Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Jak se řídí Ekova Electron 12? Zkušenosti řidiče...

Zkušební elektrobus Ekova Electron 12, který se během měsíce února 2017 testuje v Dopravním podniku Ostrava a.s., obdržel evidenční číslo 9988. Jak již bylo zmíněno, jde o elektrobus s elektromotory uloženými přímo v zadní nápravě v kolech. V tomto krátkém seznámení popisuje řidič DPO pan Martin Plačko, který měl možnost autobus během zkušebního provozu řídit, své dojmy z řízení tohoto vozu. 

2017 02 16@9988@9T9 0020@Bartovice Pod Tratí (1)
Elektrobus Ekova Electron 12 na testovaní u DPO.

„Na tomto elektrobusu jsem absolvoval dvě směny (15. a 16. února 2017), které jsem bohužel nedokončil. Celkem jsem s vozem najel tedy 246,616 km, což je si myslím dostatečné množství k hodnocení vozu.“

První den jsem nedokončil směnu kvůli defektu na zadní nápravě. Následná výměna poškozené pneumatiky zabrala mechanikům skoro celou pauzu mezi dělenými směnami, kvůli tomu se vůz nestihl dobít. Pro jistotu jsem na poslední kolo kurzu vyjel s jiným autobusem. Pneumatika se dá běžně na autobuse vyměnit relativně rychle, ale tento elektrobus má zadní pneumatiku jednotnou (u autobusů bývá vzadu vždy dvoumontáž), a navíc manipulaci komplikuje uložení elektromotoru přímo v nábojích zadní nápravy.

Druhý den se již situace zdála dobrá, ale při projíždění kruhového objezdu v Radvanicích se sepnulo ABS a poté se při každém točení doleva ozývaly těžko identifikovatelné zvuky z přední nápravy. Před posledním kolem bylo rozhodnuto o přejezdu do garáží a kontrole vozu. Dál již vůz nebyl vypraven, zjištěno bylo poškození hadičky s olejem do servořízení. Tato porucha se již vyskytla kolegovi, kdy za jízdy úplně odešlo zmíněné servořízení a s vozem se nedalo skoro vůbec manipulovat (tuhý volant bez posilovače).

Jinak je jízda v tomto elektrobusu velmi klidná, až na rušivé elementy v podobě skřípajících a různě vrzajících plastů. Na to, že má vůz najeto jen okolo 6700 km, musím říct, že je to příšerné. Když to zpětně srovnám například s testovaným elektrobusem BYD eBUS-12, tak ten měl najeto mnohem více a zvukový projev plastů nebyl skoro žádný.

9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
9988 - 9T9 00...
     

Fotografie č. 1 - 3: Elektrobus Ekova Electron 12.
Fotografie č. 4: Pracoviště řidiče elektrobusu Ekova Electron 12.
Fotografie č. 5: Interiér elektrobusu Ekova Electron 12.

Dále je nepříjemné ovládání dveří. Po příjezdu na zastávku je velká prodleva, než se dveře otevřou, a hlavně otevírání dveří nereagovalo hned po stisku, pokud jsem zastavil na zastávce. Nevím, zda-li to má souvislost, ale všiml jsem si, že po zastavení vozidla je potřeba chvíli počkat, než ručička rychlosti klesne na nulu, pak se dveře teprve dají odblokovat. Díky této vlastnosti jsem s vozem nabíral zpoždění nejen já, ale i kolegové.

Z ergonomického pohledu chybí na displeji v palubní desce schematický obrázek autobusu s indikací, které z dveří jsou otevřeny, protože jinak se musím spoléhat pouze na obecné rozsvícené tlačítko dveří. Další věc, kterou jsem postrádal, bylo tlačítko na otevírání všech dveří najednou.

Příjemnou věcí je ztlumení úrovně osvětlení v salónu pro cestující. Nastavil jsem si určitou hodnotu, ale po příjezdu do zastávky a otevření předních dveří se najednou osvětlení rozsvítí na plnou hodnotu včetně světel u řidiče, což je celkem nepříjemné.

Připomínám, jednalo se o vozidlo s vyšší výbavou, zahrnující rádio od výrobce, ovšem nechápu, proč se bezdůvodně vypínalo po cca 30 min. Zvláštní kapitolou je jeho ovládání, které je vysoko nad řidičem. Společnost Ekova Electric a.s. tento elektrobus prezentuje jako vozidlo pro západní trhy, což mě zaujalo, protože jsem si vzpomněl na minulý ročník veletrhu Czechbus, kde společnost Mercedes-Benz představovala nízkopodlažní autobus typu Conecto, který je určený pro východní trhy a má již multifunkční volant. V Electronu 12 je pouze základní volant, jak jej známe z vozů Citelis. Kdyby byl Electron 12 vybaven multifunkčním volantem, bylo by i ovládaní rádia pravděpodobně příjemnější.

Jak jsem zmínil, měl jsem tu čest jezdit také v elektrobusu BYD eBUS-12 který Dopravní podnik Ostrava a.s. také testoval na stejné lince č. 38. Nechci nikomu vnucovat svůj názor, ale tento elektrobus byl pro mě rozhodně příjemnější a lépe se mi ovládal, a během testování netrpěl ani tolika poruchami.“

Takto hodnotí Martin Plačko své zkušenosti. K zachování objektivnosti doplňujeme, že tento vůz je druhým prototypem, takže některé technické finesy mohou být po úvodních dětských nemocech vylepšeny. V tento moment nemáme zkušenosti ani zprávy z jiných provozů, kde tyto vozy již jezdí.

Další fotografie elektrobusu Ekova Electron 12.

Nové fotografie

leden 2018
Po18152229
Út29162330
St310172431
Čt4111825 
5121926 
So6132027 
Ne7142128 

Probíhající výluky

Dopravní podnik Ostrava a.s.
Poslední příspěvky:
  21.1.2018 16:09
1.4.2010 - jedna z autobusáku ... :-)

  21.1.2018 16:06
1.4.2010 :-)

  20.1.2018 10:20
VIDEO: Mladý řidič nepřežil na Karvinsku srážku s autobusem

>> Přejít na odkaz

  19.1.2018 14:49
Autobusy Ikarus 280.70E (ev. č. 054 a 059), dopravce MZK w w Bielsku-Białej. Autobusy byly vyfotografovány v garážích MZK. (18.1.2018)

  19.1.2018 12:12
Píše se rok 2018 a autobus Ikarus 280.70E (ev. č. 058), dopravce MZK w Bielsku-Białej odjíždí ze zastávky Gościnna Działki. (18.1.2018) V brzkých dnech budou na našem webu přibývat nové fotografie tohoto dopravce.
  19.1.2018 09:07
Stávka brněnských řidičů MHD zažehnána, přidají jim čtyři tisíce měsíčně - iDNES.cz

>> Přejít na odkaz

  18.1.2018 17:45
Další nový parciální trolejbus Škoda 26 Tr Solaris míří do Ostravy. Trolejbus byl vyfotografován na dálničním odpočívadle Devět Křížů. (18.1.2018)

  18.1.2018 08:18
Autobus Karosa B 961 E (ev. č. 4294), dopravce Dopravní podnik Ostrava a.s. Vůz byl vyfotografován ve svých domovských garážích Hranečník. (15.1.2018)

  18.1.2018 08:03
Dopravní podnik Ostrava se chystá nakoupit nové tramvaje a autobusy - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

Jste zde: