Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Jak se řídí Ekova Electron 12? Zkušenosti řidiče...

Zkušební elektrobus Ekova Electron 12, který se během měsíce února 2017 testuje v Dopravním podniku Ostrava a.s., obdržel evidenční číslo 9988. Jak již bylo zmíněno, jde o elektrobus s elektromotory uloženými přímo v zadní nápravě v kolech. V tomto krátkém seznámení popisuje řidič DPO pan Martin Plačko, který měl možnost autobus během zkušebního provozu řídit, své dojmy z řízení tohoto vozu. 

2017 02 16@9988@9T9 0020@Bartovice Pod Tratí (1)
Elektrobus Ekova Electron 12 na testovaní u DPO.

„Na tomto elektrobusu jsem absolvoval dvě směny (15. a 16. února 2017), které jsem bohužel nedokončil. Celkem jsem s vozem najel tedy 246,616 km, což je si myslím dostatečné množství k hodnocení vozu.“

První den jsem nedokončil směnu kvůli defektu na zadní nápravě. Následná výměna poškozené pneumatiky zabrala mechanikům skoro celou pauzu mezi dělenými směnami, kvůli tomu se vůz nestihl dobít. Pro jistotu jsem na poslední kolo kurzu vyjel s jiným autobusem. Pneumatika se dá běžně na autobuse vyměnit relativně rychle, ale tento elektrobus má zadní pneumatiku jednotnou (u autobusů bývá vzadu vždy dvoumontáž), a navíc manipulaci komplikuje uložení elektromotoru přímo v nábojích zadní nápravy.

Druhý den se již situace zdála dobrá, ale při projíždění kruhového objezdu v Radvanicích se sepnulo ABS a poté se při každém točení doleva ozývaly těžko identifikovatelné zvuky z přední nápravy. Před posledním kolem bylo rozhodnuto o přejezdu do garáží a kontrole vozu. Dál již vůz nebyl vypraven, zjištěno bylo poškození hadičky s olejem do servořízení. Tato porucha se již vyskytla kolegovi, kdy za jízdy úplně odešlo zmíněné servořízení a s vozem se nedalo skoro vůbec manipulovat (tuhý volant bez posilovače).

Jinak je jízda v tomto elektrobusu velmi klidná, až na rušivé elementy v podobě skřípajících a různě vrzajících plastů. Na to, že má vůz najeto jen okolo 6700 km, musím říct, že je to příšerné. Když to zpětně srovnám například s testovaným elektrobusem BYD eBUS-12, tak ten měl najeto mnohem více a zvukový projev plastů nebyl skoro žádný.

9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
     

Fotografie č. 1 - 3: Elektrobus Ekova Electron 12.
Fotografie č. 4: Pracoviště řidiče elektrobusu Ekova Electron 12.
Fotografie č. 5: Interiér elektrobusu Ekova Electron 12.

Dále je nepříjemné ovládání dveří. Po příjezdu na zastávku je velká prodleva, než se dveře otevřou, a hlavně otevírání dveří nereagovalo hned po stisku, pokud jsem zastavil na zastávce. Nevím, zda-li to má souvislost, ale všiml jsem si, že po zastavení vozidla je potřeba chvíli počkat, než ručička rychlosti klesne na nulu, pak se dveře teprve dají odblokovat. Díky této vlastnosti jsem s vozem nabíral zpoždění nejen já, ale i kolegové.

Z ergonomického pohledu chybí na displeji v palubní desce schematický obrázek autobusu s indikací, které z dveří jsou otevřeny, protože jinak se musím spoléhat pouze na obecné rozsvícené tlačítko dveří. Další věc, kterou jsem postrádal, bylo tlačítko na otevírání všech dveří najednou.

Příjemnou věcí je ztlumení úrovně osvětlení v salónu pro cestující. Nastavil jsem si určitou hodnotu, ale po příjezdu do zastávky a otevření předních dveří se najednou osvětlení rozsvítí na plnou hodnotu včetně světel u řidiče, což je celkem nepříjemné.

Připomínám, jednalo se o vozidlo s vyšší výbavou, zahrnující rádio od výrobce, ovšem nechápu, proč se bezdůvodně vypínalo po cca 30 min. Zvláštní kapitolou je jeho ovládání, které je vysoko nad řidičem. Společnost Ekova Electric a.s. tento elektrobus prezentuje jako vozidlo pro západní trhy, což mě zaujalo, protože jsem si vzpomněl na minulý ročník veletrhu Czechbus, kde společnost Mercedes-Benz představovala nízkopodlažní autobus typu Conecto, který je určený pro východní trhy a má již multifunkční volant. V Electronu 12 je pouze základní volant, jak jej známe z vozů Citelis. Kdyby byl Electron 12 vybaven multifunkčním volantem, bylo by i ovládaní rádia pravděpodobně příjemnější.

Jak jsem zmínil, měl jsem tu čest jezdit také v elektrobusu BYD eBUS-12 který Dopravní podnik Ostrava a.s. také testoval na stejné lince č. 38. Nechci nikomu vnucovat svůj názor, ale tento elektrobus byl pro mě rozhodně příjemnější a lépe se mi ovládal, a během testování netrpěl ani tolika poruchami.“

Takto hodnotí Martin Plačko své zkušenosti. K zachování objektivnosti doplňujeme, že tento vůz je druhým prototypem, takže některé technické finesy mohou být po úvodních dětských nemocech vylepšeny. V tento moment nemáme zkušenosti ani zprávy z jiných provozů, kde tyto vozy již jezdí.

Další fotografie elektrobusu Ekova Electron 12.

Nové fotografie

září 2018
Po 3101724
Út 4111825
St 5121926
Čt 6132027
 7142128
So18152229
Ne29162330
Poslední příspěvky:
  22.9.2018 06:19
Fotogalerie - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

  21.9.2018 17:36
Dnes poprvé zasáhl do provozu na dělenou směnu 21/5 elektrobus Ekova Electron 12 (ev. č. 5007), dopravce Dopravní podnik Ostrava a.s. Vůz odjel ranní část směny bez problému, ovšem odpolední část nedokončil a hned po prvním kole byl nahrazen jiným autobusem. Baterie by neměly klesnout pod 30 %, na odpolední díl směny byl vůz nabit na 70 %, při použití klimatizace však kapacita baterie velice rychle klesla. Myslíme si, že baterie by se neměla až takto rapidně vybíjet.

  19.9.2018 12:54
Železnice uprostřed přistávací plochy. Letištěm na Novém Zélandu projíždí několikrát denně vlak

>> Přejít na odkaz

  15.9.2018 19:38
Připravujeme pro Vás články o dodání nového typu tramvaje EVO1 do Olomouce, článek o Dni otevřených dveří v Dopravném podniku mesta Žiliny s.r.o. a také další aktualizace článků. Bohužel jen čas je proti nám :( Děkujeme za vaši důvěru v náš web. Tým MHD Živě.
  15.9.2018 11:07
Jelikož to máme za humny, vypravili jsme se pro Vás na Den otevřených dveří do Dopravného podniku mesta Žiliny. V nejbližší době se tedy můžete těšit na malý článek na našem webu. Foto: Martin Plačko

  15.9.2018 09:19
Tramvaje, dopravce Dopravní podnik Ostrava a.s. odstavené před vozovnou Moravská Ostrava (Vozovna Křivá). (30.5.2018) Foto: Martin Plačko

  14.9.2018 10:09
A kdo to má do Králova Dvora daleko může tuto sobotu navštívit Den otevřených dveří v Teplicích.

Jste zde: