosy B 731 na dni otevřených dveří v Městském dopravním podniku Opava a.s.

Jste zde: