Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Konec provozu tramvají Astra v Plzni

PMDPPlzeňské městské dopravní podniky (PMDP) dne 18. března 2021 naposledy do provozu vypravily tramvaje typu LTM 10.08, známé pod názvem ASTRA. Tyto první vozy s bezbariérovým přístupem Plzeňanům sloužily téměř čtvrt století. Jedna z tramvají v Plzni zůstane a zařadí se do flotily historických vozů.

První vůz ASTRA bylo možné spatřit v Plzni v roce 1997 při zkušební jízdě. Jednalo se o první moderní tramvaj s asynchronními trakčními motory na střídavý proud (odtud právě název ASTRA=ASynchronní TRAmvaj). Tramvaj byla také prvním částečně nízkopodlažním vozem s bezbariérovým přístupem a s výsuvnou plošinou, která usnadňovala nástup invalidům na vozíku či maminkám s kočárky.

2009 06 14@305@@Bolevec (1)
Ilustrační fotografie: Tramvaje Škoda LTM 10.08 (Astra) jsou již v plzeňských ulicích minulostí. Na fotografii můžete vidět vůz ev. č. 305.

Tyto tramvaje s oficiálním označením LTM 10.08 byly první vyrobené vozy pro tramvajovou dráhu z produkce plzeňské Škodovky v poválečném období. Celkem jich do Plzně bylo dodáno jedenáct. Vozy se přes mnoho technických a konstrukčních problémů staly průlomovým mezníkem v tramvajové dopravě a vykonaly v Plzni velkou službu. „Dnes jsme naposledy vypravili na pravidelné jízdní řády zbývající dvě tramvaje tohoto typu. Jednu z nich, konkrétně vůz ev. č. 301, který byl vyroben jako druhý prototyp a své první cestující svezl v Plzni 16. 7. 1998, plánujeme zachovat a zařadit mezi historické vozy v našem depozitáři,“ popisuje Jiří Trnka, technik elektrické dráhy PMDP.

2011 11 02@309@@Plzeň
Ilustrační fotografie: Tramvaje Škoda LTM 10.08 (Astra) jsou již v plzeňských ulicích minulostí. Na fotografii můžete vidět vůz ev. č. 309.

„Tramvaje ASTRA jsme už v minulém roce začali postupně nahrazovat novými vozy, které nabízí ještě větší komfort pro cestující, větší podíl nízké podlahy, moderní informační a odbavovací systém, klimatizaci prostoru pro cestující a další soudobé technologie zvyšující pohodlí a bezpečnost provozu,“ říká Roman Zarzycký, 1. náměstek primátora a předseda představenstva PMDP.

Poslední dva vozy ev. č. 301 a 303 bylo možné spatřit naposledy dne 18. března 2021 na pravidelných spojích linky č. 1.

Zdroj: Tisková zpráva PMDP a.s.

Aktualizováno 19. 3. 2021 9:09

Jste zde: