Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Jak se řídí Ekova Electron 12? Zkušenosti řidiče...

Zkušební elektrobus Ekova Electron 12, který se během měsíce února 2017 testuje v Dopravním podniku Ostrava a.s., obdržel evidenční číslo 9988. Jak již bylo zmíněno, jde o elektrobus s elektromotory uloženými přímo v zadní nápravě v kolech. V tomto krátkém seznámení popisuje řidič DPO pan Martin Plačko, který měl možnost autobus během zkušebního provozu řídit, své dojmy z řízení tohoto vozu. 

2017 02 16@9988@9T9 0020@Bartovice Pod Tratí (1)
Elektrobus Ekova Electron 12 na testovaní u DPO.

„Na tomto elektrobusu jsem absolvoval dvě směny (15. a 16. února 2017), které jsem bohužel nedokončil. Celkem jsem s vozem najel tedy 246,616 km, což je si myslím dostatečné množství k hodnocení vozu.“

První den jsem nedokončil směnu kvůli defektu na zadní nápravě. Následná výměna poškozené pneumatiky zabrala mechanikům skoro celou pauzu mezi dělenými směnami, kvůli tomu se vůz nestihl dobít. Pro jistotu jsem na poslední kolo kurzu vyjel s jiným autobusem. Pneumatika se dá běžně na autobuse vyměnit relativně rychle, ale tento elektrobus má zadní pneumatiku jednotnou (u autobusů bývá vzadu vždy dvoumontáž), a navíc manipulaci komplikuje uložení elektromotoru přímo v nábojích zadní nápravy.

Druhý den se již situace zdála dobrá, ale při projíždění kruhového objezdu v Radvanicích se sepnulo ABS a poté se při každém točení doleva ozývaly těžko identifikovatelné zvuky z přední nápravy. Před posledním kolem bylo rozhodnuto o přejezdu do garáží a kontrole vozu. Dál již vůz nebyl vypraven, zjištěno bylo poškození hadičky s olejem do servořízení. Tato porucha se již vyskytla kolegovi, kdy za jízdy úplně odešlo zmíněné servořízení a s vozem se nedalo skoro vůbec manipulovat (tuhý volant bez posilovače).

Jinak je jízda v tomto elektrobusu velmi klidná, až na rušivé elementy v podobě skřípajících a různě vrzajících plastů. Na to, že má vůz najeto jen okolo 6700 km, musím říct, že je to příšerné. Když to zpětně srovnám například s testovaným elektrobusem BYD eBUS-12, tak ten měl najeto mnohem více a zvukový projev plastů nebyl skoro žádný.

9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
     

Fotografie č. 1 - 3: Elektrobus Ekova Electron 12.
Fotografie č. 4: Pracoviště řidiče elektrobusu Ekova Electron 12.
Fotografie č. 5: Interiér elektrobusu Ekova Electron 12.

Dále je nepříjemné ovládání dveří. Po příjezdu na zastávku je velká prodleva, než se dveře otevřou, a hlavně otevírání dveří nereagovalo hned po stisku, pokud jsem zastavil na zastávce. Nevím, zda-li to má souvislost, ale všiml jsem si, že po zastavení vozidla je potřeba chvíli počkat, než ručička rychlosti klesne na nulu, pak se dveře teprve dají odblokovat. Díky této vlastnosti jsem s vozem nabíral zpoždění nejen já, ale i kolegové.

Z ergonomického pohledu chybí na displeji v palubní desce schematický obrázek autobusu s indikací, které z dveří jsou otevřeny, protože jinak se musím spoléhat pouze na obecné rozsvícené tlačítko dveří. Další věc, kterou jsem postrádal, bylo tlačítko na otevírání všech dveří najednou.

Příjemnou věcí je ztlumení úrovně osvětlení v salónu pro cestující. Nastavil jsem si určitou hodnotu, ale po příjezdu do zastávky a otevření předních dveří se najednou osvětlení rozsvítí na plnou hodnotu včetně světel u řidiče, což je celkem nepříjemné.

Připomínám, jednalo se o vozidlo s vyšší výbavou, zahrnující rádio od výrobce, ovšem nechápu, proč se bezdůvodně vypínalo po cca 30 min. Zvláštní kapitolou je jeho ovládání, které je vysoko nad řidičem. Společnost Ekova Electric a.s. tento elektrobus prezentuje jako vozidlo pro západní trhy, což mě zaujalo, protože jsem si vzpomněl na minulý ročník veletrhu Czechbus, kde společnost Mercedes-Benz představovala nízkopodlažní autobus typu Conecto, který je určený pro východní trhy a má již multifunkční volant. V Electronu 12 je pouze základní volant, jak jej známe z vozů Citelis. Kdyby byl Electron 12 vybaven multifunkčním volantem, bylo by i ovládaní rádia pravděpodobně příjemnější.

Jak jsem zmínil, měl jsem tu čest jezdit také v elektrobusu BYD eBUS-12 který Dopravní podnik Ostrava a.s. také testoval na stejné lince č. 38. Nechci nikomu vnucovat svůj názor, ale tento elektrobus byl pro mě rozhodně příjemnější a lépe se mi ovládal, a během testování netrpěl ani tolika poruchami.“

Takto hodnotí Martin Plačko své zkušenosti. K zachování objektivnosti doplňujeme, že tento vůz je druhým prototypem, takže některé technické finesy mohou být po úvodních dětských nemocech vylepšeny. V tento moment nemáme zkušenosti ani zprávy z jiných provozů, kde tyto vozy již jezdí.

Další fotografie elektrobusu Ekova Electron 12.

Nové fotografie

červenec 2018
Po 29162330
Út 310172431
St 4111825 
Čt 5121926 
 6132027 
So 7142128 
Ne18152229 
Poslední příspěvky:
  14.7.2018 05:41
Nedávno Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) zakoupil 1. prototyp elektrobusu Ekova Electric 12. Ten pokud si dobře pamatujete byl od výroby opatřen modro-oranžovo-bílým lakem (schéma DPO). DPO se rozhodl tento vůz přelakovat do nových firemních barev, tak jak jej můžete vidět na přiložené fotografii. Vůz byl vyfotografovan v areálu garáží Hranečník. (14.7.2018) Foto: Martin Plačko

  9.7.2018 09:40
Nové ostravské minibusy Dekstra Bus Daily LE 37 CNG ev. č. 7305 a 7306, vyfotografované v garážích Hranečník. (4.7.2018)

  9.7.2018 08:57
Obnova maxi a mini busů v Ostravě - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

  9.7.2018 08:26
Odkoupí Dopravní podnik Ostrava prototyp elektrobusu Ekova Electron 12? - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

  8.7.2018 06:49
Vážení návštěvníci stránek, omlouváme se za další neaktivitu na našem webu, ale již během dnešního dne se můžete těšit na nové nebo aktualizované články...jmenujme například Czech Raildays 2018, Rekonstrukce obratiště Klášterského, Odkoupení předváděcího elektrobusu Ekova Electron 12 a další články.... Na přiložené fotografii můžete vidět ,,krátké" Karosy B 952 E a jednu C 954, které byly vyfotografovány v garážích Hranečník. Po dodávce nových 40 autobusů Solaris Urbino 12 CNG budou všechny,,krátké" Karosy vyřazeny. Foto: Martin Plačko

  3.7.2018 21:18
Do ostravských garáží Hranečník byly dodány další dva minibusy Dekstra Bus Daily LE 37 CNG ev. č. 7305 a 7306 a jeden kloubový autobus Solaris Urbino 18 CNG IV. generace ev. č. 7866. Foto: Martin Plačko

  3.7.2018 09:16
Další nové kloubové autobusy Solaris Urbino 18 CNG IV. generace pro Dopravní podnik Ostrava a.s., vyfotografované v garážích Poruba. (2.6.2018)

  1.7.2018 00:33
Další ostravský minibus Dekstra Bus Daily LE 37 CNG, vyfotografovaný před společností Kar group a.s., ještě před dodáním DPO. Tato společnost vyhrála výběrové řízení na dodávku 3 ks těchto minibusů do Ostravy. (30.6.2018)

Jste zde: