Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

Dopravní podnik Ostrava připravuje soutěž na 25 velkokapacitních tramvají

dpoDne 1. července 2022 ve věstníku veřejných zakázek zveřejnil Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) zakázku s názvem: ,,Předběžné tržní konzultace k pořízení velkokapacitních tramvají". Tímto DPO zvažuje  zahájení zadávacího řízení na veřejnou zakázku s názvem „Dodávka a servis až 25 ks velkokapacitních tramvají“, jejímž předmětem bude nákup a následný servis velkokapacitních tramvají. Své nabídky případní zájemci mohou zaslat do 12. července 2022.

2013 03 04@1514@@ul. Vítkovická
Ostravské velkokapacitní tramvaje KT8D5.RN1, konkrétně vůz ev. č. 1514.

Poslední soutěž na ,,velkokapacitní tramvaje" vyhrála společnost Škoda Transportation s modelem Škoda 39T ForCity Smart. Tato zakázka byla ovšem kritizováni z důvodu vysoké pořizovací ceny. Společnost Škoda Transportation byla v soutěži jediná po vyloučení ostatních uchazeču. Minimální obsaditelnost nahrávala provedení dvoučlánkovému vozu a tohoto přesně Škoda využila a do Ostravy dodává dvoučlánkové tramvaje, které mají pouze o 12 osob a 1,6 m více než předchozí dodané tramvaje Stadler Tango NF2. Další rozdíl v identických tramvajích je cena, kde tramvaj od Škodovky je drahší o 21 750 000 Kč než tramvaj od Stadleru. Původně se o nových tramvajích Škoda 39T ForCity Smart hovorilo jako o velkokapacitních, poté sám dopravce je začal označovat pojmem ,,střední kapacita plus".

Nové velkokapacitní tramvaje by měli nahradit provozované tramvaje typu KT8D5.RN1, které v Ostravě lze nejčastěji potkat na tramvajové lince č. 2 jezdící v trase Hlavní nádraží - Výškovice. Dopravce má celkem 16 těchto tramvají označených evidenčními čísly 1500 - 1515. Všechny tramvaje byly dodány v roce 1989 a postupně byly zprovozňovány v roce 1990. V letech 2003 až 2011 prošli tramvaje velkou modernizací, kde došlo k jejich zjednosměrnění a byly vybaveny středním nízkopodlažním článkem.

Komplikací při tržních konzultacích může být krátký termín na přihlášení, který stanovil  DPO nebo také pro zahraniční výrobce, že jazyk při tržní konzultaci bude pouze čeština.  Další zajimavostí bude jak se vypořáda DPO se servisem tramvají, neboť své dílny DPO prodal minulý rok společnosti Škoda. Podmínka na servisování u externího partnera, který je pro ostatní konkurent, to asi bude pro ostatní výrobce neakceptovatelné. Nechceme předcházet situaci , ale že bysme již znali potencionálního vítěze zakázky? 
Celou situaci budeme sledovat a postupně budeme aktualizovat tento článek.

Aktualizováno 5. 7. 2022 11:34

Jste zde: