Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Ostravské doubledeckery zahájily svůj provoz

dpoV pondělí 2. listopadu 2020 vyjel poprvé na pravidelnou linku MHD v České republice dvoupodlažní autobus. Obrázek typický pro londýnské ulice se od této chvíle bude naskýtat také obyvatelům a návštěvníkům Ostravy, pouze tradiční londýnskou červenou nahrazuje ostravský tyrkysový nátěr.

2020 11 02@7991@1TY 2806@Poruba, Opavská (1)
První vypravení ostravského doubledeckeru Scania UNVI Urbis DD CNG ev. č. 7991.

Do Ostravy společnost Scania dodala podle objednávky celkem dva doubledeckery s pohonem na zemní plyn, typového označení Scania UNVI Urbis DD CNG. Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) vozidla od výrobce převzal na počátku října 2020, zařadil je pod provozovnu Hranečník a opatřil ev. č. 7991 a 7992. Nákup autobusů byl plánován především s ohledem na zajištění provozu plánované víkendové turistické linky spojující Dolní Vítkovice se Zoologickou zahradou.

Linka s plánovaným číselným označením 88 však doposud spuštěna nebyla a nyní s ohledem na aktuální omezení je její start předběžně posunut až na 1. května 2021. Bez ohledu na víkendové vypravení však bylo od počátku plánováno také využití autobusů v pracovních dnech, a to pro provoz na vybraných běžných linkách MHD.

V současné době je v pracovních dnech pro doubledeckery vyhrazen nový kurz 401 na lince č. 78. Tato expresní linka jezdí v trase Poruba, Opavská – Duha – Fakultní nemocnice – Hrabůvka, Poliklinika – Hrabůvka, Benzina – Hrabová, PZ jih. Právě na tuto dělenou směnu vyjel v pondělí 2. listopadu premiérově vůz ev. č. 7991.


Komplikovaný výběr, dodání... a provoz?
Připomeňme, že dvojice dvoupodlažních autobusů si cestu do Ostravy hledala poměrně složitě. První zakázka na jejich dodání byla vypsána již 28. února 2018, ta ale byla neúspěšná stejně jako další dvě, které ji následovaly. Až v pořadí čtvrtá z 12. prosince 2018 našla regulérního vítěze, kterým se stala společnost Scania Czech Republic s.r.o. se zmíněným typem Scania UNVI Urbis DD CNG. (odkaz na článek o průběhu výběrového řízení)

2020 11 02@7991@1TY 2806@Hlavní třída
2020 11 02@7991@1TY 2806@Poruba, Opavská (2) 2020 11 02@7991@1TY 2806@Poruba, Opavská

První vypravení ostravského doubledeckeru Scania UNVI Urbis DD CNG ev. č. 7991.

Také dodání těchto vozidel nabralo zpoždění, a to z důvodu propuknutí epidemie nového koronaviru SARS-CoV-2, takže se z výrobního závodu do servisu Scania Czech Republic v Paskově dostaly až na počátku srpna 2020, kde 10. srpna proběhlo první představení médiím. Po provedení dokončovacích prací pak byla obě již hotová vozidla představena široké veřejnosti 9. října v Dolní oblasti Vítkovic.

2020 11 02@7991@1TY 2806@Poruba, Opavská (3)
První vypravení ostravského doubledeckeru Scania UNVI Urbis DD CNG ev. č. 7991.

Ani provoz obou vozů však zřejmě nebude tak sluncem zalitý, jak si v době plánování nákupu odpovědní lidé v DPO či na ostravském magistrátu mysleli. Epidemie koronaviru sice samozřejmě byla velkou čarou přes rozpočet a rozhodně nelze očekávat, že se hned na jaře příštího roku příliv turistů vrátí na hodnoty z předepidemického období, nicméně už i tehdy byla (ne)potřebnost těchto vozů hodně diskutována. Bylo poukazováno například na omezené možnosti využití vozidel na běžný provoz mimo plánovanou linku č. 88, neboť se svou výškou 4 m rozhodně neprojedou úplně kdekoliv.

Nynější nově vzniká vyčleněná směna na lince č. 78 (dosud  spoje, které nyní jezdí doubledecker byly zajišťovány porubskými kurzy linky č. 48) slova odpůrců pouze potvrzuje. Pro vůz z Hranečníku je z hlediska finančních nákladů současný jízdní řád naprosto nevyhovující. Zvláště v době, kdy jsou kráceny dotace města a DPO a je snaha ušetřit peníze například na mzdách zaměstnanců, je pauza mezi ranním a odpoledním dílem dělené směny v garážích na Hranečníku přímo do očí bijícím vyhazováním peněz z okna. Předchází jí totiž režijní přejezd z Poruby, Opavské v podstatě přes celou Ostravu, aby na odpolední díl vůz opět režijně najížděl zpátky do Poruby. Denně se tak zbytečně projede 33,5 km poprázdnu – stovka jalových kilometrů za tři dny!

2020 11 02@7991@1TY 2806@Hrabová, PZ jih (3) 2020 11 02@7991@1TY 2806@Hrabová, PZ jih
2020 11 02@7991@1TY 2806@Hrabová, PZ jih (2) 2020 11 02@7991@1TY 2806@Hrabová, PZ jih (1)

První vypravení ostravského doubledeckeru Scania UNVI Urbis DD CNG ev. č. 7991.

Přitom by stačilo, aby se po ranní části odstavovalo například do porubských garáží, které se svou blízkostí přímo nabízí, i když nejsou vybaveny CNG plničkou. Dotankování totiž určitě není po ranní 122 km dlouhé části potřeba, protože dojezd vozu je udáván na 450 km.

2020 11 02@7991@1TY 2806@Interiér
2020 11 02@7991@1TY 2806@Interiér (2) 2020 11 02@7991@1TY 2806@Interiér (1)

Interiér ostravského doubledeckeru Scania UNVI Urbis DD CNG ev. č. 7991.

Na jednu stranu tedy DPO bude kvůli pandemii koronaviru ze strany města finančně krácen (podle našich informací až o 250 mil. Kč), a ohlásil proto záměr na zmrazení mezd (situace v tomto ohledu je stále otevřená), ale na druhou stranu takto zbytečně plýtvá. To, že nákup samotných vozů zřejmě taky nebyl úplně nezbytný, už raději ponechme stranou...


Zařazení druhého vozu do provozu
Ve čtvrtek 5. listopadu 2020 zasáhl do provozu na zmíněný ,,doubledeckerový" kurz 78/401 druhý ostravský doubledecker Scania UNVI Urbis DD CNG ev. č. 7992.

2020 11 06@7992@1TY 2807@ul. Průběžná
Autobus Scania UNVI Urbis DD CNG ev. č. 7992 vyfotografovaný při průjezdu ul. Průběžné poblíž konečné zastávky Poruba, Opavská.

2020 11 06@7992@1TY 2807@ul. 17. listopadu
Autobus Scania UNVI Urbis DD CNG ev. č. 7992 vyfotografovaný při průjezdu ul. 17. listopadu.


 

Problémy s vozidly a následná reklamace ve výrobním závodě
Problémy s autobusy Scania UNVI Urbis 2.5 DD CNG ev. č. 7991 a 7992 již delší dobu řeší Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) s dodavatele těchto autobusů společností Scania Czech Republic s.r.o. Jedná se o zatékání do vozidel, nadměrná koroze rámu vozidel nebo také defekty lakování – provozovatel se tedy rozhodl pro odstranění záručních vad.

Dne 9. února 2023 došlo mezi DPO a společností Scania Czech Republic s.r.o k uzavření smlouvy o nájmu obou vozidel za účelem jejich přepravení do a z výrobního závodu společnosti Unidad de Vehículos Industriales, S.A. (UNVI), který se nachází ve Španělsku.
Autobusy budou společností Scania Czech Republic s.r.o. přepravovány postupně po jednom. První vůz byl podle smlouvy předán dne 6. února 2023 a do výrobního závodu pojede vždy jeden vůz. Oba autobusy v Ostravě by měli být zpět nejpozději 27. dubna 2023. Společnost Scania Czech Republic s.r.o. zaplatí DPO za každý ujetý kilometr částku 25,02 Kč bez DPH. Vzdálenost mezi Ostravou a výrobním závodem je přes 2 800 km. Jedna cesta tam i zpět je tedy více než 5 800 km. Celkem společnost Scania Czech Republic s.r.o. zaplatí ostravskému DP částku více než 280 000 Kč bez DPH.

Aktualizováno 12. 3. 2023 15:59

Nové fotografie

březen 2024
Po 4111825
Út 5121926
St 6132027
Čt 7142128
18152229
So29162330
Ne310172431
Jste zde: