Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Jak se řídí Ekova Electron 12? Zkušenosti řidiče...

Zkušební elektrobus Ekova Electron 12, který se během měsíce února 2017 testuje v Dopravním podniku Ostrava a.s., obdržel evidenční číslo 9988. Jak již bylo zmíněno, jde o elektrobus s elektromotory uloženými přímo v zadní nápravě v kolech. V tomto krátkém seznámení popisuje řidič DPO pan Martin Plačko, který měl možnost autobus během zkušebního provozu řídit, své dojmy z řízení tohoto vozu. 

2017 02 16@9988@9T9 0020@Bartovice Pod Tratí (1)
Elektrobus Ekova Electron 12 na testovaní u DPO.

„Na tomto elektrobusu jsem absolvoval dvě směny (15. a 16. února 2017), které jsem bohužel nedokončil. Celkem jsem s vozem najel tedy 246,616 km, což je si myslím dostatečné množství k hodnocení vozu.“

První den jsem nedokončil směnu kvůli defektu na zadní nápravě. Následná výměna poškozené pneumatiky zabrala mechanikům skoro celou pauzu mezi dělenými směnami, kvůli tomu se vůz nestihl dobít. Pro jistotu jsem na poslední kolo kurzu vyjel s jiným autobusem. Pneumatika se dá běžně na autobuse vyměnit relativně rychle, ale tento elektrobus má zadní pneumatiku jednotnou (u autobusů bývá vzadu vždy dvoumontáž), a navíc manipulaci komplikuje uložení elektromotoru přímo v nábojích zadní nápravy.

Druhý den se již situace zdála dobrá, ale při projíždění kruhového objezdu v Radvanicích se sepnulo ABS a poté se při každém točení doleva ozývaly těžko identifikovatelné zvuky z přední nápravy. Před posledním kolem bylo rozhodnuto o přejezdu do garáží a kontrole vozu. Dál již vůz nebyl vypraven, zjištěno bylo poškození hadičky s olejem do servořízení. Tato porucha se již vyskytla kolegovi, kdy za jízdy úplně odešlo zmíněné servořízení a s vozem se nedalo skoro vůbec manipulovat (tuhý volant bez posilovače).

Jinak je jízda v tomto elektrobusu velmi klidná, až na rušivé elementy v podobě skřípajících a různě vrzajících plastů. Na to, že má vůz najeto jen okolo 6700 km, musím říct, že je to příšerné. Když to zpětně srovnám například s testovaným elektrobusem BYD eBUS-12, tak ten měl najeto mnohem více a zvukový projev plastů nebyl skoro žádný.

9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
     

Fotografie č. 1 - 3: Elektrobus Ekova Electron 12.
Fotografie č. 4: Pracoviště řidiče elektrobusu Ekova Electron 12.
Fotografie č. 5: Interiér elektrobusu Ekova Electron 12.

Dále je nepříjemné ovládání dveří. Po příjezdu na zastávku je velká prodleva, než se dveře otevřou, a hlavně otevírání dveří nereagovalo hned po stisku, pokud jsem zastavil na zastávce. Nevím, zda-li to má souvislost, ale všiml jsem si, že po zastavení vozidla je potřeba chvíli počkat, než ručička rychlosti klesne na nulu, pak se dveře teprve dají odblokovat. Díky této vlastnosti jsem s vozem nabíral zpoždění nejen já, ale i kolegové.

Z ergonomického pohledu chybí na displeji v palubní desce schematický obrázek autobusu s indikací, které z dveří jsou otevřeny, protože jinak se musím spoléhat pouze na obecné rozsvícené tlačítko dveří. Další věc, kterou jsem postrádal, bylo tlačítko na otevírání všech dveří najednou.

Příjemnou věcí je ztlumení úrovně osvětlení v salónu pro cestující. Nastavil jsem si určitou hodnotu, ale po příjezdu do zastávky a otevření předních dveří se najednou osvětlení rozsvítí na plnou hodnotu včetně světel u řidiče, což je celkem nepříjemné.

Připomínám, jednalo se o vozidlo s vyšší výbavou, zahrnující rádio od výrobce, ovšem nechápu, proč se bezdůvodně vypínalo po cca 30 min. Zvláštní kapitolou je jeho ovládání, které je vysoko nad řidičem. Společnost Ekova Electric a.s. tento elektrobus prezentuje jako vozidlo pro západní trhy, což mě zaujalo, protože jsem si vzpomněl na minulý ročník veletrhu Czechbus, kde společnost Mercedes-Benz představovala nízkopodlažní autobus typu Conecto, který je určený pro východní trhy a má již multifunkční volant. V Electronu 12 je pouze základní volant, jak jej známe z vozů Citelis. Kdyby byl Electron 12 vybaven multifunkčním volantem, bylo by i ovládaní rádia pravděpodobně příjemnější.

Jak jsem zmínil, měl jsem tu čest jezdit také v elektrobusu BYD eBUS-12 který Dopravní podnik Ostrava a.s. také testoval na stejné lince č. 38. Nechci nikomu vnucovat svůj názor, ale tento elektrobus byl pro mě rozhodně příjemnější a lépe se mi ovládal, a během testování netrpěl ani tolika poruchami.“

Takto hodnotí Martin Plačko své zkušenosti. K zachování objektivnosti doplňujeme, že tento vůz je druhým prototypem, takže některé technické finesy mohou být po úvodních dětských nemocech vylepšeny. V tento moment nemáme zkušenosti ani zprávy z jiných provozů, kde tyto vozy již jezdí.

Další fotografie elektrobusu Ekova Electron 12.

Nové fotografie

duben 2018
Po 29162330
Út 3101724 
St 4111825 
Čt 5121926 
 6132027 
So 7142128 
Ne18152229 
Poslední příspěvky:
  26.4.2018 09:33
Již dnes se na našem webu můžete těšit na krátký článek věnovaný autobusům na Letišti Leoše Janáčka Ostrava.
  23.4.2018 15:20
Dopravní podnik hl. m. Prahy (dále jen DPP) uzavřel smlouvu na dodávku 300 autobusů standardní délky 12 metrů se společností SOR Libchavy spol. s r.o. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který šetřil stížnost neuspěšného uchazeče společnosti Iveco Czech Republic a.s. tuto stížnost zamítl. Iveco Czech Republic a.s. si stěžovala na zadávací podminky soutěže a na vyloučení z této soutěže. ÚOHS tedy zrušil předběžné opatření neuzavřít smlouvu, a to z důvodu, že DPP neporušil zákon o veřejných zakázkách. Ilustrační fotografie pražského autobusu SOR CITY NB 12.

  23.4.2018 13:55
Dopravní podnik Ostrava se chystá nakoupit nové tramvaje a autobusy - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

  23.4.2018 12:42
Video zachycuje pomalé sjíždění tramvaje Stadler Tango NF2 nOVA z návěsu kamionu na koleje v martinovských dílnách.
  23.4.2018 10:17
Vyložení nové ostravské tramvaje Stadler Tango NF2, které probíhalo od 8 hodiny ranní až do 12 hodiny v prostorách ÚD v Martinově. Další fotografie přineseme v zítřejších ranních hodinách v aktualizovaném článku na našem webu. (23.4.2018)

  23.4.2018 06:46
Dnes bude asi přestadlerováno :D Zadní čelo nové tramvaje Stadler Tango NF2 pro Ostravu. Jak se Vám líbí? Foto: Martin Plačko

  23.4.2018 06:19
Jsme u toho! Právě probíhá vyložení prvni ostravské tramvaje Stadler Tango NF2 v areálu ústředních dílen v Ostravě-Martinově. Další fotografie přineseme během dopoledne v aktualizovaném článku. Foto: Martin Plačko

  23.4.2018 05:43
Parciální trolejbus Škoda 30 Tr SOR, který byl zapůjčen DP hl. m. Prahy a.s. byl již osazen informačním a odbavovacím systémem a od dnešního dne jej bude jej možné vídat při zkušebních jízdách v Praze. Foceno v areálu pražských garáží Klíčov. (22.4.2018)

  22.4.2018 06:26
Od dnešního dne tj. 22. dubna bude opět probíhat zkušební provoz parciálního trolejbusu SOR TNB 12 v Praze v trase: Palmovka - Letňany. Vozidlo bude označeno linkou č. 58. Přeprava v tomto vozidle bude zdarma. Další testování je připraveno na pondělí 23. dubna a středu 25. dubna 2018. Na fotografii můžete vidět parciální trolejbus Škoda 30 Tr SOR, vyfotografovaný v garážích Klíčov, který v současné době je vybavován odbavovacím a informačním systémem. V nejbližších dnech předpokládáme také jeho nasazení na zmíněné zkušební trati.

  20.4.2018 18:57
Nové autobusy v Břeclavi jezdí na stlačený plyn. Zlepší kvalitu ovzduší ve městě

>> Přejít na odkaz

Jste zde: