Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

V Chomutově trolejbusy zůstanou

DPCHJV pondělí 11. dubna 2016 ve večerních hodinách rozhodl zastupitelstvo města Chomutov o zachování trolejbusové dopravy ve městě minimálně do roku 2028. Pro zachování hlasovalo 29 zastupitelů a 2 se zdrželi. Došlo tedy k neshodě se sousedním Jirkovem, který ve středu 6. dubna 2016 definitivně potvrdil, že od 1. ledna 2017 přestane finančně podporovat trolejbusovou dopravu na svém území.

2014 06 24@025@@Jirkov, ul. Alešova
Trolejbus Škoda 15 Tr ev. č. 025 projíždí ulicí Alešova v Jirkově. Od 1. ledna 2017 již do Jirkova nebudou trolejbusy zajíždět.



2014 06 24@014@@Jirkov, Horník (2)
trolejbus Škoda 15 Tr ev. č. 014 vyfotografován na zastávce Jirkov, Horník. Jak již výše bylo zmíněno od 1. ledna 2017 Jirkov nebudou již trolejbusy obsluhovat.

Obdobnou situaci před nedávnem řešilo i město s nejmenším trolejbusovým provozem v České republice Mariánské Lázně. Náhradou za trolejbusy měli být pořízeny elektrobusy, ale i Mariánské Lázně se rozhodli zachovat trolejbusy. Snaha o čistě elektrickou MHD by měla být dosažena pořízením trolejbusů s bateriemi pro provoz mimo trolejové vedení.

2013 08 06@54@@ul. Hlavní třída
Setkání trolejbusů Škoda 24 Tr Citelis 1A ev. č. 54 a prototypu Škoda 24 Tr Citybus ev. č. 51 na ul. Hlavní třída v Mariánských Lázních.

Chomutovu se díky rozhodnutí Jirkova musí připravit na vyšší náklady, které by se měly pohybovat mezi 9 a 11 miliony ročně. Dopravní podnik měl v plánu trolejbusy nahradit CNG autobusy, které by zakoupil za pomoci dotace. Jenže podmínky dotace nedovolují tuto změnu, neboť trolejbusy musí být nahrazeny pouze vozy na elektropohon. Jirkov jako důvod zrušení uvedl, že trolejbusy jsou drahé a ušetřené prostředky plánuje investovat zázemí pro elektrokola a elektromobility, což jasně vyplývá jako podpora individuální dopravy na úkor šetrnější hromadné dopravy.

2014 06 24@105@@Písečná
Jeden z nejmodernějších nízkopodlažních chomutovských trolejbusů Solaris Trollino 12 AC ev. č. 105, který byl vyfotografován na konečné zastávce Písečná.

Trolejbusový provoz v souměstí Chomutov a Jirkov je nejmladším v republice. V provozu je od 1. července 1995 a používá stejnosměrnou soustavu 750 V. Vozový park čítá 18 trolejbusů z toho 6 nízkopodlažních a 13 kloubových. Průměrné stáří vozidel je přibližně 17,5 let, pokud bychom věk počítali od provedení posledních oprav na původních trolejbus Škoda 15 Tr z roku 1995, tak dostaneme číslo 8 a půl roku. Poslední investice do vozového parku byla provedena v roce 2011 a to konkrétně generální oprava tří trolejbusů.

Trolejbusy obsluhují 6 linek, které jsou označeny jako č. 40 a 41 pro linky spojující Chomutov a Jirkov č. 50, 51, 52 a 53 pro linky jezdící pouze po Chomutově. Kromě linek č. 50 a 51 jsou všechny linky v provozu všechny dny v týdnu. Smutnou skutečností linkového vedení je souběh trolejbusových linek s autobusovými. Řešením by mohlo být částečné rozšíření sítě k nákupním centrům, kam je při cestě ze sídliště výhodnější využít přímou autobusovou linku. Druhým možným řešením je nákup trolejbusů s bateriemi, které jsou v poslední době stále populárnější.

Aktualizováno 26. 4. 2016 10:31

Jste zde: