Zařazování nových kloubových autobusů Solaris Urbino 18 CNG výrazně mění diverzitu vozového parku městského dopravce v moravskoslezské metropoli. Jako první novým kloubákům ustoupily poslední vysokopodlažní Karosy, dalším typem autobusů, který z ostravských ulic také rychle mizí, jsou patnáctimetrové Solarisy Urbino 15 a brzy už na linkách Dopravního podniku Ostrava a.s. (dále jen DPO) nepotkáme ani nízkopodlažní Citelisy z produkce tehdejší společnosti Irisbus Iveco (dnešní Iveco Bus).
Již v listopadu 2020 byla desítka z celkových jedenácti tehdy provozních ostravských vozů Irisbus Citelis zahrnuta v nabídce na odprodej na webu DPO. Jako jediný provozní nakonec v ulicích Ostravy zůstává nejmladší vůz. Ale pojďme postupně...
Autobusy Irisbus Citelis 12 M v garážích Hranečník.
Nízkopodlažní naftové autobusy typu Irisbus Citelis 12 M se do Ostravy dostaly v závěru roku 2008 a číselně navázaly na 13 vozů Karosa–Renault Citybus 12 M z let 1996–1999. Na starší Citybusy navazují také vývojově, a nezapřou ani vzájemnou podobnost. Srdcem je motor Iveco Cursor F2 B s výkonem 180 kW, splňující emisní normu Euro 5, a jsou vybaveny automatickou čtyřstupňovou převodovkou Voith. Obsaditelnost činí 31 sedících (z toho 2 na sklopných sedačkách) a až 69 stojících pasažérů, celkem tedy rovnou stovku cestujících.
Fotografie č. 1: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7014.
Fotografie č. 2: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7015.
Fotografie č. 3: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7016.
Celkem dvanáctka vozů obdržela v Ostravě ev. č. 7014–7025, do provozu zasáhla poprvé v průběhu listopadu a prosince 2008 a všechny kromě posledních dvou byly přiřazeny garážím v Porubě. Na Hranečník putovaly pouze vozy ev. č. 7024 a 7025. První jmenovaný byl ve střední části vybaven úložným prostorem na zavazadla a byl přednostně vypravován na letištní linku č. 33 do Mošnova. Po jejím zrušení v červnu 2009 (provoz převzala Veolia Transport a linka byla nově označena na č. 333) byly police na kufry demontovány a vůz byl sjednocen s ostatními.
Nově dodané autobusy Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7024 a 7025 garážím Hranečník.
Speciálně upravený interiér ostravského autobusu Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7024, který byl původně určen na linku č 33, která spojovala Ostravu s letištěm Mošnov.
Fotografie č. 1: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7017.
Fotografie č. 2: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7018.
Fotografie č. 3: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7019.
Do vývoje stavu vozů nejvíce promluvily požáry. Již po roce a půl provozu byl oheň důvodem k předčasnému odstavení a vyřazení prvního z dodaných vozů - ev. č. 7014. Ten byl již v březnu 2009 přeřazen na Hranečník, kde byl poté trvale přiřazen na celodenní kurz linky č. 34. Výkon na domovské lince 34 v pátek 14. května 2010 byl pro něj také posledním, v zastávce Žleby v Hošťálkovicích došlo ke vzplanutí motorové části, odkud se požár rozšířil na zbytek vozu. V červnu bylo rozhodnuto o jeho vyřazení, ke šrotaci došlo v následujícím roce. Jako náhrada za něj byl z Vysokého Mýta v březnu 2011 dodán garážím Hranečník vůz s ev. č. 7026, ale ještě předtím došlo v září 2010 k přeřazení na Hranečník vozu ev. č. 7023.
Požárem zničený vůz Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7014.
Fotografie č. 1: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7020.
Fotografie č. 2: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7021.
Fotografie č. 3: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7022.
O dva roky později, 22. června 2012, podobným způsobem jako vůz ev. č. 7014 zakončil svou provozní éru u ostravského DP také v pořadí druhý vůz ev. č. 7015. Na domovské lince 64 jej požár skolil v zastávce Janová, následně byl odstaven, v prosinci 2012 vyřazen a následující rok sešrotován. Rovněž za tento vůz byl dodán náhradní, do stavu porubských garáží byl zařazen v říjnu 2013 pod ev. č. 7027. Jeho cesta do Ostravy však nebyla zdaleka tak přímočará jako u vozu ev. č. 7026. Vyroben byl totiž ve francouzském závodě v Annonay již v roce 2011 pro řeckého zákazníka, ten si jej však neodebral a vůz zůstal odstaven u výrobce. V roce 2013 pak bylo rozhodnuto využít jej právě jako náhradu za shořelý ostravský Citelis. Cestující v Ostravě mohli nový přírůstek ve vozovém parku odlišit velmi snadno, nejen že interiér zdobí odlišné plastové sedačky a přídržné tyče mají světlejší odstín žluté, ale především je vůz jako vůbec první v Ostravě vybaven celovozovou klimatizací. Liší se i převodovkou – je vybaven automatickou převodovkou ZF.
Požárem zničený vůz Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7015.
Fotografie č. 1: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7023.
Fotografie č. 2: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7024.
Fotografie č. 3: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7025.
Významnějším milníkem v provozu ostravských Citelisů v dalších letech byl snad jen převod většiny do té doby porubských vozů (ev. č. 7016–7022) na Hranečník v říjnu 2015, který souvisel s dodávkou nových Solarisů na CNG. Poslední dva porubské Citelisy (ev. č. 7025 – do Poruby byl převeden z Hranečníku v roce 2012 – a 7027) putovaly na Hranečník v roce 2016.
Fotografie č. 1: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7026.
Fotografie č. 2 a 3: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7027.
Do třetice do stavu provozních vozů promluvil ohnivý živel v červnu 2019. 15. června 2019 vypukl rozsáhlý požár zaparkovaných autobusů v areálu garáží Hranečník, který zcela zničil sedm autobusů, mezi nimiž byl i Irisbus Citelis ev. č. 7026. Vůz byl vyřazen a sešrotován v červenci.
Požárem zničený vůz Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7026.
Roku 2021 se ve stavu provozních vozů dožilo celkem 11 autobusů Irisbus Citelis 12 M, a to ev. č. 7016–7025 a 7027. Kromě nejmladšího a výbavou odlišného vozu, který bude prozatím ve stavu ponechán, byly ostatní vozy v průběhu února a počátku března 2021 postupně odstaveny z provozu.
11. února dojezdil vůz ev. č. 7018, o den později vůz 7017, 16. února byl posledním dnem pro dvojici 7020 a 7021, další den vyjely napospedy vozy 7019 a 7023, 19. února pak vůz s ev. č. 7016 a týden nato i 7024, březnových dní se dožily ještě vozy 7025 a 7022, první byl odstaven 8. března, druhý z nich hned další den.
Zároveň se všech 10 odstavených vozů opět objevilo v seznamu vozů na odprodej na webu DPO. Tam byly poprvé umístěny ještě jako provozní už v listopadu 2020, tehdy minimální cena činila 93 900 korun bez DPH za jeden vůz.
Nyní si zájemci o odkup mohou připravit i o něco méně, každý stojí minimálně 70 tisíc. Stále však platí, že vítězí zájemce s nejvyšší nabídnutou cenou. Nechme se tedy překvapit, kolik z ostravských 12 let starých Citelisů, splňujících normu Euro 5, s nájezdem od 640 až 920 tisíc kilometrů ještě spatříme ve službách jiných dopravců...
Nejnovější ostravský autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7027, vyfotografovaný v Hlučíně na místním autobusovém nádraží.
Pod dominantou Ostravy Novou radnicí pózuje autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7027.
Prospekt o autobusech Irisbus Citelis naleznete zde.
Technické informace o autobusech Irisbus Citelis 12 M (rok 2006) naleznete zde.
Technické informace o autobusech Irisbus Citelis 12 M (rok 2007) naleznete zde.
Technické informace o autobusech Irisbus Citelis 12 M (rok 2008) naleznete zde.
Další fotogafie autobusů Irisbus Citelis 12 M naleznete zde.