Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Český plynárenský svaz informuje

2012-06-30@612@4L2 5179@Liberec, ViaduktSpotřeba CNG za rok 2013 vzrostla o 44 procent

Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) za rok 2013 činila téměř 22 miliony m3, což představujevelmi vysoký 44 procentní nárůst proti roku 2012. Za posledních pět let se spotřeba od roku 2008 CNG ztrojnásobila. Podle Evropské plynárenské asociace Eurogas, ve kterém reprezentuje Českou republiku Český plynárenský svaz (ČPS), se může spotřeba CNG v Evropě zvýšit do roku 2035 až sedminásobně.

Zatímco spotřeba CNG v ČR v letech 2011 resp. 2012 narůstala jen o 20 resp. 26 procent, spotřeba za rok 2013 činila 21,95 milionů m3 a to znamená téměř dvojnásobný, 44 procentní nárůst. „V roce 2012 jsme prodali 3,7 milionů m3 CNG, v loňském roce již téměř 4,9 milionů m3,“ uvedl mluvčí skupiny RWE Martin Chalupský.

„Výsledky vysoce předčily naše očekávání, ještě v prosinci jsme věřili opět jen asi ve dvacetiprocentní nárůst. CNG je v současnosti nejekonomičtější palivo, pokud by například všechny vozy v ČR přešly z benzínu na CNG, klesly by náklady na provoz vozů asi o 200 miliard korun a to nepočítám úspory za výrazné snížení emisí,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.

Eurogas, mezinárodní sdružení 50 nejvýznamnějších plynárenských subjektů v Evropě, vydalo v prosinci 2013 zprávu Long-term Outlook forGas to 2035. V části Doprava uvádí, že CNG má potenciál se do roku 2035 v EU-27 až sedminásobně zvýšit. Podle odhadů Eurogasu je pravděpodobné, že spotřeba výrazně stoupne, a to z 2,43 miliard m3 v roce 2010 (2 Mtoe) na řádově 17 miliard m3 do roku 2035 (14 Mtoe).

cng graf

Z celkové spotřeby CNG v Evropě odhadem 15 procent spotřebují osobní vozy, 85 procent autobusy a nákladní automobily. V EU ale 78 procent CNG spotřebují osobní vozy a jen 22 procent autobusy s nákladními automobily. (Do Evropy spadají i státy Švýcarsko, Norsko, Ukrajina, ale i část Turecka, Ruska, Bělorusko, Moldavsko, malými částmi pak i Ázerbajdžán, Kazachstán, Gruzie aj.)

Prodej CNG v ČR (v mil. m3)

 cng graf2

Statistická data najdete na www.cng4you.cz
Pravidelné novinky najdete na www.facebook.com/cngfans


ČR
za rok 2 tisíce nových CNG vozidel

V ČR je registrováno celkem asi 4,7 milionů vozidel, podle údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) bylo v ČR zaregistrováno v roce 2013 asi 150 tisíc nových vozidel. Na stlačený zemní plyn (CNG) jezdí v ČR už více než 6,7 tisíce, což je o dva tisíce více než před rokem. Z nich je asi 430 autobusů a 60 nákladních automobilů. Podle oficiální statistiky na světě jezdí již více než 17,7 milionu CNG vozidel, ale jelikož některé země naposledy uvedly své počty v roce 2008 - 2011, nepochybně je toto číslo ve skutečnosti ještě mnohem vyšší. Podle ACEA již šestý rok za sebou klesá v Evropě prodej automobilů, ale těch na CNG přibývá a v Evropě už jezdí celkem 1,85 milionů CNG vozidel.

Český plynárenský svaz (ČPS) sleduje vývoj CNG a pravidelně zpracovává statistická data z této oblasti. CNG je v ČR již 12 let a do ledna 2014 bylo registrováno přesně 6 710 ekologických CNG vozidel.

Automobily na CNG jsou zvlášť vhodné pro řidiče s vyšším počtem ujetých kilometrů. „Nejčastějším důvodem pořízení CNG vozidel je velké snížení nákladů na provoz. Cena CNG je zhruba poloviční oproti benzinu či naftě. Toho si jsou motoristé vědomi a proto si CNG vybírají například firmy s velkými autoparky, spediční firmy a dopravní podniky,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS. „Těší nás, že si řada firem, ale i státní správa vybírá jako ekologické vozy právě ty na CNG a že počet těchto vozidel každým rokem viditelně narůstá,“ dodává.

„Brzy bude u nás jezdit už sedm tisíc CNG vozidel, protože mají mnoho výhod. CNG je vůbec nejlevnější pohonnou hmotou, jeho cena na 1 km se pohybuje mezi 1 - 1,40 Kč. Má také nulovou silniční daň a nádrže jsou uloženy mimo zavazadlový prostor. V neposlední řadě CNG z auta nelze také zcizit,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS. Cena CNG vozidel je téměř stejná jako stejných vozidel benzinových nebo dieselových a na trhu je velmi velká nabídka sériově vyráběných vozů, a to i za cenu pod 200 tisíc korun. U partnera společnosti E.ON - AUTO FUTURE v Českých Budějovicích – si mohou zákazníci vybrat ze široké nabídky osobních i užitkových vozů a ušetřit dokonce 36 procent při nákupu. 

Statistická data najdete na www.cng4you.cz
Pravidelné novinky najdete na www.facebook.com/cngfans


Nejméně
45 nových CNG stanic v roce 2014

V České republice je v provozujiž 52 veřejných plnicích stanic na stlačený zemní plyn (CNG). Do konce roku zahájí provoz nejméně dalších 45 plnicích stanic – společnost E.ON otevře 12 - 14 stanic, VEMEX nejméně dalších 10 stanic, společnost Vítkovice chce letos vybudovat přes 20 stanic, RWE nejméně 3 další stanice atd. Podmínky připravovaného Návrhu směrnice EU o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva v oblasti CNG již nyní ČR splňuje.

Na jaře roku 2014 bude Evropský parlament hlasovat o Návrhu směrnice o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva. Protože síť stanic není v Evropě stále rovnoměrná, Evropská unie chce zavést konkrétní počty plnicích stanic na CNG. Podpořit by ho měl i systém evropských finančních programů. Europoslanci navrhují interval rozmístění CNG stanic maximálně po 100 km, v městských oblastech by v tomto případě měla připadnout minimálně jedna stanice na 100 tisíc obyvatel. Celkově odhadované náklady na vytvoření takové sítě CNG v celé EU jsou odhadovány na 160 milionů Eur. „Do konce roku 2014 by mohlo být v ČR v provozu devadesát plnicích veřejných stanic, v každém kraji alespoň šest, bez problémů podmínky této směrnice už teď plníme,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS) a místopředseda představenstva E.ON Energie.

E.ON je v současné době spolu s Vemexem a Vítkovicemi lídrem ve výstavbě plnicích stanic na CNG. Jen letos otevře E.ON stanice ve Zlíně, Písku, Praze, Brně, Žďáru na Sázavou aj., VEMEX nejméně deset stanic v Plzni, Kolíně, Hradci Králové, Brně, Hodoníně, Mostu, Příbrami, Praze, Zábřehu aj., Vítkovice na dalších místech na stávajících čerpacích stanicích Benzina. E.ONplánuje v příštích pěti letech ve spolupráci s českou firmou NextEnergy postavit celkem asi padesát plnicích stanic.

„Chceme v následujících třech letech postavit asi patnáct plnicích stanic ročně. Devět z dvanácti naplánovaných plnicích stanic navazujeme na depa České pošty, která postupně přeměňuje svůj vozový park a plánuje provozovat celkem 2 900 vozů na CNG,“ říká Hugo Kysilka, marketingový ředitel společnosti Vemex a dodává: „Tyto stanice budou ale i pro veřejnost.“ 

Venergetické skupině RWE je Programem CNG a infrastrukturou pro CNG pověřena společnost RWE Energo. „Letos otevřeme na čerpacích stanicích Benzina CNG stanice v Plzni, Olomouci a Kosmonosech,“ říká Martin Chalupský, mluvčí skupiny RWE. „Spolupráce s Benzinou je příznivá v tom, že budou vidět stojany CNG na dálnicích, na hraničních přechodech a bude běžné jako v Rakousku či Německu, že pistole pro CNG najde u nás každý na stejném stojanu jako ty na naftu nebo benzin,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS. Celkově vidí Benzina potenciál zhruba pro 40 CNG plnicích stanic v jejich síti.

Společnost Vítkovice Doprava chce nejpozději do roku 2016 vybudovat na čerpacích stanicích společnosti Benzina dvacet plnicích stanic na CNG. Počítá s jejich výstavbou během dvou až tří let, ale většinu stanic chce společnost stihnout otevřít ideálně ještě v roce 2014. Mezi prvními stanicemi by měly zahájit provoz především ty na dálničních tazích a rychlostních komunikacích - za všechny lze jmenovat Devět křížů (oboustranná), Zlín, Gajer u Litomyšle a Mladou Boleslav (rovněž oboustranná). Otevření se plánuje na jaře 2014. Další stanice by měly být otevřeny do konce roku 2014, případně na počátku roku 2015.

„Nejnověji se v posledním měsíci otevřely CNG stanice v Chodově u Karlových Varů a Jindřichově Hradci. Dnes je motoristům v Praze k dispozici už devět CNG stanic. Ve Středočeském, Olomouckém a Moravskoslezském kraji lze natankovat v každém u šesti stanic, v Jihomoravském a Jihočeském kraji v každém u čtyř stanic atd.,“ doplnil Jan Ruml.

V rámci celé České republiky by do roku 2020 mohlo být motoristům k dispozici až tři sta CNG stanic a tím by se hustotou sítě mohlo Česko vyrovnat například Rakousku nebo Německu, kde má CNG delší tradici. Na světě je dnes v provozu více než 22 tisíc CNG stanic, v Evropě 4,2 tisíce.

Dojezd sériově vyráběných vozů činí běžně 500-600 km (cca 400 km na CNG a 200 km na benzin z přídavné nádrže, kterou jsou vozy vybaveny).

Přesné umístění všech CNG stanic v ČR najdete na adrese: www.cng4you.cz
Pravidelné novinky najdete na www.facebook.com/cngfans


Vozové
parky na CNG šetří desítky milionů korun
2013-05-25@411@3K0 8914@Richmond (2)
Nejen dopravní podniky, které si stále častěji pořizují autobusy na stlačený zemní plyn (CNG) a šetří tím ročně i více než deset milionů korun, ale postupně přibývají u nás vozidla na CNG v organizacích jakými jsou Česká pošta, Hasičské záchranné sbory, Městská Policie, vysokozdvižné vozíky ve firemních skladech a mnoho dalších.Podle nejnovější zprávy NavigantResearch světový prodej CNG autobusů a nákladních vozů má stoupnout ze 170,2 tisíce/rok v roce 2013 na téměř 400 tisíc v roce 2022.

Ukazuje se, že zejména městské autobusy, podnikové nákladní vozy, firemní flotily, a nebo obslužná vozidla nepotřebují tak širokou síť plnicích stanic, přitom náklady na paliva jsou vždy největší nákladovou položkou vozových parků. Důsledkem toho se CNG stále více využívá v organizacích a firmách. V případě soustředění většího počtu firemních CNG vozů v jednom středisku nebo jedné lokalitě se i vyplatí postavit firemní stanici přímo v areálu společnosti, která může být i veřejná. Podle nejnovější zprávy NavigantResearch ze 13. ledna 2014 prodej CNG autobusů a nákladních CNG vozů ve světě vzroste z 170,2 tisíce/rok v roce 2013 na téměř 400 tisíc (398,4 tisíce/rok) v roce 2022.

U nás společností, která jako první využila této úspory ve velkém, je Česká pošta. Ta provozuje v současné době celkem 5 300 vozidel, z čehož již 692 vozidel jezdí na CNG. Tento počet ale hodlá maximálně rozšířit. Závisí to pouze na počtu a hustotě CNG stanic. Jen letos chce pořídit dalších asi 400 nových vozů na CNG. „Tato vozidla jsou v běžném provozu jednoznačně výhodnější, s auty na CNG šetříme až čtyřicet procent nákladů,“ říká Jan Kubásek, ředitel odboru dopravy České pošty. „Máme tu zkušenost, že jakmile společnosti začnou využívat CNG, již nikdy si nechtějí pořizovat auta na benzin, ta úspora kolem padesáti procent je opravdu zřetelná,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS). Další takový velký vozový park vlastní Vítkovice, kde používání téměř 400 vozů ušetří společnosti ročně kolem 14 milionů korun. 

CNG vozy začínají postupně využívat i Policie a Hasičský záchranný sbor. „Rozhodli jsme se pro obměnu nejméně poloviny všech našich vozů. V současné době jich na CNG provozuje Městská policie Ostrava celkem dvacet. Vše bylo zrealizováno během dvou měsíců a už v roce 2012 jsme měli celou plynovou flotilu. Jen za rok 2012 při průměrném počtu najetých asi 800 tisíc kilometrůs celkem dvaceti vozy činila úspora více jak 1 milion korun, návratnost naší investice byla asi jen rok a půl,“ říká Zdeněk Harazim, ředitel Městské policie Ostrava.Také Hasiči Pardubice začali od listopadu loňského roku jezdit s prvními čtyřmi vozy na CNG. „Zaprvní dva měsíce jsme najeli jen asi čtyři tisíce kilometrů a už nyní činí úspora zhruba sedm tisíc korun, předpokládáme, že za každý rok by úspora mohla činit až 68 tisíc korun na každé auto. Náklady na jeden kilometr jízdy nám nepřekročí s vozy Škoda Citigo CNG jednu korunu na kilometr,“ říká Vendula Horáková, tisková mluvčí HZS Pardubického kraje.

Nedbalejší je ale státní správa. „Do konce roku 2013 měl být splněn závazek výměny několika tisíc vozidel za tzv. ekologicky přátelská, celkem 25 procent v každém resortu,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS. Vyhodnocení splnění tohoto usnesení vlády by mělo předložit Ministerstvo životního prostředí do 31. března 2014. „Jsme sami zvědavi, zda státní úřady program splnily, podíl takových vozů ještě při vyhodnocení na konci roku 2012 nedosahoval ani 10 procent a to jich mělo jezdit několik tisíc. Často úřady neměli zakoupené ani jediné takové vozidlo, ačkoliv program obměny vozového parku veřejné správy schválila vláda už v roce 2008,“ dodává Jan Ruml.

V současné době jezdí v ČR 423 CNG autobusů. Ve velkém se připravuje uvádět do provozu další. Např. město Kladno chce již brzy mít 26 autobusů poháněných zemním plynem. „Naším cílem je postupně zvýšit jejich počet až na 60, tedy přibližně třetinu vozového parku společnosti. Pořizovací cena těchto autobusů je sice o něco vyšší, ale dotace pokryje 40 procent pořizovací ceny,“ říká Ludomír Landa, ředitel ČSAD MHD Kladno. V Ostravě už mají plán na nákup asi sta kusů autobusů na CNG. Dopravní podnik v Pardubicích, který už dnes provozuje 20 CNG autobusů uspoří za rok kolem 11 milionů korun, Jihlava při 13 autobusech necelých 5 milionů korun. Česko má podle ministra životního prostředí "velmi dobrou naději“ získat již brzy zEvropské unie jednu miliardu korun na obnovu autobusového parku. „Máme již projekt ná nákup autobusů připravený. Pokud budou peníze k dispozici, tyto autobusy by v ulicích Brna mohly jezdit už v roce 2014,“ říká ing. Jiří Valníček, provozní ředitel Dopravního podniku města Brna. Celkem již jezdí autobusy na CNG v nejméně 22 městech ČR.

Společnost Linde MH vyrábí a na českém trhu nabízí vysokozdvižné vozíky na CNG již od roku 2005. V loňském roce také otevřela v centrále společnosti v Praze vlastní plnicí stanici a tu využívá i pro flotilu 18 vlastních osobních firemních vozů na CNG. „Nové vysokozdvižné vozíky Linde na CNG jsou nejenom velmi ekologickým řešením, ale hlavně přináší v porovnání s dieselovými vozíky významnou, přibližně 50 procentní, úsporu nákladů na pohonné hmoty,“ říká Jiří Klenk, zástupce obchodního ředitele Linde MaterialHandling.

Firemní CNG vozové parky se nepochybně ještě rozšíří ve chvíli, kdy Škoda Auto uvede v roce 2014 na trh novou Octavii s pohonem na CNG. Octavia je dlouhodobě nejprodávanějším autem v ČR a ve většině případů slouží právě ve firemních flotilách jako služební vozidla.


Vývoj
CNG v ČR v letech 2005-2014 v číslech

 

konec roku 2005

začátek roku 2014

nárůst

Počet CNG vozidel ve světě

4 640 000

17 730 450

13 090 450

Počet CNG vozidel v Evropě

556 650

1 848 550

1 291 900

Počet CNG vozidel v ČR

390

6 710 

6 320

Počet CNG autobusů ve světě

125 050

781 400

656 350

Počet CNG autobusů v Evropě

90 232

278 503

188 271

Počet CNG autobusů v ČR

90

423

333

Počet CNG stanic ve světě

8 965

22 165

13 200

Počet CNG stanic v Evropě

2 031

4 191

2 160

Počet CNG stanic v ČR

9

52

43

Spotřeba CNG ve světě (m3) / za předchozích 12 měsíců

10 003 016 000

76 900 680 000

66 897 664 000

Spotřeba CNG v ČR (m3) / za předchozích 12 měsíců

3 010 000

21 951 900

18 941 900

Zdroj: Tiskové zprávy Českého plynárenského svazu

Jste zde: