Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

Ostrava se rozloučila s většinou autobusů Karosa

dpoBez velkých oslav a připomínek končí 23. října 2015 provoz většiny vysokopodlažních autobusů Karosa a zároveň nejstarších nízkopodlažních autobusů v Ostravě. Důvodem je jejich nahrazení 105 nejmodernějšími vozidly s pohonem na CNG. Pro získání dotace, která pokrývala 75 % nákladů z nákupní ceny, se musel dopravce zavázat, že nejstarší vozy budou ekologicky zlikvidovány. Pro mnohé fanoušky tak končí provoz autobusových zástupců klasické kategorie.

1.12.2015   Pohled na vyřazené vozy v areálu šrotiště HP AUTODEMONT (1)
Vyřazené autobusy Karosa na šrotišti společnosti H+P AUTODEMONT s.r.o. ve Staříči.

Tabulka níže specifikuje, které vozy konkrétně byly vyřazeny a v provozu je již neuvidíte.

Vyřazená vozidla v DPO k 26.10.2015  
Evidenční číslo Typ Provozovna
7701 - 7704, 7706, 7707, 7708, 7712, 7715 Solaris Urbino 12 Garáže Hranečník
6460, 6466, 6468 - 6470, 6472 - 6474, 6476, 6479 - 6481, 6483 - 6489 Karosa B 932 Garáže Hranečník/Gatáže Poruba
6492 - 6516 Karosa B 932 E Garáže Hranečník/Garáže Poruba
4253, 4255, 4256, 4258, 4260 - 4267 Karosa B 941 Garáže Hranečník/Garáže Poruba
4268, 4269, 4272 Karosa B 941 E Garáže Hranečník/Garáže Poruba
6517 - 6528 Karosa B 952 Garáže Hranečník/Garáže Poruba
6530 - 6553 Karosa B 952 E Garáže Hranečník/Garáže Poruba
7009, 7010, 7012, 7013 Karosa - Renault Citybus 12 M Garáže Poruba

 

25.10.2015 - ...
25.10.2015 - ...
6552 - 2T2 23...
6514 - OSB 61...

Fotografie č. 1 - 3: Pohled ny vyřazené autobusy Karosa v areálu garáží Hranečník.
Fotografie č. 4: Pohled na vyřazený autobus Karosa B 932 E ev. č. 6514 v areálu garáží Poruba.

Přehled typových řad a roků, kdy byly uvedeny do provozu:
●    Solaris Urbino 12 (2001)
●    Karosa B 932 (1997)
●    Karosa B 932 E (2000)
●    Karosa B 941(1997)
●    Karosa B 941 E (1999)
●    Karosa B 952 (2002)
●    Karosa B 952 E (2003)
●    Karosa - Renault Citybus 12 M (1997)

Dodejme, že vozidla jsou zlikvidována ve firmě H + P AUTODEMONT s.r.o.

4265 - OVX 50...
6553 - 2T2 23...
7009 - OVX 52...
7009 - OVX 52...
6508 - OSB 61...
6525 - OSC 54...
7703 - 3T5 10...
6494 - OVZ 90...

Fotografie č. 1: Autobusy typu Karosa B 941 ev. č. 4265 a Karosa B 932 ev. č. 6488 opuštějí garáže Hranečník a směřují do společnosti H+P AUTODEMONT s.r.o. ve Staříči.
Fotografie č. 2: Autobus Karosa B 952 E ev. č. 6553 směřuje na vážení do společnosti OZO Ostrava a poté do kovošrotu H+P AUTODEMONT s.r.o. ve Staříči.
Fotografie č. 3: Autobus Karosa - Renault Citybus 12 M ev. č. 7009 již byl zvážen ve společnosti OZO Ostrava a vydává se na poslední cestu do kovošrotu H+P AUTODEMONT s.r.o. ve Staříči.
Fotografie č. 4: Autobusy Karosa - Renault Citybus 12 M ev. č. 7009 a 7012 vyfotografované na bývalé zastávce Polanecká při cestě do OZO Ostrava a pak do kovošrotu H+P AUTODEMONT s.r.o. ve Staříči
.
Fotografie č. 5: Karosa B 932 E ev. č. 6508 při poslední cestě z OZO Ostrava do kovošrotu H+P AUTODEMONT s.r.o. ve Staříči.
Fotografie č. 6: Autobus Karosa B 952 ev. č. 6525 čeká na vážení před OZO Ostrava, poté jej čeká cesta do kovošrotu H+P AUTODEMONT s.r.o. ve Staříči.
Fotografie č. 7: Autobus Solaris Urbino 12 ev. č. 7703 vyfotografován přímo při vážení v OZO Ostrava a poté se vydal do kovošrotu H+P AUTODEMONT s.r.o. ve Staříči.
Fotografie č. 8: Během převozu do kovošrotu H+P AUTODEMONT s.r.o. byly vyfotografovány vozy Solaris Urbino 12 ev. č. 7703 a Karosa B 932 E ev. č. 6494.

9.11.2015 - L...

Po každém vážení vozu ve společnosti OZO Ostrava byl vydán tento vážící list.

A pár fotografií přímo z kovošrotu H+P AUTODEMONT s.r.o. ve Staříči.

HP AUTODEMONT...
HP AUTODEMONT
HP AUTODEMONT...
HP AUTODEMONT...

Vyřazené ostravské Karosy ve Staříči.

Dopravní podnik Ostrava a.s. se tedy kompletně rozloučil s vozy typu Karosa B 932 E, Karosa B 941, Karosa B 952 a Karosa – Renault Citybus 12 M.

Na závěr pro vás máme ještě krátkou rekapitulaci typů a jejich značení, které jsme v článku jmenovali.

Karosa B 932
Autobusy řady Karosa B 932 nakupoval Dopravní podnik Ostrava a.s. v létech 1997 - 1998, celkem zařadil do svého vozového parku 34 těchto vozidel, které obdržely ev. č. 6456 - 6489. Nyní se v Ostravě nachází v provozním stavu jen vůz s ev. č. 6482, který je převážně nasazován na noční směny. K různým propagacím DPO je také použit vůz s ev. č. 6485, který je garážován v Ústředních dílnách v Martinově. Autobusy byly vybaveny pětistupňovou manuální převodovkou Praga a motorem LIAZ ML 636 o výkonu 175 Kw. Motory splňovaly emisní normu EURO 2. Pro vstup do vozu byly vybaveny třemi dvoukřídlými dveřmi. Autobusy během své životnosti prošly střední opravou (SO). Výrobcem těchto autobusů byla společnost Karosa a.s. Vysoké Mýto.

Karosa B 932 E
V letech 2000 – 2001 započala dodávka inovované verze - typu Karosa B 932 E. Do Ostravy bylo dodáno celkem 26 vozidel. Autobusy byly opět vybaveny pětistupňovou manuální převodovkou Praga a motorem LIAZ ML 636 o výkonu 175 kW splňující emisní normu EURO 2. Novinkou bylo snížení podlahy mezi předními a prostředními dveřmi. Nově byly autobusy vybaveny systémem ABS a předními kotoučovými brzdami. Autobusy byly vybaveny třemi dvoukřídlými dveřmi a byly vyrobeny společností Karosa a.s. Vysoké Mýto. Autobusy během své životnosti prošli SO. V současné době DPO neprovozuje žádný typ tohoto vozidla.

Karosa B 952
V roce 2002 nakoupil Dopravní podnik Ostrava a.s. 12 vozidel typu Karosa B 952. Autobusy obdržely ev. č. 6517 – 6528 a svým tvarem se již od pohledu lišily oproti dříve jmenovaným. Autobusy B 952/ B 952 E měly nově zadní zkosené čelo (tento typ čela byl již použit na zájezdových autobusech Karosa LC 936) a byly vybaveny zvlhčovačem vzduchu Trav-l-Cool pro zajištění pohodlí pro řidiče ve zhoršených letních klimatických podmínkách. Dále byly vozy vybaveny ABS a předními kotoučovými brzdami. Po společné fúzi společnosti Karosa a Iveco bylo na autobusy doplněno jméno Irisbus a pod kapotu osazeny motory Iveco Cursor splňující emisní normu EURO 3. Dále byla také snížena podlaha od prvních k druhým dveřím. Výrobcem těchto autobusů byla společnost Karosa a.s. Vysoké Mýto. Autobusy dojezdily bez většího zásahu do karosérií - pouze vůz ev. č. 6517 prošel SO.

Karosa B 952 E
Tyto autobusy vycházejí z autobusů typu Karosa B 952. Dopravní podnik Ostrava a.s. nakoupil v létech 2003 – 2006 celkem 34 těchto vozidel, které zařadil pod ev. č. 6530 – 6563. Hlavní viditelnou změnou oproti autobusům Karosa B 952 byla lepená okna, namísto doposud oken vsazovaných do gumy. Autobusy ev. č. 6530 – 6553 byly vybaveny zvlhčovačem vzduchu Trav-l-Cool pro zajištění pohodlí pro řidiče ve zhoršených letních klimatických podmínkách. Od ev. č. 6554 do 6563 byly autobusy vybaveny zvlhčovačem vzduchu Ebercool. Dále oproti modelu B 952 na zadním čele přibyla jedna větrací mřížka motoru a byly pozměněny přední mřížky v masce. Autobusy jsou vybaveny motorem Iveco Cursor o výkonu 180 kW, splňující emisní normu EURO 3. Autobusy ev. č. 6530 – 6553 byly vybaveny manuální pětistupňovou převodovkou Praga. Autobusy ev. č. 6554 – 6563 byly vybaveny již šestistupňovou manuální převodovkou ZF. Samozřejmostí již byly přední kotoučové brzdy ABS a od vozů s ev. č. 6554 také ASR. Nyní v provozu zůstávají pouze vozy ev. č. 6554 – 6563, které jsou nasazovány převážně na noční směny a také vůz ev. č. 9200 ex. 6546, který DPO používá pro výuku autoškoly. Výrobcem těchto vozidel byla společnost Karosa a.s. Vysoké Mýto.

Karosa B 941
Kloubové autobusy typu Karosa B 941 Dopravní podnik Ostrava a.s. nakupoval v létech 1997 – 1998. Celkem do svého vozového parku zařadil 18 vozidel tohoto typu evidovaných pod čísly 4250 – 4267. Autobusy byly vybaveny motorem LIAZ ML 636 o výkonu 175 kW, splňující emisní normu EURO 2. Dále také byly osazeny automatickou třístupňovou převodovkou VOITH. Vstup do vozidla byl opatřen čtyřmi dvoukřídlými dveřmi. Výrobce těchto vozidel byla společnost Karosa a.s. Vysoké Mýto.

Karosa B 941 E
Kloubové autobusy typu Karosa B 941 E Dopravní podnik Ostrava a.s. od roku 1999 až do roku 2001. Celkem do svého vozového parku zařadil 20 vozidel tohoto typu pod ev. č. 4268 - 4287. Autobusy byly vybaveny motorem LIAZ ML 636 o výkonu 175 kW, splňující emisní normu EURO 2. Dále byly osazeny automatickou třístupňovou převodovkou VOITH a systémem ABS. Podlaha od předních po druhé dveře byla snížená a nástup do vozidla byl pomocí čtyř dvoukřídlých dveří. V současné době DPO má v provozu vozy s ev. č. 4272, 4274 – 4281, 4283 – 4286. Výrobcem těchto vozidel byla společnost Karosa a.s. Vysoké Mýto.

Karosa – Renault Citybus 12 M
Městský nízkopodlažní autobus Dopravní podnik Ostrava a.s. nakupoval v létech 1997 – 1999. Celkem zařadil do svého vozového parku 13 vozidel toho toypu označenými ev. č. 7001 – 7013. Autobusy byly vybaveny motorem Renault MIDR o výkonu 186 kW, splňující emisní normu EURO 2. Vozy byly vybaveny automatickou třístupňovou převodovkou VOITH. Vozidla od ev. č. 7007 – 7013 byly vybaveny plošinou pro imobilní cestující. Vůz ev. č. 7008 se dochoval a je deponován v depozitu v garážích Hranečník a počítá se s tímto vozem jako muzejním. Výrobcem těchto vozidel byla společnost Karosa a.s. Vysoké Mýto spolu se společností Renault, která ve Francii vyrobila karoserii a v závodě ve Vysokém Mýtě probíhala finální montáž.

Fotografie vyřazených ostravských autobusů Karosa

Aktualizováno 22. 2. 2016 12:18

Jste zde: