Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Aktuálně z Olomouce

Stavba nové tramvajové trati

Ke konci roku 2011 se v Olomouci kousek od Tržnice začalo budovat nové obchodně-zábavní centrum Šatovka, slavnostně otevřeno pro veřejnost pak bylo 18. října 2013. Dodejme, že Šantovka je největší obchodní centrum v Olomouckém kraji a patří mezi deset největších obchodních center v České republice.

Již při stavbě olomouckých sídlišť Nové Sady a Povel v 70. a 80. letech 20. stol. se uvažovalo o stavbě tramvajové trati do této oblasti. Avšak realita byla jiná a stavba tratě do sídlišť začala až v červnu roku 2012. Koleje vedou ze zastávky Tržnice kolem nákupního centra Šantovka, až po Velkomoravskou ulici, po níž pak trať pokračuje až ke křižovatce s Rooseveltovou ulicí. Zde trať odbočuje vlevo do ulice Trnkovy, kde končí I. etapa stavby a trať je zde ukončena úvratí.

Jelikož tramvajová trať není zakončena smyčkou, bylo potřeba zakoupit oboustranná vozidla. Nakonec bylo rozhodnuto o nákupu celkem 14 tramvají typu Vario LF+/o, které budou jezdit v soupravách na nových linkách č. 3 a 5. Dodávka nových tramvají by měla být hotova do konce roku 2013. Ostrý provoz na novém úseku trati začne podle předpokladu na přelomu listopadu a prosince. Nyní je oblast obchodního centra Šantovka obsluhována autobusovou linkou č. 30 v trase Tržnice – Šantovka – V Kotlině – Trnkova – Povel, škola – V Kotlině – Šantovka – Tržnice, plocha.

V dalších letech je plánována stavba II. etapy tramvajové tratě v úseku Trnkova – Družební a v III. etapě Družební – Jižní.

- 9.4.2013 -...
- 9.4.2013 -...
- 9.4.2013 -...
- 9.4.2013 -...

Tramvaje Vario LF+/o (ev. č. 101 a 102). Dvě z celkem ze 14 tramvají, které budou jezdit na nové tramvajové trati

Technické parametry nové trati:

Délka trati: 1,394 km
Počet zastávek natrati: 3 (Šantovka, V Kotlině, Trnková)
Náklady: 350 milionu (225 milionu dotace z Programu Švýcarsko-české spolupráce)

Tramvajové linky jezdící na trati podokončení:

l. č. 3 – Trnkova – Tržnice – Náměstí Hrdinů – Hlavní nádraží – Fibichova
l. č. 5 – Trnkova – Envelopa – Hlavní nádraží – Fibichova

Další technické zajímavosti:
• dvoukolejná trať vede z ulice 17. listopadu kolem galerie Šantovka po nábřeží Mlýnského potoka a Moravy a dále po Velkomoravské ulici. Končí v ulici Rooseveltova a měří 1,4 kilometru

• trasa dvakrát křižuje významné ulice a železniční trať, překonává vodní tok a podzemní garáže

• výstavba zahrnovala přeložky inženýrských sítí a potřebné kabelové a trubní rozvody včetně velmi náročných přeložek hlavních tras vodovodu, plynovodu a horkovodu

• nová místní komunikace měří 560 metrů, zahrnuje nejen tramvajovou trať, ale i silnici, chodník a cyklostezku

• na trati jsou tři zastávky MHD s inteligentními označníky a přístřešky pro cestující

• bylvybudován nový úrovňový přejezd přes železniční trať Olomouc - Kostelec na Hané

• na základě požadavku DPMO, umožnit provoz náhradní autobusové dopravy v případě krátkodobé odstávky provozu tramvají, jsou pojížděné plochy upraveny dlážděním a živičným povrchem

• stavební práce na části A I. etapy začaly 14. června 2012, práce na části B I. etapy započaly 10. dubna 2013.

Fotografie nové tramvajové trati v Olomouci na sídliště Nové Sady a Povel

Nové autobusy pro Dopravní podnik města Olomouce a.s.

Prvním novým vozidlem je nízkokapacitní autobus Solaris Urbino 8,6 ev. č. 551 (RZ: 5M4 2551). Připomeňme, že se jedná o jediný autobus tohoto typu v České republice a vystřídal tak vůz SOR B 7.5 (ev. č. 502), vyrobený v roce 1996, který bylo možné vídat na lince č. 42, jezdící v okružní trase (Erenburgova) - Tabulový vrch - (zastávky v areálu Fakultní nemocnice) – Fakultní nemocnice – Tabulový vrch.

502 - OLB 05-...
502 - OLB 05-...
502 - OLB 05-...
502 - OLB 05-...

Autobus SOR B 7.5 (ev. č. 502), který do 2.10.2013 bylo možno vídat na lince č. 42. Nyní jej nahradil Solaris Urbino 8.6 (ev. č. 551)

551 - 5M4 255...
551 - 5M4 255...
551 - 5M4 255...
551 - 5M4 255...

Nový malokapacitní autobus Solaris Urbino 8.6 (ev. č. 551)

Dalším novým přírůstkem se stal autobus Solaris Urbino 18, který obohatil flotilu kloubových Solarisů v Olomouci. Vůz obdržel ev. č. 413 a RZ: 5M4 2413. Oba nové vozy, Solaris Urbino 8,6 a 18, vyjely na své první linky 3. října 2013.

413 - 5M4 241...
413 - 5M4 241...
413 - 5M4 241...
 

Nový kloubový autobus Solaris Urbino 18 (ev. č. 413)

Zdroj: DPMO a.s., www.olomouc.eu, Olomoucký deník, www.olstavby.cz 

Aktualizováno 31. 10. 2013 17:53

Dopravní podnik města Olomouce a.s.

Nové fotografie

duben 2024
Po18152229
Út29162330
St3101724 
Čt4111825 
5121926 
So6132027 
Ne7142128