Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Nové elektrobusy v roce 2017 pro DPO

dpoDne 13. ledna 2017 se na portálu Věstníku veřejných zakázek objevila nová zakázka s názvem ”Dodávka elektrobusů a nabíjecí stanice”.

Dopravní podnik Ostrava a.s. vypsal tuto zakázku na pořízení 2 nových elektrobusů s průběžným dobíjením (dobíjení na trati během směny) a také výstavby dobíjecí stanice a dodávky dvou mobilních zařízení (pro každý elektrobus jedna).

Cena této zakázky je celkem 34 miliónu Kč bez DPH z toho 23 miliónu Kč přijde pořízení 2 elektrobusů a na 11 miliońu Kč vyjde výstavba dobíjecí stanice. Financování podle Věstníku veřejných zakázek by mělo být hrazeno pomocí Evropské unie jako součást projektu Obnova vozového parku MHD v DPO II. lokalita Klimkovice.

Poptávány jsou tedy 2 nové 100% nízkopodlažní elektrobusy v dělce 11 – 12,5 m a 2,45 – 2,55 m široké a maximálně 3,40 na výšku. Mezi požadovanou výbavu zmiňme celovozovou klimatizaci, kamerový systém se záznamem a dále také LCD obrazovka která bude umístěna uvnitř vozidla tak jak jí již známe od nedávno dodaných plynových autobusů Solaris Urbino 12 CNG a 18 CNG.

Minimální denní dojezd vozidla bude 350 km. Minimálního dojezdu bude dosaženo při tzv. průběžném dobíjení, kdy se uvažuje s jízdou 50 minut a 10 minut na dobíjení v cyklu maximálně 15x za 1 den. Doba pro dobíjení je stanovena jako čistý čas pro dobíjení po zahájení přenosu energie do trakčních akumulátorů. Provoz elektrobusu se předpokládá v čase 5-23 hodin. Ujetá vzdálenost v režimu průběžného dobíjení se předpokládá max. 30 km po každém nabití. Bez průběžného dobíjení bude vozidlo schopno ujet minimálně 40 km z maximálního 100 % nabití trakčníchakumulátorů.

Druhou částí výběrového řízení je zřízení dobíjecí stanice, která bude umístěna na odstavném parkovišti na konečné zastávce autobusů Svinov mosty d.z. Dopravní podnik Ostrava a.s. již požaduje zřízení standardizované dobíjecí stanice pro rychlonabíjení. Pro tuto standatizaci podepsali výrobci Irizar, Solaris, VDL, Volvo, ABB, Heliox a Siemens dohodu v březnu roku 2016. V praxi to znamená, že vozidla těchto zmíněných výrobců půjde nabíjet u této dobíjeci stanice, aneb vznikl určitý standard v nabíjení. Hlavní prvkem standatizace u vozidel je dobíjecí pantograf na vozidle nebo dobíjecí zařízení.

Dále dopravce poptává pro každý elektrobus mobilní dobíjecí zařízení, tj zařízení pro pomalé dobíjení. Díky umístění dobíjecího stojanu pro rychlodobíjení na konečné zastávce Svinov mosty d.z., dopravce počíta s provozem těchto elektrobusů na lince č. 64 vedené v trase Svinov mosty d.z. – Svinov nádraží – Svinov náměstí – Jelínkova – Klimkovice centrum – Sanatoria. Tato trasa byla vybrána před časem také díky zřízení nízkoemisní zóny v Klimkovicích.

Na závěr zmiňme, že Dopravní podnik Ostrava a.s. již provozuje na svých linkách 4 elektrobusy SOR EBN 10.5, které nasazuje na dělené směny linky č. 38 a 22 a o víkendu na celodenní směny linky č. 52. Dobíjení probíhá v garážích / vozovně pomocí rychlonabíjení během směny a pomalým dobíjením po ukončení směny (pomalé nabíjení trvá cca 8 hodin).

Začátkem měsíce července 2017 došlo ke zrušení této veřejné zakázky z důvodu vyloučení jediného přihlášeného uchazeče a to společnosti EKOVA ELECTRIC a.s.

Začátkem měsíce srpna 2017 byla zakázka na dodávku nových elektrobusů pro DPO opět zveřejněna, ale již pod názvem ,,Dodávka elektrobusů a nabíjecí stanice II". Parametry původní zakázky jsou totožné, jen dopravce předpokládá, že tento projekt bude spolufinancován z prostředků EU v rámci projektu Nízkoemisní a bezemisní vozidla.

Ostrava si vybrala Electron – Electron si vybral Ostravu
ekova logoVítězem výběrového řízení na dodávku nových elektrobusů a mobilních nabíjecích stanic se stala dceřiná společnost Dopravního podniku Ostrava a.s. (dále jen DPO) společnost Ekova Electric a.s..Firma vyhrála s modelem Ekova Electron 12. Ekova se jako jediná účastnila již předchozího výběrového řízení, z něhož však byla její nabídka vyloučena a soutěž posléze zrušena. I do nově vyhlášené veřejné soutěže se shodnými parametry (jediným rozdílem je předpoklad financování z prostředků EU, konkrétně projektu Nízkoemisní a bezemisní vozidla) se přihlásila pouze Ekova a zakázku nakonec vyhrála s nabídkou v hodnotě necelých 41,5 milionu korun bez DPH.

Ekova
Původní barevný návrh elektrobusu EKova Electric 12. Zdroj: Kupní smlouva Ekova Electric/DPO.

Ekova Electron
Nové barevné řešení elektrobusu Ekova Electron 12, které již je shodné s novým nátěrem DPO. Zdroj: Ekova Electric.

Ta je o cca 7 miĺionů Kč vyšší než odhadovaná hodnota zakázky v původní soutěži. Cena 41 412 083 Kč bez DPH zahrnuje pořízení dvou elektrobusů Ekova Electron 12 s celovozovou klimatizací (jeden vůz vyjde na 13 920 000 Kč, celkem 27 840 000 Kč), mobilních nabíjecích stanic (1 033 000 Kč) a instalaci rychlonabíjecí stanice v prostoru odstavné plochy u zastávky Svinov mosty d.z. (12 165 291 Kč). Nové elektrobusy by měli obsluhovat autobusovou linku č. 64, vedenou v trase Svinov mosty d.z. - Sanatoria.

Na předání elektrobusů do provozu má Ekova přesně rok od podpisu smlouvy, nabíjecí stanice by měly být hotové o tři měsíce dříve.

24.11.2015   Ekova Electron 12   Czechbus 2015
Prototyp elektrobusu Ekova Electron 12, který byl vystaven na veletrhu Czechbus 2015.

26.11.2015   Ekova Electron 12, interiér   Czechbus 2015
Interiér vystaveného elektrobusu Ekova Electron 12 na veletrhu Czechbus 2015.

26.11.2015   Ekova Electron 12, pracoviště řidiče   Czechbus 2015
Pracoviště řidiče vysavovaného elektrobusu Ekova Electron 12 na veletrhu Czechbus 2015.

Ekova Electron (1)
Výroba elektrobusu Ekova Electron 12 pro Dopravní podni Ostrava a.s. Zdroj: Ekova Electric.

Zdroj: Věstník veřejných zakázek, Dopravní podnik Ostrava a.s.

Aktualizováno 22. 2. 2018 12:00

Nové fotografie

červenec 2018
Po 29162330
Út 310172431
St 4111825 
Čt 5121926 
 6132027 
So 7142128 
Ne18152229 
Poslední příspěvky:
  14.7.2018 05:41
Nedávno Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) zakoupil 1. prototyp elektrobusu Ekova Electric 12. Ten pokud si dobře pamatujete byl od výroby opatřen modro-oranžovo-bílým lakem (schéma DPO). DPO se rozhodl tento vůz přelakovat do nových firemních barev, tak jak jej můžete vidět na přiložené fotografii. Vůz byl vyfotografovan v areálu garáží Hranečník. (14.7.2018) Foto: Martin Plačko

  9.7.2018 09:40
Nové ostravské minibusy Dekstra Bus Daily LE 37 CNG ev. č. 7305 a 7306, vyfotografované v garážích Hranečník. (4.7.2018)

  9.7.2018 08:57
Obnova maxi a mini busů v Ostravě - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

  9.7.2018 08:26
Odkoupí Dopravní podnik Ostrava prototyp elektrobusu Ekova Electron 12? - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

  8.7.2018 06:49
Vážení návštěvníci stránek, omlouváme se za další neaktivitu na našem webu, ale již během dnešního dne se můžete těšit na nové nebo aktualizované články...jmenujme například Czech Raildays 2018, Rekonstrukce obratiště Klášterského, Odkoupení předváděcího elektrobusu Ekova Electron 12 a další články.... Na přiložené fotografii můžete vidět ,,krátké" Karosy B 952 E a jednu C 954, které byly vyfotografovány v garážích Hranečník. Po dodávce nových 40 autobusů Solaris Urbino 12 CNG budou všechny,,krátké" Karosy vyřazeny. Foto: Martin Plačko

  3.7.2018 21:18
Do ostravských garáží Hranečník byly dodány další dva minibusy Dekstra Bus Daily LE 37 CNG ev. č. 7305 a 7306 a jeden kloubový autobus Solaris Urbino 18 CNG IV. generace ev. č. 7866. Foto: Martin Plačko

  3.7.2018 09:16
Další nové kloubové autobusy Solaris Urbino 18 CNG IV. generace pro Dopravní podnik Ostrava a.s., vyfotografované v garážích Poruba. (2.6.2018)

  1.7.2018 00:33
Další ostravský minibus Dekstra Bus Daily LE 37 CNG, vyfotografovaný před společností Kar group a.s., ještě před dodáním DPO. Tato společnost vyhrála výběrové řízení na dodávku 3 ks těchto minibusů do Ostravy. (30.6.2018)

Jste zde: