Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Opravdu je ostravská MHD bez dieselu?

dpoZ regionálních médií, webu Dopravního podniku Ostrava a.s. (dále jen DPO), ale i z vozidel samotných na čtenáře, diváky, cestující i obyčejné Ostravany či návštěvníky Ostravy doslova útočí nepřehlédnutelné heslo: Bez dieselu. To odkazuje na fakt, že od 9. dubna 2021 údajně DPO nevypravuje do provozu již žádný dieselový autobus, pouze vozy na CNG nebo elektrobusy. Výjimky prý mohou nastat pouze při poruchách vozidel, kdy jako náhradní může být vypraven i naftový autobus. Jaká je však opravdová situace, pokud odhrneme „pí-ár“ závěs senzace a snahy o zviditelnění se?

2021 04 11@7515@8T0 4472@ul. 26. dubna
2021 04 11@7515@8T0 4472@ul. 26. dubna (1) 2021 04 11@7515@8T0 4472@ul. 29. dubna

I o vikendu jsou pravidelně podle vozových jízdních řadů vypravovány dieselové autobusy.

Abychom jen nekritizovali, bez dieselu se ostravská MHD onoho 9. dubna 2021 opravdu obešla, alespoň pokud se týkalo dopoledního sedla, kdy mezi cca 9. a 12. hodinou opravdu žádný naftový autobus DPO v ulicích nejel. Brzy po vyslání tohoto velkolepého úspěchu do světa se však stejně rychle sesbírala i svědectví samotných řidičů, jakým způsobem tohoto „velkého kroku pro lidstvo“ DPO dosáhlo. Shodně popisovali, jak ráno vyjeli na celodenní směnu s „nafťákem“, který jim byl někdy před 9. hodinou vyměněn za CNG autobus.

Bez dieselu
,,Mediální" kampaň Ostrava bez dieselu.

K vidění tak byly i celkem bizarní situace, kdy na kurzech určených pro kratší autobusy jel 18m kloubák, protože jednoduše typově dostatek CNG autobusů zdaleka není, a nemůže tak pokrýt běžnou vypravenost. Legendární Potěmkinovu vesnici pak DPO zřejmě ještě překonal, když po skončení mediálního vychloubání se byly některým řidičům jejich ekologická CNG vozidla opět vyměněna zpět za naftová... Asi nikoho nepřekvapí, že na odpolední trhačky vyjížděly nafťáky už zcela bez uzardění se kohokoliv.

Bez dieselu (1)
,,Mediální" kampaň Ostrava bez dieselu.

A jaká je situace v následujících dnech, kdy oficiálně vyjíždějí naftové autobusy jen jako záložní? Kromě trhaček se běžně vypravují také na celodenní kurzy. Obecně jsou naftové autobusy nasazovány hlavně na kurzy, na nichž má být vypraven autobus délky 10 metrů – ty totiž v CNG variantě prozatím jaksi vůbec nejsou.

V případě garáží Hranečník se jedná v pracovní dny o celodenní směny na lince 22 (201/120-220 a 201/149-249), dělené směny 201/433, 201/447 a odpolední díl dělené směny 201/432. U porubských garáží se jedná o celodenní směny na linkách 47 a 51 202/104-204 a 202/109-209, dělené směny 202/425 a 202/442 a dokonce i o víkendech směny 202/118-218 a 202/120-220.

Takový je tedy aktuální bezdieselový stav v Ostravě. DPO má stále na naftu ve svém vozovém parku 64 z celkových 296 autobusů, tedy přibližně každý pátý a jak bylo zmíněno, za některé z nich nemá vůbec délkově adekvátní náhradu s pohonem na CNG...

Aktualizováno 11. 4. 2021 21:30

Nové fotografie

duben 2024
Po18152229
Út29162330
St3101724 
Čt4111825 
5121926 
So6132027 
Ne7142128 
Jste zde: